Tõelised muutused algavad inimeste harjumuste ja mõttemallide ümberkujundamisest. Kuigi konkurentsi peetakse edasiviivaks jõuks, tuleb senisest enam innovatsiooni realiseerumiseks asendada konkurents koostööga, usub strateegilise disaini agentuuri Rethink asutaja ja ärijuhtimise teadur Jana Kukk.

“Muutuste elluviimine on alati väljakutsete rohke ning vajab nii eelnevat ärilist planeerimist, inimeste koordineerimist ning ka võimalike stsenaariumite läbitöötamist,“ tõi Kukk esile.

Ta nentis, et kui ettevõtte arenguperspektiivi ja ärihuvide tarvis on näiteks vajalik parandada kliendikogemust, toob see esile väljakutse, mida muutuste juhtimises just koostöö abil efektiivsemalt teostada.

„2018. aasta andmed näitasid, et üle 40% organisatsioonidest ei suhtle oma klientidega kliendikogemuse juhtimise muutuse protsessi käigus. Ometigi on selgunud, et tarvilik on kohaneda uue reaalsusega ning kaasata kliente ning partnereid äritegevuse arenguperspektiivide huvides läbivalt kogu protsessi,“  tõi Kukk esile koostöö ja kaasamise olulisust muutuste perspektiivis.

Ta avaldas, et viimaste aastate praktikad näitavad, et võrreldes 2018. aastaga on kaasamiskultuur muutuste juhtimises ettevõtetes mõnevõrra paranenud, kuid ettevõtetel on äriedu saavutamiseks veel tarvilik muuta mõttemalli.

Ehkki ärimaailmas peetakse konkurentsi tihti endiselt edasiviivaks jõuks, usub üha rohkem eksperte, et hoopis koostöö on muutuse realiseerumisel edasiviivaks jõuks.  “Koostöövõimekus ja strateegiline partnerlus võivad avada uksi, mis muidu jääksid suletuks, ning luua sünergiat, mis aitab viia ettevõtteid uuele tasemele,” põhjendas Kukk ettevõtetevahelise koostöö vajalikkust. Ta nentis, et see ei tähenda konkurentsi tähtsuse vähenemist, kuid järjest enam on vajalik tajuda ka paralleelseid koostöövõimalusi.

Ta tõi välja, et rahvusvaheliselt on näiteks Apple ja Nike ühendanud jõud, et luua üheskoos jooksukell, mis mitte ainult ei paranda sportlaste jõudlust, vaid pakub ka suurepärast kasutajakogemust. Sarnaselt on NASA ja LEGO koostöös toonud reaalainete õppimise uuele tasemele, aidates samal ajal luua järelkasvu tulevastele teadlastele ja inseneridele, toetades paralleelselt mõlema brändi äristrateegiat. “Sarnaseid näiteid on ka meie oma kodumaalt – SEB kasvuprogrammis lõid käed Öun Drinks, Smoked Sparrow ja Confido, kes asusid koos töötama meeste tervise nimel ning lõid selleks erilised funktsionaalsed joogid,” lisas Kukk.

 

Koostöövõrgustik annab eelise ka panga silmis

 

SEB innovatsioonijuht Anette Ustal rõhutas, et tugev koostöö ettevõtete vahel mitte ainult ei maanda riske, vaid võib muuta ettevõtteid valiidsemaks ka investorite ja finantseerijate jaoks.

„Ettevõtetel, kellel on läbimõeldud äristrateegia, toimiv meeskond ja tugev kestlikest printsiipidest lähtuv koostöövõrgustik, maandavad võimalikke äririske efektiivsemalt kui need, kes sektoriülest koostööd väldivad,“ selgitas Ustal.

Finantssektoris hinnatakse järjest enam nii läbimõeldud äristrateegiat, kui ka visioone, mida toetavad alustatud koostööprojektid. „SEB-s hindame näiteks ettevõtete finantseerimisel ja innovatsiooni edendamisel seda, kuidas konkurentsi asemel realiseerivad ettevõtted koostöövõimalusi oma ärist lähtuvalt. SEB kasvuprogramm on heaks näiteks, kuidas on võimalik ühendada jõud ning luua midagi uut ja innovatiivset, mis toetaks sama või eri valdkonnas tegutsevate ettevõtete pikaajalisi ärilisi ja ka kestlikkuse eesmärke,“ sõnas Ustal.

Innovatsioonijuht nentis, et innovatsiooni on läbi koostöö võimalik luua nii sama sektori ettevõtete vahel kui ka eri valdkondades tegutsevate äriideede teostamisel.

Sarnaselt Jana Kukele usub ka SEB innovatsioonijuht, et uuendused on seda efektiivsemad, mida paremini suudetakse ära tunda äriloogikate sarnasusi ja visioone ning leida ühisosa. „Ettevõtete vastastikune tolerantsus ja koostöö võib viia kiirema innovatsioonini, kui pidevas konkurentsis sama sektori arendamine,“ nentis Ustal.