Innovatsioon – see on võime näha seoseid, märgata võimalusi ja neid ära kasutada. Edu tuleb suuresti innovatsioonist.

Innovatsioonist on kasu mitmel moel, sest selle tulemusena mõeldakse avaramalt ja nähakse uusi seoseid. Uued seosed aitavad leiutada uusi tooteid. Uued tooted aitavad võita ja hoida turuosa ning kasvatada neil turgudel kasumlikkust. Uute toodete innovaatiline väljatöötamine on oluline oskus. Innovatsiooni valdkonnas käib võistlus aja peale - on vaja teha uuenduslik toode konkurentidest kiiremini.

Meie elukeskkond on pidevas muutumises ja oskus valmistada midagi, mida keegi teine ei suuda, või teha seda meetodil, mis on parem kui kellegi teisel, annab võimsa eelise. Samamoodi võib konkurentsieelise allikaks pakkuda paremat, kiiremat, odavamat, kvaliteetsemat teenust.

Mõnikord ilmnevad innovatsioonivõimalused siis, kui me läheneme millelegi uuest vaatenurgast, uudsus peitub paljus vaataja silmades. Innovatsioon seisneb uute võimaluste loomises kombineerimise kaudu, sest edukamad jäävad ellu.

Ettevõtetes vajatakse innovatsiooni pidevalt, sest uued ja kiiremad söövad vanamoodsalt tootjad ja teenusepakkujad välja.  

Innovatsioon sisaldab ka suures koguses ebakindlust, kui projekti edukalt ei juhita. Mõned ettevõtted on pidanud äris ellujäämiseks palju muutuma. Näiteks Nokia nägi ilmavalgust puidufirmana, aga nüüd tegutseb juba tehnika vallas. Nokia peab pidevalt oma tooteid uuendama, et konkurentsis püsida.

Tootearenduses tuleb jälgida konkurentide tooteid ja ka klientidelt õppida. Küsimus ei ole, kas uuendada, vaid kuidas seda edukalt teha. Tõeline edu on siis tulemas, kui midagi ei jäeta juhuse hooleks. Edukas innovatsioon sõltub võimest näha avaralt ja kaugele - see on nagu visioon, kuhu tahame jõuda.

Innovatsioon on üleüldine tegevus, mis on seotud ellujäämise ning kasvuga – see seisneb eelkõige õppimises. Innovaatilised organisatsioonid erinevad oma tohutu mitmekesisuse, iseloomu või uudsuse poolest. Nii suurel ettevõttel kui ka väikesel on omad plussid innovatsioonis.

Ei ole vaja mitte ainult ideid, vaid ka oskust oma lahendust teistest erinevalt turundada. Innovatsioon on protsess, mitte ühekordne sündmus. Ebaõnnest tuleb õppida, et järgmine kord olla samasuguse väljakutse ilmudes valmis.

Firmad ei tohi jääda poolel teel toppama. Suured ja spetsialiseerunud organisatsioonid peavad suutma õppida ja muutuda vastuseks uutele ja sageli ettenägematutele võimalustele ja ohtudele. Innovatsiooniprotsesse tuleb teadlikult juhtida.

Väikestel ettevõtetel tuleb samuti hoolt kanda turupositsiooni, tehnoloogiliste trajektooride, kompetentsiehitamise ning oma organisatsiooniliste protsesside eest. Innovatsioon väikeettevõttes on suhteliselt lihtne, otsuselangetamine on kiire, töötajate pühendumusaste ja vastuvõtlikkus uudsusele on kõrge. Väiksematel organisatsioonidel on rida eeliseid (väledus, kiire otsuse langetamise võime), kuid ka mitmed piirangud (näiteks ressursside piiratus).

Kõige innovaatilisemad piirkonnad on USA ja Jaapan ning Euroopa.


Allikas: Joe Tidd, John Bessant, Keith Pavitt „Innovatsiooni juhtimine“ 2006