Taastuvenergia ettevõtte Smartecon arendab ELOSe kaubamärgi all eramajapidamistele suunatud päikeseenergia lahenduste platvormi. Täna testib ettevõte platvormi Leedus, kuid eesmärk on laieneda Skandinaaviasse. 

„Esimene välisturg, kuhu Smartecon päikeseenergia terviklahendusega sisenes, oli Saksamaa. Kasutasime oma tavapäraseid paigalduspartnereid, kes on välismaised ettevõtted. Esimeste projektidega aga selgus, et kogu paigaldusprotsess võtab märkimisväärselt kauem aega, sest nii paigalduspartneritel endil kui klientidel puudus arusaam, kuidas kogu töö kulgeb. Kulutasime ebamõistlikult palju aega eri osapooltega suhtlemiseks ja olukorra selgitamiseks ning nägime, et majaomanik polnud saanud vajalikku informatsiooni oma teenusepakkujalt, kelle alltöövõtjaks olime,“ sõnas Smarteconi juht Magno Kure. 

Ootamatusse olukorda sattunud ettevõte pidi plaanide järgi teostama objekti päevas, kuid reaalsuses jäädi iga päev paar tundi hiljaks ega lõpetatud töösid õigel ajal. „Seepärast ei suutnud me täita sealsel turul püstitatud eesmärke, mille olime igasuguste arvutuste ja objektiivse tunnetuse pealt endale seadnud. Mõistsime, et olemasolev süsteem ei tööta ja laienemiseks on vaja välja töötada parem lahendus,“ kirjeldas Kure. 

 

Innovatsioon on võti konkurentsieelise võitmiseks

 

Koostöös äri- ja tarkvaraarendusettevõtte Net Groupiga mõisteti, et nii partneritele kui klientidele on vajalik ühtne platvorm, mis koondaks läbipaistvalt päikesepaneelide paigaldamiseks vajalikku infot, aitaks mõista hindade kujunemist ja paigaldusprotsessi ning seejuures tagada, et erinevad osapooled saavad kokkulepetest ühtmoodi aru. Kure sõnul muudab see päikesepaneelide paigaldamise kliendi jaoks lihtsamaks ning lõppkokkuvõttes ka kiiremaks, odavamaks ja kindlamaks.  

„Net Groupi tehnoloogiajuhita ei oleks me tõenäoliselt jõudnud nii kiiresti reaalsete ja toimivate lahendusteni. Ilma kogenud partnerita on suur oht saada turult tagasiside, et seda teenust tegelikult ei vajata,“ ütles Kure. 

Ta lisas, et Net Group aitas ettevõttel vaadata suuremat pilti ja istutas pähe idee, et sellest võiks saada eraldiseisev ärisuund. „Ühelt poolt on nende kätes lahenduse tehniline töö ehk kuidas platvorm üles ehitada ning teiselt poolt panustavad nad jõudsalt äriarenduse poolel. Nad mitte ainult ei räägi, milline peab platvorm tehnilises vaadates olema, vaid ka, kuidas seda arendada kliendiga paremaks suhestumiseks, kuidas platvormi maksimaalselt ära kasutada ja milliseid funktsioone lisada,“ rääkis koostööst Kure.  

Net Groupi innovatsioonijuhi Siim Lepiski sõnul unustavad ettevõtted sageli vaadata enda probleemide lahendamisest kaugemale ja otsida võimalusi, kuidas lahendada kogu tööstusharu valukohti. „Igas sektoris ja ettevõttes on kohti, kus tehnoloogilised lahendused saavad ettevõtte äriprotsesse tõhustada. Päikesepaneelide paigaldusprotsessi keerukus on ühine nimetaja kõikidel turgudel, mida veidi lähemalt uurisime. Seega tundus loogiline luua lahendus, mida saaks skaleerida tulevikus ka teistele turgudele,“ rääkis Lepisk. 

Kure kinnitas, et tänapäeval on pea võimatu innovatsioonist mööda vaadata. „Päikeseenergiavaldkond on suhteliselt lihtne valdkond, päikesepaneelide paigaldamisega saab alustada igaüks. Kui innovatsiooniga ei tegeleks ja paari sammu ette ei mõtleks, on väga keeruline püsida konkurentsis ja tekitada mõistlik äri, mis avaldaks ka suuremat mõju.“

Lepiski sõnul ei saa tehnoloogiata hakkama ükski edumeelne ettevõte. „Selleks, et püsida konkurentsivõimeline, peavad ettevõtted järjepidevalt panustama innovatsiooni ja tehnoloogilisse arengusse“. Ta harutab innovatsiooni lahti kolmele tasandile: ettevõtte enda probleemi lahendamine, kogu tööstusharu vajadustele skaleeritava toote või teenuse väljatöötamine ning selle tööstusharu standardiks muutumine.

 

Huvi päikesepaneelide paigalduse platvormi järele on suur

 

Koostöös arendatud ELOSe platvormi visioon on järgida Bolti ja Wolti äriloogikat ning seda testitakse esialgu Leedu turul. „Täna on meil valmis kliendiportaal, kus klient saab kogu päikesepargi lahenduse kohta vajaliku info, sealhulgas isiksustatud teavet võimalike liitumise toetuste kohta ja milline lahendus tema vajadustele kõige paremini vastab. Suhtleme seal reaalsete klientidega ning saame palju päringuid,“ rääkis Kure. Järgmine samm arenduses on jõuda turul tegutsevate partneriteni.  

Kliendi vaatest hakkab kogu platvormi võimaldatav paneelide paigaldusprotsess toimuma läbi partnerite. „Partnerite kaudu on teistesse riikidesse sisenemine oluliselt tõhusam kui seal oma eraldiseisva meeskonna ülesehitamine. Neil on kohaliku turu tunnetus ja nad teavad sealseid kitsaskohti. Meie saame aga platvormi vastavalt iga turu vajadustele muuta ning aidata partneritel veelgi paremaks saada selleks, et kogu paigaldamise protsessi kiiremaks muuta,“ selgitas Kure. 

Kuigi ELOS on suunatud eratarbijale näeb Kure arendatavas lahenduses potentsiaali ka ärikliendi teenindamiseks. „Eraklient vajab hoopis teistsugust tähelepanu kui äriklient. Loomulikult, kui oleme tarkvaraportaali lõplikult ülesehitanud, siis kindlasti on kohti, mida saame kasutada ka väiksema ärikliendi poolel,“ rääkis Kure ja lisas, et täna on kõige olulisem arusaamine, mis on konkreetse turu vajadus ja kõige õigem asi, millega arenduse poolelt tegeleda.

Järgmise aasta esimese kvartali jooksul on ettevõttel ambitsioon avada ELOSega järgmine riik.