Ülemaailmse pandeemia tulemusena on suurem osa moekaupade müügitegevusest kolinud veebi.  Kuigi piirangute leevenedes on kaupluste uste taga taas järjekorrad, on pandeemia siiski muutnud kogu sektori senist toimimist. E-kaubandus on moekaupade tarbimist jäädavalt muutnud.

Paljud moekaupade müüjad on tõdenud, et eelmine aasta oli tervele sektorile raske. Kui piirangute tõttu kauplused suleti, kaotasid rõivaid, jalatseid ja aksessuaare müüvad ettevõtted oma peamise müügikoha ning kiiresti tuli leida nutikaid uusi müügilahendusi.

Baltika Grupi andmejuht Roger Puks, sõnas, et koroonapandeemia tõi müügitegevusse ootamatuid väljakutseid. „Kui traditsiooniline kauplustes müük enam võimalik polnud, tuli kiiresti ja efektiivselt investeerida e-kaubandusse. Nii oleme laiendanud enda e-kaubanduse osakonda ühelt töötajalt kümnele inimesele ning samuti organiseerinud ümber kogu oma logistikaahela, et tellimused ja tagastused sujuvalt ja kiiresti kohale jõuaksid. Samade väljakutsetega tegelesid kindlasti ka meie valdkonnakaaslased,“ kommenteeris Puks.

Veebimüük aitas taastuda

Puma kaubamärki esindava Leedu ettevõtte Lifestyle Trade müügijuht Skirmantė Liutkutė tõdes, et pandeemia suunas ka spordikaupade müügi veebi.

„Veebi üle minnes saime aru, kuidas erineb seal ja poes müümine, näiteks pidime toote esindusliku välimuse edasiandmiseks tegema oluliselt rohkem tööd. Olulised on kvaliteetsed fotod ja tarbija kodukeeles olevad tootekirjeldused. Tehtud investeering e-kaubandusse tasus end ära,” oli Liutkutė kindel.

Puma kaubamärki esindav ettevõte liitus oma e-poe kõrval ka Pigu Grupi kaubanduskeskusega internetis, misläbi said nad ligipääsu nii Läti, Leedu kui ka Eesti e-poe klientidele ning on oluliselt kasvatanud oma veebimüügi tulemusi.

 

Konkureerimise asemel e-kaubandus ja moetööstus hoopis täiendavad üksteist

 

Moebrändide esindajad nõustuvad, et e-poed on moetoodetele saanud juhtivaks müügikanaliks ning selles osas lähiajal muutuseid oodata ei ole. “Erinevate müügikanalite arendamine on moetööstuse tulevik. E-kaubandus võimaldab jõuda uute klientideni, kes pole varem meie kauplusi külastanud,“ selgitas Puma kaubamärgi müügijuht.

Roger Puks lisas, et e-kaubandus täiendab kaupluste funktsiooni. Viimased peavad aga nüüd veelgi rohkem pingutama. „Koos e-kaubanduse kasvuga on muutunud ka meie klientide ootused. Näiteks soovivad nad oma tellimuse kätte saada võimalikult kiiresti. Ühtlasi peavad moeettevõtted siseprotsesside arendamisse panustama, et kaupade valik ning sellest saadev emotsioon oleksid samaväärsed nii veebis kui ka poes,” rääkis ta.

 

Sektori kasv tulenes kliendikäitumise muutusest

 

Pigu Gruppi kuuluva Kaup24 kauplemisplatvormi juht Raimondas Zilénas tõdes, et moesektori kasvu põhjus peitub lisaks kliendikäitumise muutuses ka e-kaubanduse eelistes. Lai valik, turvaline ostlemine ja aja kokkuhoid võimaldavad ostuotsust teha ning klient saab lähtuda ka hinnast ja tarnevõimalustest.

„Mõni aeg tagasi oli klientidel raske ette kujutada, et t-särki on võimalik osta ilma seda proovimata või kotti osta seda päriselt katsumata. E-kanalites müüjad on pidanud muutunud ootustega kohanema ja panustama paremasse kogemusse: pakkuma üksikasjalikke kirjeldusi, kvaliteetseid fotosid ja palju muud,” kommenteeris Zilénas.

Tema sõnul võib kindlalt öelda, et veebist moetoodete ostmine on muutunud paljude Balti riikide tarbijate igapäevaelu lahutamatuks osaks ning ta on kindel, et riiete, jalatsite ja aksessuaaride veebist ostmise trend jätkub ka tulevikus.

„Eelmisel aastal tegi moekaupade kategooria Pigu Gruppi kuuluvas Kaup24 e-poes hüppelise tõusu, kui sellest kui ühest vähim ostetud kategooriast sai üks populaarsemaid. Endiselt kasvab moekaupade müük iga kuu hinnanguliselt 25%. Riiete, jalatsite ja aksessuaaride kategooria tulu on kogu eelmise aasta jooksul drastiliselt kasvanud ja on täna 8 korda suurem kui populaarsuselt järgmine kategooria. Hetkel on Kaup24 lehel üle 100 000 erineva moetoote ja üle 2000 kaubamärgi. Nende seast võib leida selliseid brände nagu Puma, Vero Moda, Ivo Nikkolo, Tommy Hilfiger, Geox, Guess, Nike ja palju teisi,“ kommenteeris Zilénas.