Kui täna kasutavad miljonid inimesed e-poode enda igapäevaostude sooritamiseks, siis ühe esimestest online-tellimustest tegi 1984. aastal ratastoolist 72-aastane vanaema Jane Snowball Suurbritanniast Gatesheadist, kes tellis margariini, maisihelbeid ja mune, kasutades selleks enda TV-pulti.
- Tarbimine ja tervis
- 11. veebruar 2016
Tellides igapäevaseid toiduaineid enda elutoast, ei aimanud Jane ega ka keegi teine, et tema lihtne toidutellimus oli üks maailma esimesi online-poe tellimustest.
TV-puldi ja Videotex’i süsteemi abil saatis ta enda toiduainete tellimuse lähedalasuvasse Tesco kauplusesse, kus see kokku pandi ning kulleri abil tema ukseni toimetati.
Süsteemi arendanud Michael Aldrichi sõnul kasutati tellimuste jaoks kodust telefoniliini ja telekat, mis olid ühendatud kaupluste arvutisüsteemidega, mis suutis tellimusi reaalajas hallata. Kusjuures see kõik toimus aastaid enne internetisüsteeemi www-kasutusele võttu.
Uudse süsteemi arendaja Aldrich kutsuti tänu sellele ka Margaret Thatcheri infotehnoloogia nõunikuks.
Kuigi e-kaubanduse esimesed tellimused tegid just kodused pensionärid, siis ei domineeri vanema generatsiooni esindajad enam aastaid e-kaubanduse tellimuste esitajate seas, kuigi see lihtsustaks kordades paljudel juhtudel vanemate inimeste elu.
Eesti Statistikaameti andmetel kasutas Eestis 2015. aasta I kvartalis arvutit ja internetti 88 protsenti 16-74-aastastest, mida on neli protsendipunkti rohkem kui eelmise aasta samal ajal.
Kuigi vanuseti on interneti kasutamine populaarsem nooremate vanuserühmade hulgas, siis 2015. aasta I kvartalis suurenes võrreldes eelmise aasta sama ajaga internetikasutajate osatähtsus kõige enam just vanema generatsiooni ehk 65–74-aastate seas (10 protsendipunkti) ja ulatus 54 protsendini.
Eesti E-kaubanduse liidu 2015. aasta alguses läbi viidud uuringu andmetel oli 55-64-aastastest Eesti inimestest 63 protsenti ja 65-74-aastastest 51 protsenti kasutanud viimase aasta jooksul e-kaubandust. Seejuures viimase kolme kuu jooksul oli e-poode kasutanud vastavalt 11 ja 8 protsenti vanuserühma esindajatest.
55-64-aastaste puhul oli 47 protsenti inimestest sooritanud e-poest ostu vähemalt korra kuus ja 30 protsenti vähemalt korra viimase poole aasta jooksul.
65-74-aastaste puhul olid vähemalt 27 protsenti inimestest teinud e-poest tellimuse korra kuus ja 40 protsenti vähemalt viimase kuue kuu jooksul.
Baltikumi e-kaubanduse liidri Pigu Gruppi kuuluva Eesti e-kaubamaja Kaup24 hinnangul kasutavad vanemad inimesed e-kaubandust ostude sooritamiseks aasta-aastalt järjest enam.
Kaup24 juhatuse liige Maris Kivi toob välja, et Eesti ja Läti tarbijad vanuses 60-aastat ja vanemad on seejuures agaramad e-poest tellijad kui Leedu eakaaslased.
“2015. aastal kasvas üle 60-aastaste e-poe klientide hulk Pigu grupi Eesti e-poes 146 protsenti, Lätis ligikaudu 40 protsenti ja Leedus püsis varasemal tasemel,” selgitas Kivi.
Ühe põhjusena, miks just Eesti vanema generatsiooni tarbijad e-kaubandust rohkem usaldavad ja kasutavad, tõi Kivi põhjuseks eestlaste e-riigi harjumused ja suurema usalduse e-lahenduste vastu.
Põhiliste tootegruppidena, mida tellitakse, toob Kaup24 esindaja esile kodumasinad, sh tee- ja kohvikannud, tolmuimejad, mööbli- ja sisustustooted ning vähemal määral ka kosmeetikakaupu, sh kreemid, parfüümid, šampoonid jms.
Kivi toob esile ka viis põhilist soovitust, mida pensionärid ja vanemad inimesed kindlasti peaksid e-poodi kasutades silmas pidama, et tellimusi oleks lihtsam sooritada ning ostud kõik turvaliselt tellijani jõuaksid:
1. Kui e-poe suhtes on eelarvamusi, siis küsige abi lastelt, lastelastelt või mõnelt healt sõbralt, kes arvutiga rohkem “sina” peal on ning varem e-poest tellimusi on teinud. Samuti tasub kahtluse korral kindlasti üle vaadata tarbijakaitseameti “must nimekiri” e-kauplejatest, kes ei järgi seadusi või ei täida oma kohustusi tarbijate ees.
2. Veenduge, et e-poel oleks märgis “Turvaline ostukoht”, mis tagab selle, et tegemist on kvaliteetse e-poega, mille puhul saate tellimuse kindlasti kätte ning kus järgitakse teie õiguseid. Märgis on üldjuhul leitav e-poe avalehelt.
3. E-poe veebilehel peab kindlasti olema järgmine teave: ettevõtte nimi ja asukoht ning e-posti aadress ja telefoninumber, kuhu küsimuste puhul pöörduda; kauba tagastamise ja garantii tingimused; kui kaua võtab aega kauba kohalejõudmine ja mis tingimustel tagastatakse sobimatu kaup ja kes kannab tagastamiskulud.
4. Ostu sooritamisel saate valida endale kõige sobilikuma maksevõimaluse: maksta kohe internetipanga kaudu, krediitkaardiga või hoopis sularahas alles siis, kui kauba kätte saate. Kui e-pood nõuab toote eest sajaprotsendilist ettemaksu, siis kaaluge, kas ettemaks on kooskõlas ootamisajaga.
5. Kui tellimus ei vasta ootustele, siis on tellijal õigus toode või tooted 14-päeva jooksul tagastada ning saada selle eest tagasi kogu ostusumma. Kindlasti tasub silmas pidada, et kui müüja on eraisik, ei kehti kaubale või teenusele seadusest tulenev kaitse ning tarbijate õigused nagu pretensiooni esitamise õigus ja 14-päevane taganemisõigus. Samuti ei saa eraisikult ostes pöörduda murega tarbijakaitseameti poole.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta