Keskkonnainvesteeringute Keskuse (KIK) 18-30-aastastele noortele mõeldud roheideede konkursile Negavatt laekus kaheksandal hooajal rekordiliselt 113 ideed. Peagi selguvad neist 20 parimat, kes saavad osaleda sisukas koolitusprogrammis ja hakkavad jahtima konkursi 28 000 eurost auhinnafondi oma idee elluviimiseks.

Negavati projektijuht Anni Raie rõõmustab, et konkurss on saavutanud igati oma eesmärgi ja tuntuse noorte seas, andes neile võimaluse välja tulla mõtete ja ideedega, mis neid täna keskkonnateemadel kõnetavad ja mille üle nad südant valutavad.

„Selle aasta ideed on taas väga eriilmelised ulatudes ehitusest ja inseneeriast kuni teenusedisaini ja kirjanduseni. Konkursile saabus tänavu rohkesti kampaaniaid ning tegevusi, millega soovitakse suurendada keskkonnateadlikkust, näiteks on mitmed ideed seotud toiduraiskamise ning erinevate jagamisplatvormide loomisega,“ selgitab ta.

Raie lisab, et noored valutavad veel südant ühekordsete pakendite kasutamise ja kohaliku lambavilla äraviskamise teemadel ning üllatuslikult on mitmed ideed seotud taimsete materjalide väärindamisega. „Kuna ideid laekus konkursile enneolematu hulk, siis otsustasime sel aastal anda võimaluse edasipääsuks lausa 20-le meeskonnale!“

Negavati konkursile esitasid ideid nii gümnaasiuminoored, kõrg- ja kutsekoolide õpilased kui ka töötavad täiskasvanud, näiteks disainerid, arhitektid, IT-valdkonna töötajad, õpetajad, fotograafid, kunstnikud ning tööstusökoloogid ja insenerid.

4. märtsil valib KIKi ja Keskkonnaministeeriumi töötajatest koosnev hindamiskomisjon saabunud ideede seast kuni 16 parimat, kes pääsevad konkursi teise etappi. Lisaks otsustab hindamiskomisjon need meeskonnad, kes pääsevad rahvahääletusele, mis toimub Negavati kodulehel 5.-8. märtsil. Avalikkus saab valida kaks ideed, kes pääsevad samuti kahekümne parima hulka. Kaks meeskonda on koha juba järgmisesse vooru kindlustanud – nendeks on ühtset kliendikaartide platvormi arendav õpilasfirma Konnekt, kes pääses edasi Eesti õpilasfirmade laadalt, ning jalg- ja tõukerattaid elektriseeriv ÖkoMotion, kes sai edasipääsu sügisel toimunud noorte häkatonilt Empowering Youth: Green Together. Kõik kakskümmend parimat meeskonda teeb KIK avalikuks 9. märtsil.

Edasipääsenuid ootab 20. ja 27. märtsil ees kahepäevane virtuaalne seminar, kus koolitaja Harald Lepisku käe all ideed juba reaalsemaks vormitakse. Samuti on vahepeal noortel võimalik kohtuda mentoritega, kes ideede arendamiseks nõu annavad. Seejärel valib 8.-9. aprillil konkursi žürii võistkondade esitluste ja projektikavandite põhjal välja kuni kümme nutikamat ja läbimõeldumat ideed, kes pääsevad edasi sisukasse koolitusprogrammi ja saavad oma idee arendamiseks 1000 eurot ning võimaluse võistelda peaauhinna nimel. Parimatest parimad selguvad 8. juunil Negavati superfinaalis, kus esimene koht saab 10 000, teine 5000 ja kolmas 3000 eurot oma idee elluviimiseks.

KIKi ja Keskkonnaministeeriumi koostöös sündinud konkursile on kaheksa hooaja jooksul laekunud kokku 479 ideed, mida on KIK toetatud kokku 222 000 euroga. Konkursi toetajad on Eesti Pandipakend ning Paulig Estonia. Konkursi partnerite ridadesse kuuluvad Rimi Eesti Foods, Ülemiste City, Tehnopol Startup Inkubaator, Luminor, Admiral Markets, Riigi Kaitseinvesteeringute Keskus ning konkursid Prototron ja Ajujaht.