Kliimaministeerium plaanib muuta nullheitega sõidukite ostutoetuse tingimusi. Kooskõlastusringile saadetud eelnõu kohaselt saab edaspidi toetust ka kasutatud sõidukite ostmiseks ning lisatoetust, kui olemasolev sisepõlemismootoriga auto nõuetekohaselt lammutada ja asendada elektriautoga.
- Transport ja linnaplaneerimine
- 11. detsember 2024
- Foto: Elektriauto mustal vaibal. Janek Jõgisaar, bioneer.ee
Taristuminister Vladimir Sveti sõnul tuleb kliimaeesmärkide täitmiseks teha pingutusi liikuvuse säästvamaks muutmiseks ning nullheitega sõidukite ostutoetus on üks meede selleks.
„Peamine osa transpordisektori kasvuhoonegaaside heitest tuleb maanteetranspordist. Seetõttu soovime tingimuste muudatuste ja lihtsustamisega soodustada säästlikumate kütuste ja sõidukite kasutuselevõttu,” sõnas minister. „Toetuse tingimuste muutmine võimaldab seda kasutada ka vähem jõukatel inimestel, kellele uue elektriauto soetamine võib üle jõu käia.“
Maksimaalne toetussumma elektrisõiduki ostmiseks on nii eraisikule kui ka ettevõttele jätkuvalt 4000 eurot. Lihtsustuvad aga tingimused auto kasutamisele. Senise nelja aasta asemel peab auto olema toetuse saanu omanduses kaks aastat.
Et elektriautod oleksid kättesaadavamad laiemale sihtgrupile, on eraisikutel tulevikus võimalik taotleda toetust ka kuni 5-aasta vanuses kasutatud elektriauto ostuks. Ka sel juhul saab toetust taotleda maksimaalselt 4000 euro ulatuses, seejuures ei tohi toetussumma ületada 25% sõiduki maksumusest. Kasutatud sõidukid peavad olema ostetud tunnustatud automüüja käest ning neid saab soetada vaid liisinguga ehk kasutatud autode puhul otse väljaostu ei toetata.
Uuendusena on võimalik taotleda täiendavat toetust, kui oma olemasolev sisepõlemismootoriga auto nõuetekohaselt lammutada ning see uue või kasutatud elektriauto vastu vahetada. Toetuse suuruseks on 1500 eurot ning selle taotlemiseks tuleb soetada endale elektriauto kuue kuu jooksul vana auto registrist kustutamisest.
Edaspidi pole võimalik enam toetust taotleda kastirataste ostmiseks. Kuigi kastirattad pakuvad head keskkonnasõbralikku alternatiivi liikumiseks, on mõju transpordisektori heite vähenemisse oluliselt suurem just elektriautode ostutoetusel. Kastirattad on ka peamiselt kasutuses piirkondades, kus on juba tagatud hea ühistranspordiühendus.
Toetuse maksab CO2-vahenditest välja Keskkonnainvesteeringute Keskus. Nullheitega sõidukite toetamise meetme eelarve jääk on tänase seisuga ca 1,8 miljonit eurot.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta