Majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts ütles täna Riigikogus toimunud energiasäästu-teemalisel arutelul peetud ettekandes, et kodude energiasäästu toetavaid programme tuleb jätkata.

„Esiteks tuleb jätkata toetusprogramme energia säästmiseks korterelamutes. Seniste toetuste abil on läbi viidud majanduslikult soodsaimad tegevused, kuid tõenäoliselt on nende kogumaht alla viiendiku vajaminevatest töödest,“ ütles Parts. „Täna katab riik 35% korterelamu rekonstrueerimise maksumusest, kui sellega saavutatakse hoones 50 protsendi suurune energiasääst. Arutame, kuidas toetust atraktiivsemaks teha, et korteriühistud seda aktiivsemalt kasutaksid.“

Valitsus kavatseb välja arendada toetusmeetme energiasäästu tegevuseks ka väikemajades, kus elab ligikaudu neljandik Eesti elanikest.

„Eluasemelaenu intressi tulumaksuvabastus üksi ei ole motiveerinud majade omanikke energia säästmisse piisavalt investeerima. See raha tuleb tagasi pikema aja jooksul ning paberi peal arvestust pidamata ei pruugi inimene seda tunnetada,“ ütles Parts. „Kavatseme käivitada toetusprogrammi väikemajade rekonstrueerimiseks niipea, kui selleks tekib rahaline võimalus. Valitsuse tegevusprogrammis on tähtajaks 2014. aasta, ent võimalusel alustame sellega varem.“

Energia säästmiseks avalikus sektoris viiakse läbi ühiskondlike hoonete rekonstrueerimise programm, mille kogumaht on 146,5 miljonit eurot. See võimaldab energiatõhusamaks rekonstrueerida ca 480 hoonet. Lisaks rahastatakse hoonete rekonstrueerimist struktuurivahenditest ja Eesti-Šveitsi koostööprogrammist.

Energiatõhusus on oluline ka tööstuse konkurentsivõime tõstmiseks. Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse toel on pakutud ja pakutakse ettevõtetele mitmeid arendusvõimalusi, nagu näiteks tööstusettevõtja tehnoloogiainvesteeringu programm, teadmiste ja oskuste arendamise toetus ning arendustöötaja kaasamise toetus. Konkurentsivõime kava „Eesti 2020“ raames on kavas rakendada tööstusettevõtete energiasäästu toetusmeede, mis sisaldaks energiaauditi toetust ning auditist tulenevatele tegevuste rahastamisvõimalusi.

Oluliseks valdkonnaks on energiasääst transpordis. Praegu on põhilised tegevused seotud sõidukite ökonoomsuse suurendamisega: soetatakse uusi ronge, busse, gaasibusse ja tramme ning toetatakse elektriautode kasutuselevõttu.