Täna, 10. aprillil sõlmib Tallinna Tehnikaülikool (TalTech) koostööleppe Florida Polütehnilise Ülikooliga (Florida Poly), et ühendada jõud isejuhtivate sõidukite edasiarenduseks ja turvalisuse tõstmiseks.

Kahe ülikooli koostöös sünnib uus autonoomne ühissõiduk, mis sobib liiklemiseks linnasüdametes ning ülikoolilinnakutes ja teisteski kontrollitud keskkondades, see tähendab võimekust liigelda koos teiste autode, jalgrataste ja inimestega. Peamine väljakutse on sõiduki turvalisuse ja töökindluse tõstmine.

Iseauto uut versiooni on plaanis lähiaastatel piloteerida USA lõunaosariikide linnades, see on ka kahe ülikooli koostöö pikemaajalisem eesmärk.

Mõlemal ülikoolil on tugevad uurimisrühmad, mis töötavad isejuhtivate sõidukite prioriteetsete suundadega, täiendades samal ajal üksteist. TalTechi uurimisrühm, mida juhib dr. Raivo Sell mehaanika ja tööstustehnika instituudist saab kasutada Florida Poly matemaatilisi valideerimise mudeleid ja simulatsioonivahendeid Iseauto turvalisemaks muutmiseks ning piirsituatsioonide tuvastamiseks. Florida Poly saab aga oma metoodikat rakendada TalTechi, Silberauto, AuveTechi ja ABB-ga koos loodud reaalsel isejuhtival sõidukil ning testides koguda tagasisidet metoodika ja arenduste toimimise kohta.

Iseauto projektijuht ning TalTechi teadlane Raivo Sell kinnitab, et koostöö on loogiline samm ja kasulik mõlemale poolele. “Koostöö Florida Polyga kiirendab ka Euroopas isejuhtivate sõidukite tehnoloogia arendusi. Turvalisus on isejuhtivate sõidukite puhul võtmetähtsusega ning Florida Poly valideerimise metoodika ja stsenaariumite simulatsioonid annavad meile olulise lisandväärtuse ja võimaldavad arendada turvalisemat uut Iseautot.”

Florida Poly teadlane Rahul Razdan peab koostööd väga sünergiliseks: “Meie eesmärgiks on näidata selle tehnoloogia töökindlust.”

Kui siiani on peamiseks fookuseks olnud sõiduki väljaarendamine, siis nüüd on plaanis luua tänavalegaalne sõiduk praeguse eksperimentaalse Iseauto baasil.

TalTechi uurimisrühm Raivo Selli eestvedamisel on näidanud kõrget kompetentsi ja võimekust projekteerida ning arendada välja Eesti oma isejuhtiv minibuss. Florida Poly on autonoomsete sõidukite alal tegutsev uus ja kiirelt arenev ülikool, mille Advanced Mobility Institute (AMI) on tõusmas kogu Florida osariigi isejuhtivate sõidukite arenduskeskuseks. Keskuse peamine uurimissuund ja praktiline eesmärk on isejuhtivate sõidukite testimise ja valideerimise metoodika. Florida Poly on arendanud välja unikaalse testimise ja stsenaariumite simulatsiooni töövahendid, mis võimaldavad simuleerida liikluse piirsituatsioone ja testida tehisintellekti käitumist nendes situatsioonides.

Sisuline koostöö kahe ülikooli vahel käivitus juba selle aasta alguses, kui Baltic-American Freedom Foundation toetas TalTech teadlase Raivo Selli teadusarenduskoostöö algatamist USA-s. Lepingu sõlmimisega 10. aprillil Eesti saatkonnas Washingtonis kuulutatakse koostöö ka ametlikult välja.

Lisaks koostööleppe sõlmimisele Eesti saatkonnas Washingtonis toimub ka Eesti suursaadiku eestvedamisel pidulik lepingu allkirjastamine ja tehnoloogia ümarlaud: “Autonomous vehicles Science and Technology in Smart City Use Cases”. Ümarlauas osalevad kõnelejatena USA ja Eesti tippspetsialistid.

TalTechi Iseauto projekti tutvustamist USAs rahastab Euroopa Liit ASTRA 7 programmist.

TAUST

Isejuhtivad sõidukid ja tehisintellekti süsteemid on ühed enim paradigmasid muutvad tehnoloogilised arengud käesoleval ajal. Transport mõjutab meid kõiki ja sellel on ka suurt mõju kogu majandusele ja logistikale.

Florida Poly fookuseks on reaal-, inseneri- ja täppisteaduste erialad ning ülikooli peetakse Florida osariigi majandusmootoriks. Ülikooli annab tihedas partnerluses tööstusega oma tudengitele kaasaegse akadeemilise hariduse.

Iseauto on TalTechi, Silberauto, AuveTechi ja ABB-ga koostööna loodud isejuhtiv minibuss, mis teeb eksperimentaalsõite TalTechi linnakus ja on arendusplatvormiks teadlastele ja üliõpilastele.

Iseauto esmasõit oli tehnikaülikooli juubelil 20. septembril 2018

* gabariidid 2400 x 3500 x 1500 mm

* mahutavus kuni 6 inimest

* sõidukiirus 20 km/h

* peamootori võimsus 47 kW

* andurite komplekt – lidarid, kaamerad, IMU, GNSS

* tarkvara – Robot Operating System (ROS), Autoware