Tartu linnas on nüüdsest kolm nutikat ülekäigurada, mis aitavad muuta reguleerimata ülekäigurajad ohutumaks nii jalakäijatele kui ka sõidukijuhtidele.

Detsembris paigaldas AS Bercman Technologies SmartEnCity projekti raames nutikad liiklusmärgid Pepleri ja Tiigi ristmikul asuvale ülekäigurajale ja sel nädalal said lõpliku seadistuse ka Pikale ja Fortuuna tänavale paigaldatud nutikad ülekäigurajad.
Linlased saavad uudsete liikluslahenduste kohta arvamust avaldada linna kodulehel kuni 10. veebruarini.

"Meie eesmärk on järjepidevalt tuua linnaruumi nutikaid lahendusi, mis aitavad linlasi ja Tartu külalisi igapäevaste tegemiste juures ja toetavad linna pikaajalisi eesmärke - arendada Tartus inimsõbralikku, jätkusuutlikku ja turvalist linnakeskkonda. Oleme avatud koostööle erinevate uudsete toodete ning teenuste pakkujatega," ütles abilinnapea Raimond Tamm.

Nutika ülekäiguraja tööpõhimõte seisneb selles, et uusima tehnoloogia ja erinevate sensorite ning andurite abil jälgitakse ülekäiguradadel nii sõidukite kui ka kergliiklejate liikumist ja kiirusi ning hoiatatakse erinevaid osapooli võimaliku ohu eest. Nutika ülekäiguraja valguslahendus aitab sõidukijuhtidel paremini märgata teed ületavat jalakäijat.

Lisaks liiklusohust märku andvatele signaalidele mõõdab nutikas ülekäigurada õhu- ja teetemperatuuri, et hinnata potentsiaalse ohuolukorra tekkimise tõenäosust. Lisaväärtuseks on sõidukite ja sõiduteed ületavate kergliiklejate loendusvõimalus.
 
Tiigi ja Pepleri tänava ristmikul töötava nutika ülekäiguraja arendaja ja tootja on Tartu ettevõtte Bercman Technologies AS.

„Liiklusohtlike olukordade tuvastamiseks kasutatakse kitsal tehisintellektil põhinevaid algoritme, mis on võimelised liiklejate liikumistrajektoore ette ennustama ja vajadusel liiklejaid ennetavalt hoiatama,“ selgitas ettevõtte juht Mart Suurkask.

Bercman Technologies ASi arendatud nutimärgid hoiatavad autojuhte jalakäija teeületuse puhul vilkuvate LED tuledega. Taustvalgustatud ülekäiguraja märk on ka öösel selgelt näha suurendades seeläbi veelgi jalakäijate turvalisust.

„Samuti sisaldavad nutika ülekäiguraja seadmed endas sõiduk-keskkond (V2X) suhtluskeelt, mis võimaldab automaatset andmeedastust erinevate suhtlusvalmidust omavate liiklusobjektide vahel,“ lisas Suurkask.

Bercman Technologies on paigaldanud Eestis juba mitu ülekäigurada, Tiigi-Pepleri ristmiku lahendus on neil Tartus esimene.
 
Ettevõtte IB Foor arendatud nutikad ülekäigurajad on välja ehitatud Fortuuna ja Pikal tänaval Euroopa Liidu poolt toetatava projekti "Nutikas ülekäigurada" raames. Nutimärgid analüüsivad sõidukite ja jalakäijate liikumist ülekäigurajal ja selle ümbruses ning hoiatavad võimaliku ohu eest. Sõidukijuhte alarmeeritakse liikuva jalakäija märgiga. Jalakäijaid hoiatatakse visuaalselt ja häälhoiatusega.

Ettevõtte juhi Viljar Nurme sõnul peavad märguanded liikluses olema selged ja üheselt mõistetavad ning ta kutsub tartlasi üles avaldama arvamust, millised võiksid olla visuaalsed ja häälhoiatused nutimärkidel, et neist kõige paremini aru saadaks.

“Kuna tegemist on LED tehnoloogial põhinevate märkidega on seal kuvatavate kujutiste võimalused laialdased. Häälhoiatuseks saab salvestada erinevaid sõnumeid ja tämbreid. Vajadusel isegi lühikest viisijuppi,” selgitas Nurme.

Innovaatiliste ülekäiguradade projekt võimaldab Tartusse paigaldada veel kaheksa nutikat ülekäigurada. Kogu projekti (10 ülekäiguraja) maksumus on 410 000 eurot, Tartu linna omaosalus 205 000 eurot.

Kuna tegemist on uudse lahendusega, siis ootab linn tartlastelt nutikate ülekäiguradade kohta tagasisidet linna kodulehel. Soovitakse liiklejate arvamust märkide kohta ja ka seda, kuhu võiks linnas tulevikus sarnaseid nutikaid ülekäiguradasid liiklusohu vähendamiseks rajada. Tagasisidet saab anda veebiaadressil.