Möödunud nädalavahetusel kogunesid Tartu Loodusmajas 16 noort erinevatest organisatsioonidest ning panid kirja ettepanekud poliitikutele, ettevõtjatele ja tarbijatele.

„Kasuta raha kui oma häält ja ära hääleta jobude poolt,“ kõlas seisukoht, mida peaksid meeles pidama tarbijad. Samuti võiks tarbijad asju taaskasutada ja lõpuni kasutada ning mitte üle tarbida, tuletasid talvekoolis osalenud noored meelde.

Kui kilekottide keelustamist on Eesti ühiskonnas seni liiga äärmuslikuks mõtteks peetud ja poed selle sammuga ei kiirusta, siis eesrindlikumad noored kaotaks kilekotid kohe ära. Tootjad peaks mõttetalguliste arvates muutma oma tooraine ja selle varumise ausamaks. Poliitikutele pandi muuhulgas südamele, et arengukavu ja teisi dokumente koostades arvestataks mõju globaalsele soojenemisele, arenguriikidele ja marginaliseeritud gruppidele.

Korraldaja Tiina-Katrina Kaber jäi talvekooliga rahule: „Eesmärk oli panna noori nägema seoseid nende endi tarbimise ja keskkonnamuutuste ning nende mõjude vahel. Toredad noored inimesed said kokku ja tulemuseks oli väga palju sisukaid arutelusid, tekkisid mõtted ja soovitused, mida igaüks saab teha, et olla keskkonnasõbralikum ja vastutustundlikum,“ ütles MTÜ Mondo õiglase kaubanduse projektijuht Tiina-Katrina Kaber. Ta kiitis, et paljud kaasa rääkinud noored on enda jaoks juba väga selgelt lahti mõtestanud, mida nad ise peaks rohkem või vähem tegema ja kuidas nad juba hoolitsevad oma ökoloogilise jalajälje vähenemise eest.

Sarnaseid töötube, kus noored oma nõuanded kirja panevad, on toimunud ka varem ning kogutud ettepanekutega lähevad Balti riikide õiglase kaubanduse organisatsioonide esindajad homme konverentsile Vilniusesse. Sellel rahvusvahelisel konverentsil osalevad ka Leedu tootjad ja tarbijad, et arutada õiglase kaubanduse arenguid Balti riikides.

Reedest pühapäevani (22.-24. jaanuar) toimunud talvekoolis esinesid ka Pariisi kliimakõnelustel käinud Sanna Kartau, Taastuvenergia Koja projektijuht Raul Potisepp ja keskonnaaktivist Kadri Kalle. Sanna Kartau rääkis kliimabussiga Pariisi sõitmisest ja sellest, kuidas keskkonnaaktivistina silma paista ning aktsioone läbi viia.

Raul Potisepp tutvustas, kuidas inimesed mõjutavad kliimat ja vastupidi. Kadri Kalle selgitas, kuidas meie lokaalne tegutsemine võib kaasa tuua globaalseid muutusi, näiteks kliimamuutused, kliima mõjutab aga kõiki, kaasaarvatud meist kaugel asuvaid arenguriike. Arenguriikides valmistatakse ja kasvatatakse aga suur hulk meie igapäevaseid tooteid.

Lisaks ettekannetele ja ajurünnakule tutvusid talvekoolis osalenud noored Eestis tegutsevate dokfilmiklubidega, vaatasid dokfilmi keskkonnaaktivismist ja andsid vanadele T-särkidele uue elu Humana Eesti T-särgi töötoas.

Talvekool toimus projekti „Teadlikkuse tõstmine õiglasest kaubandusest“ raames, mida viib Eestis läbi MTÜ Mondo, Lätis Green Liberty ja Leedus Lithuanian Consumer Institute, toetab Euroopa Liit.

Veel noorte seisukohti Mondo talvekoolist:

Tarbijad peaksid:

Tarbima vähem pakendatud tooteid.

Tarbima õiglase kaubanduse tooteid.

Tegema ise teadvustatumaid valikuid ja teavitama teisi probleemidest ja lahendustest.

Kasvatama ise, tooma toitu maalt vanaemalt, eelistama kodumaist.

Hääletama oma rahakotiga nende tootjate ja poekettide poolt, kes pakuvad eetilisi ja keskkonnasõbralikke tooteid.

Korraldama meeleavaldusi ebaõigluse vastu.

 

Poliitikud peaksid:

Toetama õiglast kaubandust ja sellest avalikult rohkem rääkima.

Propageerima õiglast kaubandust Riigikogus ja teistes asutustes, et viia teema kolleegideni.

Toetama õiglast kaubandust seadustega.

Seadma riiklikud arengueesmärgid, mis lähtuvad õiglase kaubanduse põhimõtetest ning tõstavad esile tervisliku toitumise olulisuse.

Ei tohiks asjadest „läbi lillede“ rääkida.

 

Poeketid peaksid:

Pakkuma mitmekesisemat valikut õiglase kaubanduse tooteid, neid enam esile tõstma ja vähendama ebaeetilisi valikuid.

Võtma müüki vaid keskkonnasõbralikult toodetud tooteid.

Vähendama pakendite kogust ja minimeerima kilekottide kasutust, pakkudes keskkonnasõbralikumaid alternatiive.

Jaeketid peaksid kokku leppima, et kõik müüvad rohkem õiglase kaubanduse tooteid.

Tegema õiglase kaubanduse toodetele rohkem reklaami kui tavatoodetele.

Kasutama psühholoogiat ja käitumisega seotud teadust, et kujundada jätkusuutlikku ostukeskkonda.

 

Tootjad peaksid:

Leidma viise toota keskkonnasõbralikult ja lihtsalt.

Suurendama oma vastutustunnet, tootes usaldusväärseid õiglase kaubanduse tooteid.

Kasutama taaskasutatavaid tooteid.

Pakkuma rohkem õiglase kaubanduse tooteid poodidesse müüki.

Tagama õiglase töötasu töötajatele.

Arvestama töötaja rahuloluga.

Tõestama tootmise ja tarneahela jätkusuutlikkust ahela igal sammul.