Neljapäeval Amsterdamis toimunud finaalis 5 parima hulgas osalenud Eesti meeskond Reverse Resources võitis Euroopa suurimal roheideede võistlusel teise koha. Reverse Resources tegeleb Aasia rõivatööstuse jääkide kaardistamiseks ja taaskasutusse suunamiseks mõeldud tarkvaraplatvormi ehitamisega. Sellel konkursil, mida on peetud juba aastast 2007, oli esmakordne, et auhind anti ka digilahendusele.

  • Jäätmed
  • 16. september 2018
  • fOTO: https://pixabay.com/photos/windmills-lake-sunset-dusk-1850214/

Reverse Resources (RR) platvorm ühendab neli osapoolt - rõivatehased, tekstiili ümbertöötlejad, kes jääkidest uut niiti ja kangaid teevad, tekstiilijääkide vahendajad ja suured rõivabrändid. RR on nüüdseks tõestanud, et parem infovahetus jääkmaterjalide kohta annab kulude kokkuhoiu või täiendava teenimise võimaluse kõigile osapooltele.

“Juba esimese katsetuse tulemusel saime tehastele tõestada, et kui nad müüvad oma jäägi otse ümbertöötlejale, saavad nad teenida 10 korda suurema tulu jääkidelt kui nad teavad, mil moel jääke juba lõikelaua kõrval sorteerida ja markeerida”, selgitab Ann Runnel, ettevõtte asutaja ja tegevjuht.

“Uurimistöö üllatavaim järeldus on see, et rõivabrändidel pole tegelikult mingit ülevaadet, et üle 25% kogu materjalidest, mis rõivatootmisesse jõuab, jääb tootmisjäägina maha. Põhjuseks on huvide konflikt tarneahelas, kus meie tarkvara annab võimaluse riske maandada ja vajalik info liikuma panna. Tegemist on Aasias umbes 15 miljardi euro suuruse turupotentsiaaliga, kui kogu see jääk ümbertöötlusesse jõuaks.”

Kaks ja pool aastat tagasi osales Reverse Resources sarnasel võistlusel Global Change Award, mis ka tookord jagas 1 miljon eurot 5 võitja vahel, kuid keskendus vaid tekstiili valdkonnale. Toona võidetud 150 000 eurot aitas ettevõttel läbi viia ulatusliku uurimistöö Bangladeshis, Hiinas ja Sri Lankal ning läbi viia kolm pilootprojekti maailma juhtivate rõivabrändide ja tootjatega. Muuhulgas tõestasid nad ära, et ka suuremaid kangajääke jääb tehases üle piisavalt, et selle taaskasutus järgmises tellimuses annaks suurtele brändidele 2% kulude kokkuhoidu ilma tootmise efektiivsust või toote kvaliteeti mõjutamata.

Postcode Lottery Green Challenge toob igal aastal kokku ideid kõikidest valdkondadest üle maailma. Sel aastal osales võislusel rekordiliselt üle 800 idee. “Oleme väga rõõmsad, et meie ettevõtte sellise tunnustuse osaliseks sai. Oleme viimase nädala jooksul saanud väga palju positiivset tagasisidet ja seda kõige rohkem just oma esimeselt sihtturult Bangladeshist. Auhind aitab meid väga õigel hetkel teha kiireid samme edasi, et platvorm turule tuua nüüd, kus oleme just lõpetanud uurimistöö faasi ja jõudnud ärimudeli tõestuseni ja meil on selja taga rida tehaseid, kes on valmis lahendust testima”, selgitab Ann. “Veel enam, just päev enne auhina võitmist saime viimase oodatud kinnituse järgmisele pilootprojektile ühe UK suurima rõivabrändiga.”

Postcode Lottery Green Challenge peaauhinna 500 000 eurot võitis Hollandi ettevõte The Great Bubble Barrier, mis tegeleb õhumulli kardina abil plastprügi kogumisega jõgedest. Viie võitja hulgas oli veel teinegi tekstiili projekt, AlgiKnit - USA meeskond, kes tegeleb niidi tootmisega vetikatest.