Tutvumisportaalide ja -rakenduste kasutamine on kasvamas, seda soodustab ka praegune koroonast tingitud teistmoodi elukorraldus, kus suurem osa suhtlusest toimub distantsilt. Internetis pakutavate teenuste kasutajaks hakkamisel ei tohi unustada, et sellega kaasneb reeglina lepingu sõlmimine, mis toob kaasa rahalised kohustused.

Seega tuleb enne tutvumisrakenduse alla laadimist või internetiportaalis kasutajaks registreerimist teenustingimused hoolega läbi lugeda, sest üllatusena tulevad maksekohustused ei pruugi olla väikesed.

Saabuva sõbrapäeva puhul selgitab EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru, mida tuleb silmas pidada tutvumisportaalide ja -äppidega liitumisel ning kuidas ennast võimalike ohtude eest kaitsta.

Tasuta liitumine?

Kriitiliselt tuleb suhtuda „eripakkumistesse“ ja „tasuta prooviperioodidesse“, sest selliste võimaluste taga võib peita ennast klassikaline tellimuslõks. Nii võib reklaamitud tasuta  perioodi möödumisel automaatselt alata tasuline liitumine, näiteks aastane leping. Selline lepinguline seotus tekib tellimuslõksude puhul automaatselt ning tarbijat sellest ette ei hoiatata. Kasutajapoolne vaikiv lepinguga nõustumine peale promoperioodi lõppu on tavaliselt küll tüüptingimustes kirjas, kuid tarbijad ei pööra „tasuta“ pakkumiste puhul tingimustele sageli tähelepanu.

Lisaks võib tasuta registreerimine tähendada küll tutvumiskeskkonnas kasutajaks saamist ja konto loomist, kuid sisulistele teenustele ligipääs puudub. Näiteks pole kättesaadavad vestlused ehk chati funktsioonid või on teiste kasutajate kontode nägemine piiratud. Täiendava tasu eest muutuksid peidetud rakendused kättesaadavaks.

Jälgi maksetingimusi!

Tasulise tutvumisportaali kasutaja teenustasu on tavaliselt kuvatud  kuumaksena, eelkõige on selle põhjuseks tava, mis võimaldab teenuse hinda teiste portaalidega võrrelda. Samas võidakse olenevalt liitumislepingu tingimustest korraga tarbija krediitkaardilt maha arvata terve aasta tasu. Olenevalt keskkonnast võib aastane liikmelisus maksta palju, nt 500 või enam eurot.

Tingimused, sh maksetingimused hakkavad kehtima kohe kasutajaks registreerimisel, isegi kui tarbija neid läbi ei loe.

Kes on veebisaidi taga?

Tutvumisportaali kodulehe tippdomeen .ee või .de ei anna alust arvata, et tegemist on vastavalt Eesti või Saksamaa ettevõttega. Teenusepakkuja päritolu ja ärinimi tuleb enne liitumist aga kindlaks teha eelkõige sellepärast, et oleks teada, kellega leping sõlmitakse. Euroopa Liidu teenusepakkujaga internetis sõlmitud lepingute puhul on tarbijatel õigus ümber mõelda ning lepingust 14 päeva jooksul taganeda. Tutvumiskeskkondade puhul, mis on loodud Ameerika Ühendriikides või mujal Euroopast väljaspool, antud õigusega arvestada ei saa.

Teenusest loobumine

Kuigi 14-päeva jooksul saab interneti teel sõlmitud lepingutest taganeda ka tutvumisportaali puhul, oleneb tarbijale tagastatav summa näiteks sellest, kas teenust on juba tarbitud või ei. Tutvumisteenusest taganemisõigust ja tagastatava summa suurust analüüsis hiljuti ka Euroopa Kohus. Tegemist oli juhtumiga, kus üks Saksamaa tuntumaid tutvumisportaale parship.com arvas tarbija krediitkaardilt neljapäevase portaali kasutusaja eest maha ligi 400 eurot, mis moodustas kolmveerand kogu aasta kasutustasust.

Allalaaditud rakenduse või kasutajakonto kustutamine ei lõpeta liitumislepingut. Seega tuleb lepingust taganemise korral vastav soov saata teenusepakkujale kirjalikult, nt e-posti teel ja kindlasti jätta endale taganemisavaldusest koopia.

Samuti tuleks veenduda, kas liitumislepingu lõpetamisel kustub ka kasutajakonto, sest teatud saitidel kuvatakse kasutaja profiili ka peale lepingu lõpetamist. Sellisel juhul on profilli kustutamise kohustus kasutajal endal. Euroopa Liidu andmekaitse reeglite kohaselt on tarbijal õigus nõuda oma andmete kustutamist.