Logistikaettevõte DPD Eesti käivitas Tallinnas õhukvaliteedi seire programmi, millega mõõdetakse kõige kriitilisemaid tervist mõjutavaid eriti peeneid osakesi. Lasertehnoloogial põhinevad andurid on paigaldatud DPD kaubikutele ning pakiautomaatidele. Kõigil linnaelanikel on võimalik interaktiivse veebikaardi kaudu jälgida õhukvaliteeti reaalajas.
- Transport ja linnaplaneerimine
- 13. juuni 2023
- Foto: Pixabay
DPD Eesti käivitatud õhukvaliteedi seireprogrammi raames koguvad 32 DPD kaubiku katusele paigaldatud laserandurid õhukvaliteedi andmeid tarnete ajal üle kogu Tallinna. Lisaks on statsionaarsed andurid paigaldatud kuuele Tallinna pakiautomaadile, mis koguvad andmeid ööpäevaringselt. Uudsel lasertehnoloogial põhinevad andurid mõõdavad kõige kriitilisemat tervist mõjutavat tegurit, eriti peeneid osakesi (PM2,5), mis tekivad eelkõige kütuste põletamisel ja võivad kopsudesse või vereringesse sattudes olla kahjulikud, eriti kroonilise hingamisteede või südame-veresoonkonna haigusega isikutele. Kogutud teave võimaldab linnaelanikel ning ametiasutustel tuvastada konkreetseid saastekoldeid ja langetada teadlikke otsuseid.
DPD Eesti tegevjuhi Remo Kirsi sõnul on Tallinnas käivitatud õhukvaliteedi seireprogramm üks osa DPD rohestrateegiast, mille eesmärk on vähendada süsiniku heitkoguseid, pakkudes jätkusuutlikku ja keskkonnasäästlikku pakivedu.
„Kogu DPD grupi põhimõtteline tegevussuund on seotud kestlikkuse ning keskkonnasäästlikkusega. Anname endale logistikaettevõttena aru, et aina suurenevate pakimahtude korral tuleb võtta ette järjest uusi meetmeid sektori rohelisemaks muutmiseks, mistõttu rakendame DPD-s pidevalt mooduseid CO2-heitmete vähendamiseks,“ selgitas Kirss ning tõi välja, et sõidukite puhul keskendub DPD praegu elektrile ja vesinikule ning pikamaasõitudes on kasutusel biokütused nagu biodiisel ja biogaas. „Õhukvaliteedi seireprogrammiga astume sammu edasi, et anda omapoolne panus linnakeskkonna paremaks kujundamiseks. Saadud mõõtmisandmed võimaldavad tõhusalt planeerida ja arendada andmepõhiseid algatusi ning leida ennetavaid lahendusi õhukvaliteedi parandamiseks,“ sõnas Kirss.
Õhukvaliteedi seire projekti kaudu on kõigil linnaelanikel võimalik interaktiivse veebikaardi abil jälgida, milline on parasjagu õhukvaliteet teda huvitavas Tallinna piirkonnas, et selle põhjal teha otsuseid näiteks oma liikumistrajektoori või sportimiskoha valikul. Projektiga soovitakse juhtida ametiasutuste tähelepanu probleemsematele piirkondadele, et muuta linnaelanike elu paremaks, olgu nendeks rohealade juurde loomise, linnaliikluse planeerimise või linnakiiruse alandamise teel.
Õhukvaliteedi seire projekt on osa DPD emafirma GeoPosti üle-euroopalisest vastutustundliku ettevõtluse programmist, millega kogutakse reaalajas õhukvaliteedi andmeid enam kui 28 Euroopa suurlinnas. Üle Euroopa on DPD kogutud andmetele toetudes ja koostöös linnavalitsuste, teadusasutuste ning sidusrühmade organisatsioonidega juba viidud ellu hulk muudatusi, nagu näiteks probleemsemate tänavate ühesuunaliseks muutmine või madala heitmega tsoonide loomine.
Tartu Ülikooli keskkonnatervishoiu professor Hans Orru sõnul on igati tervitatav, et transpordiettevõtted tunnevad muret õhukvaliteedi pärast ning mõtlevad, kuidas seda parandada. Vastutustundlikkus on teema, mis peaks jõudma iga kestliku ettevõtte lauale. On teada, et transport on Tallinnas suurimaks õhusaaste allikaks. „Meie eelmisel aastal valminud ja Keskkonnaministeeriumi rahastatud uuringust selgus, et transpordisaaste tõttu sureb Tallinnas aastas keskmiselt 216 inimest varem kui peaks. Lisaks näitavad erinevad epidemioloogilised uuringud, et halvema õhukvaliteediga päevadel ja sellele järgneval kahel päeval suureneb Tallinnas suremus akuutsete juhtude tõttu. Mis teeb antud DPD uuringu eriliseks on see, et õhusaastet mõõdetakse otse liikluse keskel, mitte eemal rohealal. Seal liikluse keskel viibivad igapäevaselt autojuhid ning otse nende kõrval kõnniteel jalakäijad,“ rääkis Orru. Näiteks on Pariis DPD mõõtetulemusi juba arvesse võtnud transpordi planeerimisel ning elanike harjumuste nügimisel.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta