Kas „roheline lennundus“ saab tõeks?

Jutt uuest ja ülipuhtast lennumasinast tundub liigagi hea, et olla tõsi. Juba mõnda aega on räägitud lennukist, mis on nii puhas, et ainus asi, mida ta atmosfääri emiteerib on puhas vesi. Firma Boeing andis teada, et kõmu vastabki tõele ja jutuks olnud lennuk on juba valmis. Sellega on isegi kolm katselendu tänavu veebruaris ja märtsis Madridi lähedal ära tehtud.

Veebiväljaande www.guardian.co.uk sõnul on tegemist esimese mehitatud lennumasinaga, mis sõidab vesinikupõhiselt töötava mootoriga.

Lennukit valmistati ette viis aastat. Tema tiibade siruulatus on 20 jalga ning ta on võimeline lendama kiirusega 60miili tunnis. Esialgu on lennuk mõeldud kahele inimesele.

Viimasel ajal on välja tulnud ka mitmeid teisi uudseid „rohelisi“ tooteid lennundusega tegelevatelt ettevõtetelt. Jaanuaris tutvustasid prantslased esmakordselt ühele inimesele mõeldud patareitoitel töötavat Electra lennukit.  Veebruaris lendas Virgin Atlantic firma Boeing 747 Londonist Amsterdami ja kasutas selleks osaliselt biokütust.

Kahjuks on veel vara haarata vahuveini järele ja hakata klaase kokku lööma. Veel ei ole kliimasoojenemise probleemid lahendatud. Nimelt ei kujuta Boeingu esindajad ette, et sarnast vesinikul töötavat mootorit saaks kasutada suure reisijate arvuga lennukite juures.

Richard Dyer, Friends of the Earth ühenduse lennundusega seotud keskkonnaaktivist, andis veebiväljaandele Guardian mõista, et sellised leiutised on paras suitsukate. Lennundusfirmad on hirmul, et nende maksusid tõstetakse või takistatakse muul moel nende arenemist. Tootes selliseid uuenduslikke tehnoloogiaid, soovitakse edastada sõnumite, et üsna pea on tehnoloogia abil probleem lahendatud.

„Praegu on tehnoloogiast tulenev emissioonide vähenemine keskmiselt 1% suurune. Lennureiside osatähtsus ise kasvab üle 7% aastas,“ tõdes Richard Dyer.

Olukord on roosilisusest kaugel. Näiteks kauaoodatud Boeing 787, mis on valmistatud süsiniku kiududest ja tänu oma kergusele kulutab 20% vähem kütust, jõuab kasutamisse alles hiljemalt 2009.aastal. Algselt plaaniti lennukid lasta teenistusse juba järgmisel kuul, aga nädala eest andis ettevõte teada, et viivitab lennuki käiku laskmisega.