Euroopa Kohus tegi otsuse, mille kohaselt ei pea rahvusvahelisi vedusid tegevad sõidukid enam pöörduma regulaarselt tagasi oma koduriiki. Selline nõue hakkas kehtima alates 2022. aastast ning see kehtestati Euroopa liikuvuspaketi raames. Mitmed riigid, sh Eesti pöördusid nõude tühistamiseks 2021. aastal Euroopa Kohtusse.
- Transport ja linnaplaneerimine
- 6. oktoober 2024
- Foto: Sõiduautod Tallinnas. Janek Jõgisaar, Bioneer.ee
Kliimaministeeriumi liikuvuse asekantsler Sander Salmu sõnul loob kohtuotsus taas võrdsemad tingimused Euroopa veoettevõtjatele. „Toona kehtestatud nõue oli diskrimineeriv eeskätt Euroopa Liidu äärealadel asuvate liikmesriikide vedajatele, kes pidid koduriiki pöördumiseks tegema üldjuhul pikemaid sõite ning seetõttu olid ka kulud suuremad. Lisaks oli see ebasoodne keskkonnale, kuna tagasipöördumise nõude tõttu tuli suur osa sõitudest koduriiki teha tühjalt,” sõnas asekantsler.
2020. aasta augustis jõustunud liikuvuspaketi järgi pidid alates 2022. aasta veebruarist veoettevõtjad tooma enda rahvusvahelistel vedudel kasutatavad sõidukid tagasi ettevõtte asukohariiki vähemalt iga 8 nädala jooksul alates sealt lahkumisest. Nõue kehtis nii rahvusvahelistel vedudel osalevatele kaubaveokitele, reisijateveo bussidele kui ka väiksematele tarbesõidukitele.
Eesti hääletas liikuvuspaketi vastuvõtmisele vastu, kuna sõidukite tagasipöördumise nõue polnud kooskõlas kliimaeesmärkidega ega Euroopa Liidu ühtse siseturu põhimõtetega. Pakett võeti siiski vastu ning see jõustus 2020. aastal.
Samal aastal esitasid Leedu, Bulgaaria, Rumeenia, Küpros, Ungari, Malta ja Poola 15 hagi Euroopa Parlamendi ja nõukogu vastu, et tühistada kas täielikult või osaliselt liikuvuspaketi õigusaktid. Eesti astus hagijate toetamiseks menetlusse neist kahes kohtuasjas, toetades sõiduki regulaarse tagasipöördumise kohustuse tühistamist ja sõidukijuhtide lähetamisele kehtestatud erinormide tühistamist.
Euroopa Kohus otsustas tühistada määrusest vaid punkti, mis käsitleb sõiduki regulaarset tagasipöördumiskohustust. Kohus põhjendas, et Euroopa parlament ja nõukogu ei kogunud piisavalt infot, et hinnata selle meetme proportsionaalsust. Ülejäänud osas jättis Euroopa Kohus liikuvuspaketi õigusaktid kehtima.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta