Talvepuhkuste aeg läheneb ning paljud pakivad kohvreid, et lennata kas jõuludeks või aastavahetuseks välismaale või uue aasta alguses mägedesse suusatama. Enne lennukile astumist võiks aga meelde tuletada oma õigused ning kontrollida üle reisikindlustus.

Kuna pühade ajal on reisijaid palju, võib ette tulla lendude hilinemisi, tühistamisi ning suure sagimise käigus võib pagas kaotsi minna. „Euroopa Liidus on reisijate õigused õnneks väga hästi kaitstud. Seega, kui su lend väljub Euroopa Liidu liikmesriigi lennujaamast või saabub väljapoolt Euroopa Liitu ning seda teenindab liikmesriigi lennuettevõtja, siis on lennuettevõtja kohustatud sind aitama,” ütles Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti (TTJA) tarbijate ja ettevõtjate nõustamise osakonna juhataja Kristina Tammaru.

 

Mida teha kui lend hilineb?

 

Lendude hilinemisi tuleb tänapäeval kahjuks tihti ette. Oluline on teada, et kui lennu väljumine hilineb enam kui kaks tundi, peab lennuettevõtja pakkuma ooteajale vastavas koguses süüa, juua ja tasuta sidepidamise, näiteks helistamise võimalust. „Kui aga hilinemine ületab viie tunni piiri, siis peab lennuettevõtja pakkuma valikut väljalennu ootamise või piletiraha tagastamise vahel ning jätkulennu korral pakkuma tagasilendu väljumislennujaama niipea kui võimalik,” ütles Tammaru.

Võib ka juhtuda, et lend lükatakse edasi järgmisele päevale. Sellisel juhul tuleb reisijatele lisaks toitlustusele pakkuda ka tasuta majutust ning vajadusel transporti lennujaama ja majutuskoha vahel.

Kui lennuettevõtja ei paku abi, toitlustust või majutust ja reisija maksab kõik vajaliku ise, tuleks alles hoida kõik kuludokumendid, et lennuettevõtja saaks need hiljem hüvitada.

Lisaks abile võib lennu pikaajalise hilinemise korral olla reisijal õigus ka hüvitisele. „Kui reisija jõuab sihtkohta vähemalt kolm tundi hiljem kui algselt planeeritud, on tal õigus taotleda lennuvedajalt  hüvitist, mis sõltub lennu vahemaast ja ooteaja pikkusest ning jääb vahemikku 250-600 eurot,” lisas Tammaru.

 

Mida teha kui lend tühistatakse?

 

Lennu tühistamise korral on reisijal õigus valida piletiraha tagasisaamise, marsruudi muutmise või tagasilennu vahel. „Kui tühistamisest teavitati vähem kui 14 päeva enne lendu, siis on reisijal õigus hüvitisele. Kuid kui lennuettevõtja suudab tõestada, et lennu tühistamine või hilinemine oli tingitud erakorralistest asjaoludest, näiteks ilmastikuoludest, siis ei pea ta hüvitist tasuma,” ütles Tammaru.

Sarnaselt hilinenud lendudega peab lennuettevõte pakkuma ka tühistamise korral reisijale lennujaamas abi. Näiteks kui reis broneeritakse ümber järgmisele päevale, siis peab ettevõte pakkuma majutust, transporti, toitlustust ja sidevõimalust.

Kui reisija leiab, et tema õigusi ei ole järgitud, tuleb esmalt esitada kaebus lennuettevõtjale, kasutades kodulehel pakutavat kaebusevormi või Euroopa Liidu lennureisija õiguste vormi. „Kui lennuettevõtja ei vasta reisijale kuue nädala jooksul või antud vastus ei ole reisija jaoks piisav, siis saab esitada kaebuse selle riigi ametiasutusele, kus juhtum toimus. Ehk näiteks, kui lend tühistati Frankfurdi lennujaamas, tuleks kaebus esitada Saksamaa ametiasutusele,” ütles Tammaru.

 

Mida teha, kui pagas on kadunud või hilineb?

 

Pagasiga tekkinud mured tuleks esitada kohe lennujaama pagasiletis ning koostada juhtunu kohta raport. Kui pagas on kadunud, siis selgitatakse letis välja ka selle asukoht. Näiteks võib juhtuda, et kohver jäi lähtekohta ning saabub järgmise lennuga. „Kui aga pagasi asukohta pole võimalik kindlaks teha, siis tuleks uurida, kas vedaja pakub vautšereid, mille eest saaks endale esmatarbekaupu soetada,” ütles Tammaru.

