Kui DPD e-kaubanduse uuringu järgi tagastas viimati e-poest tellitud kauba 11% Eesti elanikest, siis rõivaste ja jalanõude kategoorias tagastatakse juba pea iga kolmas pakk. Kuigi tasuta tagastus on e-ostu sooritamisel oluline argument, võib see mugavus peagi kaduda. 

DPD Eesti müügi- ja turundusjuhi Janek Kivimurru sõnul on mitmed rahvusvahelised e-poed, kes täna tasuta tagastust pakuvad, suunda vaikselt muutmas. „See telli kõik, mis meeldib, ja tagasta kõik, mis ei sobi, on kahe otsaga asi – ühest küljest on hea, kui tellitud ja ebasobivaks osutunud toode lihtsalt seisma ei jää, vaid uuesti ringlusesse jõuab. Teisalt on iga lisaks saadetud pakk koormav keskkonnale, sest sageli vajavad ka juba avatud ja tagastatud tooted ümberpakendamist ning lisanduvad transpordikulud,“ selgitas Kivimurd. 

Ta lisas, et kaubandusettevõtetele on nii tasuta tagastus kui ka sellest loobumine paras väljakutse, sest nii Eesti kui ka ülejäänud Euroopa e-ostlejat mõjutab ostu sooritamisel kõige enam just tasuta transport. Samas on kasvavate logistika- ja tööjõukulude kõrval tasuta transpordi pakkumine ettevõtetele üha kulukam, sest tagastatud toode tuleb ka uuesti sorteerida, üle kontrollida ja ladustada. See ressursikulu kasvab järjest ühes pakimahtude suurenemisega.

 

Kõige enam tagastatakse rõivaid ja jalanõusid

 

Eesti e-kaubanduse liidu andmetel tagastatakse kõige rohkem riideid ja jalanõusid, mille puhul saadetakse tagasi juba üle 30% pakkidest. Aasta tagasi oli sama näitaja 20%. Ka rõivakaupluste Denim Dream’i e-poe juhataja Jaanika Murdjõe nendib, et eelmise aastaga võrreldes on tagastustes toimunud märgatav kasv. „Sel aastal on tagastatud ligikaudu 25-29% pakkidest ning enamlevinud põhjus pakkide tagastamiseks on kliendile ebasobiv lõige või suurus,“ tõi Murdjõe välja, kelle sõnul pakub Denim Dream tasuta tagastust ainult Eestisiseste ostude puhul.

„Euroopa e-poest tellitud rahvusvaheliste pakkide puhul ei paku me juba praegu tasuta tagastamise võimalust. Lisaks oleme Eesti tarnete puhul tõstnud ostusummat, millest alates me tasuta transporti pakume,“ kommenteeris Murdjõe. Ta leiab, et Eesti kontekstis tasuta tagastamise trend lähiajal ei muutu, sest konkurents e-kaubanduse maastikul on suur ja tasuta tarne ning tagastamise võimalus on oluline, sest see tekitab klientides kindlustunnet. „Kui kliendil tuleb maksta nii tarne kui ka tagastamise eest, siis ostud mõeldakse rohkem läbi ja tagastuste protsent oleks väiksem,“ arvas Murdjõe.

 

Eesti elanikud tellivad ja tagastavad pakke valdavalt pakiautomaatidesse

 

Kui rõivatööstuses tagastatakse pea iga kolmas pakk, siis kõikide tootekategooriate lõikes tagastasid DPD uuringu andmetel kogu Euroopa e-ostlejad viimati e-poest tellitud paki 14% vastanutest, mis on mõnevõrra suurem kui Eestis (11%).

Kui Eesti elanikud eelistavad enamasti pakki nii kätte saada kui ka tagastada pakiautomaadist, siis ülejäänud Euroopa eelistab valdavalt tellida pakk koju või pakipoodidesse-/automaatidesse ning vajadusel tagastada postkontorisse, selgus DPD e-kaubanduse uuringust. Lisaks tõi uuring välja, et 43% hiljuti paki tagastanud tarbijatest tutvus ettevõtte tagastuspoliitikaga juba enne ostu sooritamist ning veerand tarbijatest tegi seda alles peale kauba kättesaamist.

Mitmed Eesti e-poed pakuvad aga võimalust e-ostudele poodi ise järgi minna ning seeläbi hoida kokku transpordikuludelt. Lisaks on nii e-poed kui ka logistikaettevõtted senisest enam asunud seadma fookust keskkonnasäästlikule pakisaatmisele ja -tagastamisele. „Denim Dreami e-poes kasutame taaskasutatud materjalidest pakendeid, millega kliendil on võimalik toode meile ka tagasi saata. Paljud kliendid kasutavad tagastuse võimalusena ka meie kaupluseid,“ rääkis Murdjõe.