Adbusters hoiab vaimu värskena

Adbusters on saanud tuntuks oma kurikuulsate antireklaami kampaaniatega. Eva Ladva uuris asja lähemalt, küsitledes ka Adbustersi asutajat, Eesti päritolu Kalle Lasni.

Kalle LasnAdbustersi (1) kampaaniates näidatakse suurkorporatsioonidele koht kätte nende endi reklaamide pilamise teel, aga ka üleskutsetega tarbida vähem ja mõistlikumalt (ostuvaba päev) ning kaitsta end infomüra ja -saaste eest (teleka väljalülitamise nädal). Adbusters ei püüa olla konservatiivne ega sõbralik – nad räägivad sedasama, mida mõtlevad, ja teevad seda võimalikult otsekohesel  ning looval  moel.

Adbusters’i üks loojatest Kalle Lasn on öelnud, et meie vaimne keskkond on samasugune ühisressurss nagu õhk või vesi ning meil on vaja kaitsta end soovimatu sissetungi ja saaste eest sellesse keskkonda, umbes nii nagu kunagi võideldi suitsetamisvabade tsoonide eest.

Adbusters’i Meedia sihtasutuse loojateks on Eesti juurtega dokumentalist Kalle Lasn ning filmilooja ja fotograaf Bill Schmalz. Inimeste üleilmsest meedia poolt loodud tarbimistransist äratamist alustati juba 1989. aastal. Sihtasutuse eesmärgiks on kukutada olemasolevad võimustruktuurid ning viia läbi oluline muutus meie eluviisis 21. sajandil.

Meedia sihtasutuse alla on koondunud võrgustik aktiviste, näitlejaid, kirjanikke, tudengeid, õpetajaid ja ettevõtjaid, kes soovivad olla infoajastul sotsiaalselt aktiivsed. Adbusters’i Meedia sihtasutus  annab välja samanimelist ajakirja, pakub loometeenuseid reklaamiagentuuri Powershift (Võimunihe) kaudu ning haldab veebilehte, mis hõlmab  kõike eelmainitut.

Ajakiri

Ajakiri Adbusters on lugejate finantseeritud väljaanne, tema tiraaž on 120 000 ja ta väljendab eelkõige muret selle üle, et kommertsjõud saastavad meie füüsilist ja kultuurilist keskkonda. Ajakirja sõberorganisatsioonideks on näiteks Friends of the Earth ja Greenpeace.

Ajakiri pakub nii filosoofilisi artikleid kui ka ühiskondlike aktivistide kommentaare, tema vaateväli hõlmab kogu maailma ja ta kajastab teemasid alates geneetiliselt muundatud toidust kuni meediaküsimusteni. Adbusters ootab igaühelt kaasamõtlemist ja loomingut nii kirjutiste, fotode kui ka audiosalvestiste kujul. Täpsemad juhised selleks leiab Meedia sihtasutuse  koduleheküljelt.

Reklaamiagentuur

Adbusters’i reklaamiagentuur Powershift aitab rõõmuga organisatsioone, kellel on sõnum, mida maailmaga jagada. Seejuures peab sõnum olema mittetulunduslik ja seega mittekorporatiivne.

Näiteks on Adbusters algatanud ulatusliku kampaania eesmärgiga uurida antidepressantide kasutamise ohte ja võimalikke tagajärgi, väljendades muret inimeste vaimse seisundi ja otsustusõiguse üle küsimustes, mis puudutavad tema tervist. Kampaania „Majanduse tõeline hind“ selgitab aga välja kõikvõimalikud kulud, mida globaalne majandussüsteem endas tegelikult kätkeb – nii keskkonnale ja loodusele kui ka inimkonnale tervikuna ja igaühele meist individuaalselt. 

Kultuuritõkestus

ProzacAdbusters’iga seoses on võetud kasutusele uus mõiste – kultuuritõkestus (ingl k culture jamming). Kultuuritõkestaja on inimene, kes kõigutab korporatiivse mõjuvõimu status quo’d. Kultuuritõkestuse eesmärgiks on terava kontrasti loomine „korporatiivse illusiooni“ ja tegeliku korporatiivse käitumise tagajärgede vahel.

Üheks korporatiivse kultuuri tõkestamise viisiks on sümbolite, logode ja tunnuslausete kasutamine, muutes nende olulisi detaile, mitte sümbolit ennast, ning pöörates nii sõnumi „valitseva korra monoloogiks“. Näiteks USAs ühe enimtarbitava antidepressandi Prozaci vastu suunatud kampaanias on kasutatud üldtuntud pesupulbrireklaami ja sõnumit: „Prozac peseb su kurbusest puhtaks!“

Kalle Lasn on kirjutanud kultuuritõkestusest raamatu (eesti keeles ilmunud 2005. aastal ja raamatupoodides enamasti läbi müüdud), milles ta loetleb fakte suurfirmade kohta ning kirjeldab niinimetaud meemide sõja olemust: võitlust brändinimede alateadvusesse kirjutamise nimel.

Oma teises raamatus ”Kujunda anarhiat” (”Design Anarchy”, 2006)  kutsub Lasn üles graafilisi disainereid, illustraatoreid ja teisi loovate elukutsete esindajaid loobuma töötamisest korporatiivsete ja poliitiliste ettevõtmiste heaks, mis saastavad nii meie planeeti kui ka mentaalset keskkonda, ning leidma radikaalselt uusi viise, kuidas tugevdada sotsiaalset ja keskkondlikku vastutust.

Kriitika

Kus leidub tegijaid, seal leidub ka kritiseerijaid. Adbusters’it on kritiseeritud muuhulgas selle eest, et nende võtted massideni jõudmiseks ja inimeste mõjutamiseks on üsna sarnased suurkorporatsioonide võtetega, kelle ideoloogia vastu kultuuritõkestajad nii innukalt võitlevad. On arvatud, et mida alternatiivsema ja vastalisemana Adbusters end esitab, seda ahvatlevamaks muutub ta peavoolu turule. Arutletakse selle üle, et peavoolu turg otsib samasugust individuaalsuse brändi, mida Adbusters esindab, mistõttu leidub neidki, kes arvavad, et Adbusters’i tegelikuks doktriiniks on hoopis ”kapitalismi tõeline vaim”.

Kriitikat kommenteerides lausub Lasn, et reklaamides pole iseenesest midagi halba, kuid oluline vahe on selles, mida reklaamida. Adbusters on alati reklaaminud ja müünud ideid, mitte tooteid. Lasni sõnul on suur vahe, kas väita, et see konkreetne toode teeb sinust parema inimese, või väljendada reklaami kaudu oma arvamust ja ärgitada inimesi mõtlema ning diskuteerima. Samuti ei ole Adbusters’il midagi kapitalismi kui majanduskorra vastu, mässu tõstavad nad korporatiivse tegevuse ning keskkonnast ja inimestest mittehoolimise vastu. Me vajame elavat, mitmekesist majandust, mitte loetud suurfirmade ülemvõimu, usub Adbusters’i looja ja eestvedaja.

Adbusters on valinud valju ja šokeeriva viisi, et inimesi transilaadsest unest üles raputada, nagu nad usuvad. Kindlasti saab teisiti ja kindlasti saab rahulikumalt. Ent Adbusters’it ei ole võimalik tähele panemata jätta ja selles tegelikult nende mõte ongi: vali selge sõnum ja ütle see nii kõva häälega välja, et kõik sind kuulevad!


Loo auror on Eva Ladva. Artikkel on juba ilmunud ajakirjas Head Uudised.

[1]       Adbustersi eestikeelne tõlge on Reklaamirappijad.