Võib ka juhtuda, et nädalase reisi korral hilineb pagas mitu päeva, mis tähendab, et reisija peab ostma uued rõivad, jalatsid või muu hädavajaliku. Sellisel juhul tuleb hoida alles kõik ostutšekid, et tehtud kulutusi tõendada. „Üldiselt on lennuvedaja vastutuse ülempiir ligikaudu 1600 eurot reisija kohta, seega tuleks käituda mõistlikult ja soetada neid esemeid, mis on tõesti hädavajalikud,” lisas ta.

Pagas loetakse täiesti kadunuks, kui see ei saabu 21 päeva jooksul. Sellises olukorras saab reisija nõuda pagasis olnud asjade hüvitamist, kuid ka siinkohal tuleb arvestada ligikaudu 1600-eurose hüvitamise ülempiiriga. „Suurema väärtusega pagasi korral tasub täiendavaid hüvitamise võimalusi küsida reisikindlustuse olemasolu korral kindlustusfirmalt,” ütles Tammaru. Pagasiga seotud kaebuse esitamisel tuleb tegutseda kiiresti, sest kahjude hüvitamist saab lennuvedajalt nõuda 21 päeva jooksul alates pagasi kättesaamisest. Rikutud pagasi korral tuleb kaebus koos kahjunõudega esitada vaid 7 päeva jooksul.

 

Tee kindlasti reisikindlustus

 

Äärmiselt oluline on teha pärast reisiteenuste ostmist reisikindlustus, mis kaitseb reisijat ootamatuste korral. „Reisikindlustus tagab kaitse näiteks olukorras, kui välisriigis tabab ootamatult haigus ning on vaja pöörduda arsti poole. Sellisel juhul katab kindlustus kiireloomulise abiga seotud mõistlikud kulud. „Suusa-, lumelaua- või matkareise planeerides tuleks kindlasti hinnata oma tegevuse riske ning tutvuda kindlustuslepingut sõlmides meditsiiniabi õnnetusjuhtumite kaitsetega. Ohtlike tegevuste harrastamiseks tasub võtta vastav lisakaitse, sest meditsiiniabi võib välismaal minna väga kalliks, ulatudes tuhandetesse ja vahel isegi kümnetesse tuhandetesse eurodesse,” ütles Swedbanki riskikindlustuse valdkonnajuht Aleksei Žemkov.

Sama vajalik on reisitõrke kindlustus, mis peaks olema vähemalt sama suur või isegi suurem kui reisi jaoks tehtud kulutused. „Reisitõrkekindlustusest on abi näiteks olukorras, kui vahetult enne reisi peaksite ootamatult haigestuma ning reisi ära jätma,” lisas Žemkov. Kindlustus hüvitab ka kulutused, kui regulaarliinil sõitev lennuk hilineb või ei välju näiteks ilmaolude või loodusõnnetuse, tehnilise rikke, liiklusõnnetuse, ootamatu liiklusummiku, teesulu või ümbersõidu tõttu. „Lennu tühistamise või hilinemise korral tuleb esmalt pöörduda lennuettevõtte poole, kellel on kohustus selgitada tühistamise põhjust ning kas reisijal on õigus hüvitisele,” lisas ta.

Swedbanki reisikindlustus pakub samuti kogu reisi vältel kaitset isiklikele esemetele. „Näiteks võib juhtuda, et ilusaid talvefotosid tehes kukub kaamera külmade sõrmede vahelt maha ja läheb katki. Selliste puhkude kaitseks tasub valida pagasikindlustus,” selgitas Žemkov.

Mõistlik on sõlmida reisikindlustus kohe, kui esimesed kulutused reisile on tehtud. „Kui reisid mitu korda aastas ja sageli koos perega, on mõistlik ja mugav valik krediitkaardiga seotud reisikindlustus. Näiteks Swedbanki Gold või Platinum krediitkaardiga on lisatasuta kaasas reisikindlustus, mis kehtib nii kaardi omanikule kui ka temaga koos reisivale abikaaslasele või elukaaslasele, alaealistele lastele ja lastelastele. Oluline on aga lugeda läbi reisikindlustuse tingimused ning mõelda, kas hüvitiste limiidid katavad kõik teie vajadused. Näiteks krediitkaartide reisikindlustuste kaitsetel on kindlaks määratud limiidid, kuid alati saab vajalikus summas kaitseid juurde soetada,” ütles ta.