Usutakse, et suurem auto on ohutum kui väike auto. Üldjuhul see nii ongi, kuid mitte alati. Viimased uuringud toovad välja, et uued ja väikesed autod on ohutumad kui vanemad ning suured autod.

 „Baltikumis on üsna sarnane arusaam autode turvalisusest – mida suurem auto, seda turvalisem, eriti kehvemate ilmastikutingimuste juures,“ selgitas Autospirit ASi tegevjuht Martin Pedai ning lisas, et tuginedes Euro NCAP ja teiste organisatsioonide turvalisusuuringutele, tuleb välja, et ohutud on ka väikesed uued autod.

Läbimurre ohutuses

Viimastel kümnenditel on autode kerekonstruktsioonid märkimisväärselt paranenud ja viimastel aastatel oli paljudele neist paigaldatud süsteem, mida oma olemuselt võrreldakse turvavööde ja turvapatjadega – näiteks on selleks autonoomne hädapidurduse või kokkupõrke hoiatuse süsteem.

„Üldjuhul kuulub süsteem pigem autode lisavarustusse, kuid näiteks Fiati uuematel mudelitel nagu Tipo või 500X on see innovaatiline süsteem juba sisse arvestatud,“ selgitas Pedai.

Alates aastast 2022 hakatakse antud ohutussüsteemi paigaldama kõigile uutele autodele Euroopa Liidus.

Erinevalt turvavöödest või turvapatjadest, mis peavad kasutuses ja sisselülitatud olema, on autonoomne hädapidurduse (või kokkupõrke hoiatuse süsteem) aktiivne süsteem - see toimib koguaeg, et aidata vältida õnnetusi. „Näiteks USAs on see süsteem aidanud vältida kuni 50 protsenti tagant otsasõidu õnnetustest,“ ütles Autospiriti tegevjuht, lisades seejuures, et  süsteemil pole võimalik alati tagada sõiduki täielikku seiskumist, kuid isegi sõiduki aeglustamine vähendab oluliselt õnnetuste tagajärgi, eriti vigastuste arvu.

Ka suurenev nutitelefonide kasutamine autoroolis tingib selliste õnnetuste kasvu, seega on hädapidurdussüsteemide kasutuselevõtt pikemas perspektiivis hädavajalik liiklusohutuse tagamiseks. „Fiati mudelitesse paigaldatud uus ohutusssüsteem täidab kõige olulisemat funktsiooni – seejuures töötab see ka linnas madalal kiirusel. Uuringutest selgub, et Fiati hoiatuse assistent (FCW) on üks tõhusamaid omataolisi süsteeme, mis hoiatab juhti õnnetustest isegi juba kiirusel 25 km/h,“ rõhutas Pedai.

Autode struktuur mängib ohutuses suurt rolli

Autode väljanägemine ja struktuur on pidevas muutumises. Uutel sõidukitel on erilised deformatsioonitsoonid auto esiosas, mis neelavad suurema osa kokkupõrkest endasse. Pärast kokkupõrget avanevad uutel autodel kõik uksed, kuid näiteks vanadel autodel on pärast kokkupõrget kogu keha tagumiste tugipostide külge koondunud.

„Olgugi, et füüsikaseadus ütleb, et raskem objekt lükkab alati kergemat kokku, siis autoõnnetuste puhul see päris nii pole - deformatsioonitsoonid võimaldavad isegi väikestel autodel nagu Fiat Tipo hoida oma salongi kahjustusteta ka pärast kokkupõrget lausa poolteist korda raskema sõidukiga,“ ütles Pedai.

Lisaks on uuema auto eeliseks metall. Autokere vananeb, kuid see peab taluma löökauke ja karme teeolusid ning pikas perspektiivis muutub metall vähem võrreldes uue autoga. Lisaks on suurem tõenäosus, et uue auto tuuleklaas pole kriimustatud ja esituled säravad tõhusamalt – neid faktoreid alahinnatakse, kuid ka need mõjutavad sõidu ohutust ja mugavust.