Viiendas linnastumise teemalises artiklis räägib Bioneer õhusaaste vähendamise võimalustest linnakeskkonnas.

Jalgrattad vahetuvad autode vastu

Liiklus on üheks suurimaks heitgaaside tekitajaks. Autode hulk on maailmas viimaste aastate jooksul plahvatuslikult kasvanud ja linnad on autodest ummistunud. Lääneriikides läbivad inimesed ka kõige väiksemaid vahemaid autoga ja sageli on autos ainult üks inimene. Paljudes peredes on kaks autot: kummalgi vanemal oma. Linnapiirkondade laienemine ja töölkäimistee pikenemine suurendab sõiduautode kasutamist, eriti kui ühistransporti tõhusaks ei peeta. Näiteks Helsingis tekitavad üle poole liiklusest pärit heitgaasidest sõiduautod.

Individuaalautosid saavad siiski endale lubada rikastest riikidest pärit elanikud. Arengumaades ei ole paljudel inimestel oma isikliku auto jaoks raha. Liikumine toimub põhiliselt bussidega, mootorratastega, jalgsi või jalgratastega. Suurema seltskonnaga sõitmine on samuti tavaline. Rahvastikuarvu kasv ja elatustaseme tõus on ka arengumaades autode arvu kiiresti suurendanud. Näiteks jalgrataste poolest kuulsas Pekingis registreeritakse üle 20 000 uue sõiduvahendi kuus. Arengumaades on autod sageli vanad ja seetõttu saastavad keskkonda olulisel määral.

Liikluse tõttu paiskub atmosfääri heitgaase, mis on ohtlikud nii keskkonnale kui ka inimese tervisele. Heitgaaside sissehingamine on eriti ohtlik lastele, kes on tundlikumad. Õhku saastavad keemilised ühendid satuvad lõpuks ka põldudele ja imenduvad seal kasvavatesse toidutaimedesse ning jõuavad lõpuks inimeste toidulauale.

Rohkem ühiskondlikku ja rööbastransporti

Üheks linnade heitgaaside vähendamise lahendusi on ühis- ja rööbastranspordi arendamine. Paljudes linnades on ka kõnni- ja jalgrattateed peaaegu olematud. Arengumaade linnades ei olegi sageli ametlikku ühistransporti, mistõttu on liiklus kaootiline, saastav ja aeglane. Ükskõik kes võib takso- või bussijuhiks hakata. Sõidukijuhiks hakkamine ongi muu töö puudumisel küllalt tavaline. Peruu pealinnas Limas liigub tavaliste busside kõrval tuhandeid väikebusse, combisid. Vaid mõnel üksikul combil on ametlik luba. Combidel on põhimõtteliselt regulaarne marsruut, kuid seda võidakse vastavalt tellimusele sõidu käigus muuta.

Nicaragua pealinnas Managuas võetakse takso peale tavaliselt rohkem sõitjaid. Sellised grupitaksosõidud on mõistlikud, kuid taksosõidu kestvust on sageli raske ennustada – teekonna jaoks tuleks piisavalt palju aega varuda.

____________________________________________
Samal teemal:
Bioneer: Maailma linnade pidurdamatu kasv (I osa) ,
Bioneer: Maailma linnade areng (II osa) ,
Bioneer: Unustatud inimesed slummides (III osa),
Bioneer: Keskkonnamõjud (IV osa)
,
Bioneer: Õhusaaste vähendamine linnades (V osa)

Allikad: www.maailmakool.ee, www.liveworldtours.com