Eesti Toidumessi raames toimunud Mahekonverentsil „Vali mahetoit – hea sinule, hea loodusele“ sõnas Rimi vastutustundliku ettevõtluse spetsialist Katrin Bats, et tarbijad ostavad kõige parema meelega mahetoitu oma lastele. Viimase müügid on poeketis kasvanud väga jõudsalt ja on juba üle poole kogu beebitoidu müügist.

  • Tarbimine ja tervis
  • 3. mai 2019
  • https://pixabay.com/photos/baby-child-sleeping-asleep-napping-21998/

Katrin Bats tõi välja, et nii nagu mahetootjad näevad vaeva oma kliendi hoidmise nimel, näevad ketid vaeva, et planeerida õigesti koguseid: igal tootel on 5-6 alternatiivi ning see, mis on ühel päeval lemmik, võib järgmisel päeval juba olla unustatud. „Kõige enam mõjutavad toidutrende dieedid, erinevad toidutalumatused ning taimetoitlus ja veganlus ning mõistagi ka mahetoit. Taimetoit valitakse tänapäeval elustiiliks mõnikord ka juba selle pärast, et hoida võimalikult väiksena oma ökoloogilist jalajälge – peetakse ju lihatööstust üheks olulisemaks kliimasoojenemise põhjustajaks. Eelnimetatud tarbijagrupid on küll väga väikesed, kuid see eest häälekad.“

„Kui rääkida konkreetselt mahetoidust, siis kõige populaarsemad on beebitoidud ning puu- ja köögiviljad. Näiteks moodustab Rimis mahe beebitoit 54% kogu beebitoitude müügist. Populaarseimad mahedad puu- ja köögiviljad on porgand, kurk ja kobartomat. Rimi sortimendis on kokku üldse 450 mahetoodet,“ rääkis Katrin Bats.

Rimi spetsialist tõi võrdluseks ka erinevate aastate mahetoodete käibed, mis näitavad selgelt, et mahetrendid liiguvad jõudsalt kasvu suunas. „Näiteks kasvas mahekauba müük 2018 versus 2017  koguni 41%. Rimi enda kaubamärgi I Love Eco sortimendi kasv on samuti olnud märkimisväärne. Kahe aastaga on see kasvanud 27%.“

Katrin Bats lisas, et nende üks eeliseid teiste jaekettide ees on Eesti talutoitu pakkuv müüginurk Talu Toidab, mis on tänaseks jõudnud juba 30 Rimisse üle Eesti. „Viimastel aastatel on Talu Toidab näidanud 37% müügikasvu, mis on tugev tulemus,“ märkis Katrin Bats. „See teeb Rimi hüpermarketi koos Talu Toidab alaga sortimendi poolest teiseks kohaliku mahetoidu müüjaks.“

Merit Mikk Mahepõllumajanduse Koostöökogust rääkis oma ettekandes, et mahetoidu nõudlus kasvab Euroopas ja USA-s kiiremini kui mahemaa, põhjustades mahetooraine puuduse suurenemise. „Kõige suurem on mahetoiduturg jätkuvalt USA-s – 2017. aastal üle 40 miljardi euro, Euroopa turu suurus oli 2017. aastal aga 37,3 miljardit eurot,“ märkis Merit Mikk. „Eestis oli kõigi mahetoidukaupade jaeturumaht Konjunktuuriinstituudi andmeil 2017. aastal 41,8 miljonit. Üsna palju mahetoitu müüakse spetsialiseerunud kauplustes (ligi 40), kuid kiiresti suureneb ka kaubanduskettides müüdavate toodete valik.“

„2018. aasta Konjunktuuriinstituudi uuringust selgus, et kord nädalas või rohkem ostab mahetooteid 9% tarbijaist. Peamiste põhjustena toodi välja, et mahetoode on tervislik (47%), kodumaine (38%), maitsev (32%), meeldib põhimõte (27%) ning sooviti toetada mahetootjaid (21%). Kõige suuremaks takistuseks mahetoodete ostmisel peetakse kõrget hinda (52%). Mahetooted on küll üldjuhul tavatoodetest kallimad, kuid võib leida ka sarnase või isegi madalama hinnaga tooteid,“ sõnas Merit Mikk.

„Suure hüppe on teinud ka Eesti mahetoidu eksport – näiteks kui 2013. aastal eksporditi mahetoitu 5,9 miljoni euro väärtuses, siis 2017 oli see number juba 27,2 miljonit. „Suure osa ekspordist moodustavad teravili, kaunvili ja õlikultuurid, loomade ning loomakasvatustoodete osakaal on ekspordi puhul marginaalne,“ lisas Merit Mikk.