Kui seni on elektriautodest räägitud eelkõige eraomanike kontekstis, siis reaalsus on ju tegelikult see, et suur osa Eestis ringi vuravatest tavasõidukitest kuuluvad hoopis ettevõtetele. Mis hetkest muutub elektriauto soetamine raamatupidamise Exceli tabelis kasumlikuks ning milline elektriauto üldse võiks sobida töösõitudeks?

„Elektriautodest huvitatud inimesi on Eestis hetkel rohkem kui praegu saadaolevaid autosid ja mudeleid,“ märkis Moller Auto Mustamäe esinduse juht Raido Lembit. „Tõsi, n-ö keskmine Eesti inimene ostab elektriautot veel võrdlemisi vähe, kuid entusiaste on uskumatult palju. Eriti palju on huvilisi noorema sihtgrupi seas,“ selgitas Lembit. „See huvi kandub aga tegelikult üle ka sellele, et need samad entusiastid tahaksid näha, et ka nende toetatud ettevõtted elektrilisi sõidukeid kasutaksid.“  

Näiteks esimese kullerettevõttena Eestis muretses täiselektrilised Volkswagen e-Crafter kaubikud endale selle aasta alguses DPD Eesti.

„Kui ettevõte on seadnud endale eesmärgi minna rohelist teed ja nähakse, et see on väga ka klientide poolt toetatud, siis leitakse ka selleks võimalus. Roheline mõtlemine on väga oluline ja võib juurde tuua nii mõnegi kliendi,“ märkis Lembit.

Volkswagen e-Crafteri sõiduulatus on 170 kilomeetrit ning kuigi see on ideaalsetes oludes, siis DPD Tallinna linnas liikuvatele kulleritele piisab sellist ilusti. Moller Auto Ülemiste tegevjuht Tarvi Hirv selgitas, et DPD seitse elektrilist kaubikut on Eestis seni suurim sarnane tarbesõidukite tehing ja loodetavasti saab see olema eeskujuks ka teistele suurettevõtetele ja just eriti kulleritele.

„Sellise sõiduki ostmise õigustamiseks peab olema üsna suur läbisõit, samas peab olema vahepeal piisavalt aega seda laadida ning ettevõtte mõttemaailm peab olema küllalt roheline. DPD puhul on kõik need kolm aspekti hästi paigas,“ lausus Hirv.

 

Suure läbisõidu pealt hoiab ka palju kokku

 

Elektriliste kaubikute ost oli osa DPD grupi suurprojektist, millega ettevõte investeerib kokku 200 miljonit eurot, et aastaks 2025 välja vahetada oma autopargist 7000 sõidukit keskkonnasäästlikumate vastu. Eestis tähendab see 33 uut elektri- või gaasijõul liikuvat sõidukit. Arvestuslikult vähendab projekt DPD kaubikute poolt väljastatava süsinikdioksiidi hulka kuni 89%.

Raido Lembitu sõnul on tihti suureks abiks heitgaaside vähendamisel juba lihtsalt autopargi uuendamine või hübriidide kasutamine. Tehnoloogia areneb kiiresti ja uuem mudel on praktiliselt alati väiksema kütusekulu ja heitgaasidega. Näiteks täiendas mõõdistusettevõte Geodeesia24 oma autoparki Volkswagenitega ning vurab alates märtsikuust Eesti ja välismaa teedel ringi alati töökindlate VW Caddy väikekaubikutega.

„Eks erinevate autodega sõitmine ja nende katsetamine on meile üht-teist õpetanud ning andnud mingi kindla orientiiri, mille järgi me sõidukeid oma töö jaoks valime. Kõigele lisaks on sõiduki puhul meie jaoks oluline ka selle kuluefektiivsus. Exceli-inimestena hoiame senditäpsusega silma peal auto ülalpidamiskuludel ning analüüsi tulemusel oli Caddy kõige mõistlikum valik ka meie rahakotile,“ põhjendas Geodeesia24 juht Karel Truu.

