20-21. oktoobril toimus Malmös Põhjamaade suurim mahe- ja loodustoodete ühendatud mess “Nordic Organic Food Fair” ja “Natural Products Scandinavia”. Messil osales kokku 260 mahe- ja loodustoodete tootjat, kes esitlesid tuhandeid kvaliteeditooteid kogu maailmast, millega kahel messipäeval tutvus lähemalt üle 3000 külastaja. Kuulata sai ka erinevate Euroopa ekspertide ettekandeid sektori tootearenduse ja tarbimistrendidest. Ettevõtmise laiem eesmärk on mahetoidu ja loodustoodete tööstuse arengu toetamine ning tervisliku eluviisi edendamine. Eestit esindas messil Loodusvägi OÜ, mis on üks esimesi kohalikke mahetoidu tootjaid, kel on õnnestunud Skandinaavia turul edukalt kanda kinnitada.
Põhjamaad torkavad silma mahetoidu tarbimise poolest
Põhjamaid võib kõrge mahetoidu tarbimise poolest vaadata kui võtmeturgusid mahesektori globaalses arengus. Regioonis on olemas esinduslikud eestvedajad ning turgudel toimub varajane reageerimine, mida omakorda toetab tarbijate poolne mahetoodete kiire omaks võtmine.
Ekpertide hinnangul on Põhjamaade tarbija looduslikku päritolu toodete kasulikkusest keskmisest paremini informeeritud, olles samuti teadlikum nii mahetoidust kui keskkonnasõbralikust eluviisist üldiselt.
Mahetoidu tarbimise üheks eestvedajaks Euroopas on kahtlemata Taani, kus mahetoidu osakaal moodustab kogu sisemisest toiduturust ligi 8%. Võib öelda, et Taanis on tegemist juba selgelt väljakujunenud maheturuga, olles nii eeskujuks paljudele teistele alles tärkava maheturuga riikidele, sh Eestile.
Uus trend on tagasi vana ehk juurte juurde
Messil torkas selgelt silma tagasi juurte juurde liikumine - vähesem töötlemine, võimalikult puhta ja kohalikku päritolu tooraine kasutamine, küsitavate lisaainete vältimine ja rasvainete vähendamine toodetes. Proovida sai huvitavaid taimseid võileiva määrdeid, mis on tervislikum alternatiiv erinevatele võilaadsetele toodetele. Väga popullaarsed olid erinevad köögivilja-puuvilja-seemne toorsnäkid ja tooršokolaadi tooted, mille suurema toitainete sisalduse ja tervislikkuse tagabki just vähesem töötlemine.
Võib öelda, et mahe- ja loodustoodete tootjad on nutikalt kasutusele võtnud tegelikult juba ammu teada esivanemate tarkused ja retseptid, pakkudes samas innovaatilisi ning tänapäeva tarbija jaoks sobilikke lisandväärtusega lahendusi. Latt on tootjate jaoks seatud väga kõrgele, sest eesmärk on teha mahetoode veelgi keskkonnasõbralikumaks ja tervisetoode veelgi tervislikumaks, võttes arvesse kogu tootmisahela farmist kuni tarbija taldrikuni.
Keskmine tarbija on järjest teadlikum
Mahe- ja loodustoodete turu ekspertide kinnitusel on tarbijad juba piisavalt teadlikud ning neile ei ole vaja pakutavate toodete omaduste osas tingimata “puust ja punaseks” ette teha, milleks üks või teine asi vajalik ja kasulik on. Olulisem on keskenduda toodete koostisosadele ja nende väljatoomisele.
Tarbijate jaoks on järjest enam oluline toote looduslik, keskkonnasõbralik olemus ja tervislikkus, mis annab sellele kahtlemata lisaväärtuse. Samas on oluline ka meie kiiret eluviisi arvestav kasutusmugavus ja ajasääst, mis kokku moodustabki toote tervikliku kvaliteedi. See kõik eeldab tootjatelt pidevat tootearendust ja tarbijate informeerimist.
Näiteks ekspertide hinnagul on tarbijad valmis mahetoote eest maksma 10% rohkem võrreldes tavatootega, kuid naturaalse loodusliku toote eest tervelt 47% rohkem. Oluline on ka otsekontakt ja kahekõne tarbijatega, mille heaks väljundiks just sellised messid ongi.
Eestimaise toodangu vastu huvi suur
Kuigi Eestit esindas messil ainult üks kohalik mahetootja Loodusvägi OÜ, oli messikülastajate ja edasimüüjate huvi siitkandist pärit toodete vastu suur. Meie võrdlemisi puhtas keskkonnas valminud metsamarjadest ja metsameest valmistatud tooted on omamoodi eksootika, mille tervislikes omadustes ei ole ilmselt põhjust kahelda. Ilma tegid ka ettevõtte uus toorsnäkkide tootesari ja loomulikult juba märgiliseks saanud toode mustika-mustsõstra glögi, mida müüakse täna püsivalt Soome, Rootsi ja Taani kauplustes.
Kohaliku mahetooraine väärindamine ja väärtuslike tervisetoodete pakkumine Euroopa tarbijatele võiks olla Eesti võimalus tuleviku turgudel kaasa rääkida ja seeläbi riigi majandust edendada.
Selleks on lihtsalt vaja rohkem ettevõtlikust ja tahtmist kohalikud tooted meeldivas vormis teadlike ja avatud Skandinaavia tarbijateni viia. Lähiaastate perspektiivis võiks näha rohkem kohalikke mahetootjaid ja -töötlejaid Euroopa ja Skandinaavia turgudele sisenemas ning loomulikult suuremat esindust sarnastel messidel.
Tunne fakte!
Messi võõrustaja linn Malmö on ametlikult Rootsi esimene Fairtrade (õiglase kaubanduse) linn, mis muuhulgas pöörab linna majandamisel suurt tähelepanu erinevatele jätkusuutlikele lahendustele (nt taastuvenergia kasutamine) ning on seadnud omale eesmärgiks pakkuda aastaks 2020 kõikides linna avalikes asutustes 100% ulatuses mahetoitu.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta