Veebikaubamajad on loonud piiritu ostukeskkonna, kust saab kodust lahkumata meelepäraseid asju soetada. Mõistetavalt on teistest riikidest kaupade tellimine muutunud igapäevaseks ja see trend üha kasvab. Paraku langetakse välismaistes e-poodides osteldes sageli ka pahatahtlike pettuste lõksu.

Heldin Malmet, TTJA EL tarbija nõustamiskeskuse jurist annab ülevaate levinumatest petuskeemidest piiriülese e-kaubanduse puhul ja selgitab, kuidas end nende eest kaitsta.

Tellitud kaup jääb tulemata

Probleem

Ostleja on tellimisel kauba eest maksnud, kuid kaup jääb tulemata ning välisriigis asuva kauplejaga kontakti saamine ei õnnestu.

Soovitus

Toodete mittesaatmine on iseloomulik pigem petturlikele ja fiktiivsetele e-poodidele. Seega esmalt proovi kindlaks teha, kas tegemist on legaalse e-poega. Tutvu lähemalt veebipoe kodulehega ning veendu, et nende kontaktandmed on leitavad ja korrektsed. Kui lehel on vaid kontaktivorm, siis paraku ei ole sul ikkagi mingit garantiid, et saad kauplejaga kontakti võtta. Kui veebipood ei ole sulle tuttav, tasub kindlasti otsida teiste tarbijate kommentaare ja hinnanguid ning kahtluse korral ostu mitte sooritada.

Kui kaup on tellitud mõnest Euroopa Liidus (sh ka Norras ja Islandil) asuvast e-poest, ent see pole kohale jõudnud ning müüjaga on võimatu ühendust saada, tasub abi saamiseks pöörduda EL tarbija nõustamiskeskuse poole. Tegemist on tarbijate piiriüleseid vaidlusi lahendava asutusega, mille teenused on ostlejatele tasuta. Paraku kolmandatest riikidest nagu USA, Hiina või peatselt ehk ka Suurbritannia kaupa tellides lasub vastutus ostjal, mistõttu on enne ostu sooritamist ülimalt oluline veenduda e-poe usaldusväärsuses.

Saadetakse tühi või vale pakk

Probleem

Pakki avades selgub, et see on tühi või saadetud on vale, sageli odavam toode.

Soovitus

Kaupa kätte saades ava see võimaluselt koheselt ja veendu, et saadetud on õige asi. Arvesta sellega, et saadetise teekond on elektrooniliselt jälgitav ning saatja näeb, kui kaup on sinuni jõudnud. Seega kui avastad tühja paki või vale toote, siis fikseeri probleem kohe, näiteks kulleri juuresolekul ning anna kaup tagasi. Hiljem võib olla väga keeruline tõestada, et sa ei saanud tellitud toodet.

 Tellitud toode ei vasta reklaamitule

Probleem

Piiri taga on hulgaliselt e-poode, mis müüvad tuntud kaubamärke teistest pakkujatest märkimisväärselt odavamalt ja ahvatlus neid osta on suur. Sagedased on olukorrad, mil pakki avades selgub, et toode ei vasta absoluutselt sellele, millena teda reklaamiti.

Soovitus

Kui hind tundub liiga hea, et olla tõsi, tasub olla skeptiline. Sageli müüakse brändikaupade näol võltstoodangut, mis võib olla ebakvaliteetne ning valmistatud illegaalselt.

Tühistatud tellimuse puhul võetakse „käitlustasu“

Probleem

Pärast tellimuse kinnitamist saadetakse vabandav teade, et toode on otsas. Raha kantakse küll tellijale tagasi, kuid sellest arvutatakse maha ja jäetakse endale näiteks 1-dollariline teenustasu.

Soovitus

„Käitlustasu“ näol on tegemist võrdlemiselt väikese summaga ja enamasti selle pärast kaebust ei esitata. Tegelikult on aga tegemist petuskeemiga ja sellest tuleks kindlasti teavitada Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametit.

Facebookis levinud „kella-pettus“

Probleem

Facebookis reklaamitakse tasuta kvaliteetseid käekelli, mille puhul peab maksma vaid tarnekulu.

Soovitus

Esmalt tundub, et probleemi polegi, kuid tõenäoliselt müüb kaupmees siiski Hiinast tellitud  üliodavaid käekelli, mille kvaliteet on pehmelt öeldes kaheldav. Oma kasumi teenib müüja transpordi eest makstava raha vahe arvelt. Tegemist on ebaausa kauplemisvõttega ja soovitus on seda mitte toetada. Lisaks võib transpordikulu osutuda ebamõistlikult suureks, mistõttu on „tasuta kellast“ asi kaugel.                                                                                

Diskrimineerimine ostukoha alusel

Probleem

Sama toode on erinevatele turgudele suunatud veebipoodides müügil oluliselt erineva hinnaga.

Soovitus

Diskrimineerimine ostukoha alusel on ebaaus kauplemisvõte ja Euroopa Liidus keelatud. Kui märkad selliseid võtteid mõnes veebipoes, siis anna sellest teada Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametile või EL tarbija nõustamiskeskusele.