Tallinna Linnatranspordi AS (TLT) testis alates septembrist elektribussi Yutong U12. Proovisõidud näitasid, et Yutong suutis ühe laadimisega läbida maksimaalselt üle 400 kilomeetrit pealinna liikluses. Siiani on tegu kõige võimsama elektribussiga, mis ettevõtte testitud on. Testperiood oli osaks TLT eesmärgist teenindada hiljemalt aastal 2035 kogu Tallinna ühistransporti keskkonnasõbralike elektrisõidukitega.

„Teadsime, et buss peaks soodsates oludes suutma läbida 400 kilomeetrit ning eesmärk oli näha, kas see on võimalik ka Tallinna liiklusoludes. Kui varasematel testimistel on elektribusside maksimaalne kilometraaž ühe laadimise juures jäänud 150-180 km juurde, siis Yutong U12 maksimaalne läbisõit ühe laadimisega ulatus 425 kilomeetrini. Testisime elektribussi sealhulgas ka liinil nr 38, mis päeva jooksul sõidab kõige rohkem kilomeetreid“ selgitas Tallinna Linnatranspordi AS-i (TLT) juhatuse liige Lennart Viikmaa.

U12 tarnib Yutongi liisingufirma Busnex, ametlik kaubamärgi esindaja Baltikumis. „Hiina tootja Yutong U12 elektribuss on 12 meetri pikkune mugava sõitjaruumiga linnasõiduk, kus energiavarustuse tagab 422kWh mahutavusega aku, mis suudaks tagada ühe laadimisega läbisõidu kuni nelisada kilomeetrit,“ sõnas Yutongi ametlik esindaja Baltikumis Busnex tegevjuht Simonas Ramanauskas, lisades, et elektribuss mahutab kuni 85 reisijat ning kaks ratastooli või lapsevankrit.

Viikmaa tõi esile, et elektribuss sai positiivset tagasisidet nii bussi testinud bussijuhtidelt kui ka reisijatelt. „Lisaks põnevale välimusele meeldis reisijatele ka bussi sisemus täiendava valgustuse näol. Ühtlasi tõid mitmed reisijad esile elektrilise rambi, mis kergendas ligipääsu bussi ratastoolis inimestele, vanuritele ja lapsevankritega reisijatele,“ ütles TLT juhatuse liige. Uudne elektriline ramp võimaldab bussijuhil salongist väljumata võimaldada ratastoolis või lapsevankriga reisijal bussi siseneda või väljuda. See kiirendab bussi peatuses viibimise aega ja võimaldab juhil teenindamist jätkata puhaste kätega.

„Yutong U12 näol on tegemist kõige kaasaegsema ning innovaatilisema bussiga ning meil on hea meel, et ka Tallinna elanikud said antud bussi testida,“ kirjeldas Ramanauskas, lisades et Hiina tootja elektribusse kasutatakse juba regulaarses liiniveos Pariisis, Sofias, Suurbritannias ning ka meie lähinaabrite juures Espoos.

TLT juhatuse liikme sõnul võrreldes varasemate katsetatud bussidega, oli Yutongi akumahutavus ka suurem. „Varasemalt testitud Mercedese elektribussil oli see 243 kWh ning Solarisel 220 kWh, sellest ka vähem läbitud kilomeetreid,“ selgitas Viikmaa.

Uued bussid leidsid sügavat huvi ka linnaelanike seas. Nii mõnedki tulid maha teiste liinide sõitudelt, et proovida reisi uudsel elektribussil. Uut bussi pildistati tihti.

Kuna Tallinn liigub rohelisema pealinna suunas ning aastaks 2025 soovitakse kõik  olemasolevad diiselbussid asendada keskkonnasõbralike ja kaasaegsete alternatiividega, siis elektribusside testimine väga oluline. „Elektribusside testimine meie kliimas ning oludes on vajalik, et selgitada välja kõige paremad valikud, arvestades meie eesmärki muuta aastaks 2035 Tallinna ühistransport taastuvenergiapõhiseks ja elektrienergial sõitvaks. Kuna Yutongi puhul oli ühe laadimisega läbisõit suurem, siis saaksime seda kasutada ka pikemate liinide opereerimiseks ja eelduslikult investeerida vähem laadimistaristusse,“ ütles juhatuse liige, sõnades, et samas pole ettevõttel kogemust, kui palju suudaks buss sõita suure külma või soojaga ehk ekstreemsemates oludes.

„Kindlasti ei jää Yutong elektribussi testperiood Tallinnas viimaseks. Oleme avatud kõikide bussitootjate jaoks ning jätkame tööd selle nimel, et testida Tallinna tänavatel võimalikult palju erinevaid elektribusse ka aastaringselt“, ütles Lennart Viikmaa