Lõppenud suvi näitas, kuidas elektritõukerattaga sõitmine on üha kasvav trend. Kuid nii nagu iga uue kiirelt areneva asjaga, ei jõua elukeskkond, reeglid ja nende tundmine sõitjatele tihti järele.

Liiklusõnnetuste statistikas on tõukeratastel tekkinud märgatav osakaal. Käesoleva aasta jooksul on registreeritud 1179 liiklusõnnetust, neist 181 ehk iga kuuendaga olid seotud elektritõukerattad. Õnnetustes sai viga 188 inimest. Kolmandik liiklusõnnetuses osalenud kergliikurijuhte oli joobes. 

Enamik õnnetusi (116) juhtus Tallinnas, kus elektritõukerattaga sõitmisest on saanud arvestatav n.ö roheline liikumisviis, sõltumata sellest, et linnaruum ei ole jõudnud sõitjate järgi piisavalt kohanduda. Tasub märkida sedagi, et statistika ei kajasta paraku neid olukordi, kus õnnetus on jäänud napilt olemata.

Enim teeb aga muret asjaolu, kui sõitjad sõidavad tänavatel suhtumisega, et võta ratas ja sõida. Inimeste teadmised sõiduohutusest on väga olulised. Teadlikkuse suurendamisele saavad omalt poolt kaasa aidata elektritõukerataste rentijad, kes üha enam sellega ka tegelevad.

 

Sõites tea liiklusreegleid

 

Elektritõukerattaga sõites on esmalt on vaja tunda liiklusreegleid. Septembris Turu - uuringute AS-i poolt läbi viidud küsitlus näitas paraku, et tervelt viiendikul elektritõukerattaga sõitjatel nappis sellekohaseid teadmisi.

Teiseks – ohutult saab sõita ainult kaine peaga. Kui oled joogine, siis sõida ühistranspordi või taksoga, mitte ära torma sõiduvahendiga liikluskeerisesse. 
Tundke liiklusvahendit, millega sõidate ehk uurige eelnevalt, kuidas ja kus võib elektritõukerattaga sõita ning veenduge, et ratas on sõidukorras. Mõelge läbi teekond punktist A punkti B. Kui sõidate esimest korda või tunnete, et sõiduoskus vajab lihvimist, siis harjutage sõitmist ohutus paigas.

Linnas või asulas sõites ei kehti tõukerattal sõitjale tavapärane 50 km/h. Sõiduohutust silmas pidades on tõukerattal lubatud sõita sõltuvalt ümbritsevatest oludest ainult kuni 25 km/h. Kiiresti liikuv kergliikur on ohuks nii jalakäijatele kui võib ootamatult ilmuda autojuhtide vaatevälja, kes ei jõua õnnetuse ärahoidmiseks piisavalt kiiresti reageerida.
Ülekäigurajale või ristmikule lähenedes arvavad tõukerattaga sõitjad vahel ekslikult, et kiirust ei ole vaja maha võtta, kuid on küll. Teed tuleb ületada jalakäija kiirusel ehk 5 km/h.

Samuti ei ole ülekäigurajal või -kohas sõiduteed ületades tõukeratturil eesõigust. Välja arvatud siis, kui kergliikurijuht ületab teed, millele sõidukijuht pöörab. 
Jalgrattatee või jalgratta- ja jalgtee ja sõidutee foorita ristumiskohas peab kergliikurijuht andma üldjuhul teed sõiduteel liikuvatele autojuhtidele. Kuid mitte siis, kui liiklus on liiklusmärkidega teisiti reguleeritud.

 

Sõida üksi

 

Viiendik sõitjatest tunnistab, et on sõitnud rattal koos kaaslasega. See ei ole aga ohutu nii juhile kui ka kaassõitjale – juhi liiklustaju on häiritud, samuti võib tal olla raskusi ratta tasakaalu hoidmisega. Käesoleval aastal on õnnetustes viga saanud 14 kaassõitjat. Niisiis, et sõit oleks ohutu, tohib kergliikuriga sõita vaid üks inimene korraga.

Kiivriga või kiivrita? Kergliikurijuht peaks soovitavalt kandma kiivrit. Alla 16-aastastel sõitjatel on kiiver kohustuslik. Tekib omakorda küsimus, kui vanalt võib üldse elektritõukerattaga sõita. Kui muud sobivaid sõiduvõimalust ei ole, võib sõiduteel iseseisvalt sõita jalgratturi juhiloaga noor alates 10. eluaastast. 8-15aastased noored, kellel ei ole jalgratturi juhiluba, võivad sõiduteel sõita vaid täiskasvanute järelevalve all.

Pime aeg on käes, mistõttu tehke ennast liikluses võimalikult nähtavaks. Pimedal ajal või halva nähtavuse korral peab elektritõukerattaga sõites sõidukil ees olema valge ja taga punane tuli. Lisage riietele helkur. Kasutage tulesid ka valgel ajal ja kandke sõites erksavärvilisi riideid, siis paistate sügisesel hallil taustal paremini silma.
Tean omast kogemusest, et elektritõukerattaga sõita on äge. Tuleb vaid teada reegleid, et sõit oleks ohutu nii endale kui ka teistele liiklejatele.

Elektritõukerattaga sõitmise lihtsad reeglid

  •  Sõida kaine peaga.
  •  Sõida sõidukil üksi.
  •  Ära ületa lubatud 25 km/h.
  •  Vähenda jalakäijast möödudes oluliselt kiirust ja jäta möödumiseks piisavalt ruumi.
  •  Ületa raudteed sõidukit käe kõrval lükates.
  •  Kanna ohutuse huvides kiivrit Kiivri koht on peas.