Tänavu jaanuaris jõudis Caddy väikekaubik viienda põlvkonnani, mida täiendati kõikide mugavustega, sh moodsate juhiabisüsteemide, digitaalse kokpiti ja mobiilsete võrguteenustega. Uude Caddy Kombi reisijateruumi saab soovi korral mahutada seitse istekohta või vastupidi, muuta paari liigutusega see kahekohaliseks suure kaubaruumiga kaubikuks.

Loomulikult ei ole kuhugi kadunud ka huvi praktiliste ning mugavate Multivanide vastu, mis sobivad ideaalselt ettevõtetele, kus on vaja teha nii esinduslikke sõite, vedada kaupa või kuni 7 inimest. Näiteks Tankeri pruulikoja omanik ja tegevjuht Jaanis Tammela sõidab juba aastaid Multivaniga.

„Mul on alati palju nodi kaasas ning Multivaniga pole tekkinud ealeski probleemi, kuhu see panna või olukorda, kus pean auto suuruse või mugavuse pärast oma toimetused tagaplaanile jätma. Just seda ma auto juures enim hindangi – paindlikkust ja vabadust,“ räägib ta.

 

Pandeemia andis aega mõelda rohkem elektriautode peale

 

Moller Auto Mustamäe esinduse juhi Raido Lembit lausus, et pandeemia ajal on huvi elektriautode vastu tuntavalt tõusnud.

„Inimestel on lihtsalt rohkem aega ennast elektriautonduse temaatikaga kurssi viia, autoesinduste veebilehti sirvida, foorumites teiste asjaarmastajatega arutleda, kogemusi ja emotsioone uurida,“ lisas Lembit.

Moller Auto esindaja sõnul on hetkel elektriautode eelistamisel väga oluline see fun-faktor. „Ja kindlasti pole see ainult entusiastide pärusmaa. Meie esinduses olevate elektriliste autode ümber käib alati elav arutelu ja kuuleme väga palju tagasisidet just selle kohta, kui palju häid emotsioone elektriautod inimestele toovad. See on ju tegelikult väga oluline element eseme puhul, mida igapäevaselt kasutad. Kui panna siia juurde fakt, et elektriautode hooldus on imelihtne ja praktiliselt muretu, siis kindlasti võib neid sõidukeid pidada lihtsalt heade emotsioonide allikateks,“ selgitas Lembit.

„Praktilises võtmes muutub Exceli kulude-tulude tabeli järgi elektriauto esmane suurem väljaminek mõtekaks siis, kui läbid aastas umbes 40-50 tuhat kilomeetrit. Ilmselt pole see paljudele ettevõtetele mingi probleem.“

Kuna elektriauto on ka hooldusevabam, siis tuleks tulude-kulude tabelisse sisse märkida ka aeg, mil tavaauto remondis seisab ja seepärast ei saa oma igapäevatööd teha. Elektriautoga pole muret, et see talvel ei käivituks või vajaks ootamatult kalleid mootori varuosi.

Ja muidugi elektriautol ja elektriautol on ka vahe. Näiteks jõudis hiljuti müügisalongidesse Volkswagen ID.4 ning aasta lõpus tuleb ka kupeelikum ja sportlikum ID.5. Kuigi Volkswagen on elektriautode arenguga liitunud teistest veidi hiljem, on ettevõte nüüd pannud kõik tuled rauda ja on saanud üheks suurimaks autode elektrifitseerimisse investeerijaks.

Selle asemel, et kasutada ära vanu, sisepõlemismootorile loodud automudeleid ning muuta neid elektriliseks, investeeriti täiesti uude platvormi, mis sobib hästi just elektriautole. Selle lahenduse tulemuseks on ID mudeliseeria, mis kasutab ära kõik selle parima, mis elektriautol olla saab: seesmine mahukus, kuna enam ei pea eraldama ruumi mootorile, käigukastile ja ülekandetunnelile; väga hea teelpüsivus, kuna raskuskeskme saab viia madalale auto alla ning võimalus ehitada väga eripäraseid autosid.