Põlva külje all Rosmal peeti laupäeval, 18. mail V kogupere konverents “Head valikud hariduses. Terve ühiskond”, kus kõneldi terve ühiskonna ja terve kooli seostest, vanemate aktiivsusest ning uutest haridusalgatustest. Rosma Haridusseltsi ja Eesti Lastevanemate Liidu korraldatud konverentsil osales ligi 160 inimest, kes päeva lõpus võtsid vastu teesid terve ühiskonna ja terve kooli kohta.

Konverentsi lõppdokument ärgitab lapsevanemaid, ametnikke ja omavalitsusi koostööle uute haridusalgatuste loomisel ja toetamisel. “Terve ühiskond ning seda toetav terve kool algab meist endast – igast inimesest, igaühe teadlikest valikutest ja soovist panustada. Terve, hooliva ja tasakaaluka ühiskonna ning elukeskkonna loomine eeldab meie ühist teadvustatud otsust selle nimel tegutseda, samuti koostööd kõigi ühiskonnaliikmete ja institutsioonide vahel,” kirjutatakse dokumendis (vt konverentsi lõppteese loo lõpus).

Viiendat aastat peetud kogupere konverentsi eesmärk oli vaadelda haridusmaastikul toimuvat optimistliku pilguga ning innustada kaasa mõtlema ja tegutsema üha rohkem lapsevanemaid. Esimesel korral oli fookuses terve laps, teisel aastal terve pere, kolmandal terve kool, neljandal terve kogukond, nüüd terve ühiskond. Konverentsil osales kokku 156 inimest: 95 täiskasvanut ja 61 last.

Sõna said endine haridusminister ja Eesti Rahva Muuseumi direktor Tõnis Lukas, õuesõppe eestvedaja ja rahvapärimuse uurija Mikk Sarv, Uue Kooli grupi ja Gaia Hariduse üks eestvedajaid Ele Koppel ning EHE kooliuuenduse ja Embassy of Education esindaja Hedvig Evert, samuti Rosma waldorfkooli ja Tartu waldorfgümnaasiumi vilistlane Kadri Kalle Eesti Maaülikoolist ning Sänna kultuurimõisa plaanitava Leiutajate Külakooli eestvedaja Hendrik Noor. Lisaks peeti vestlusring Rosma Haridusseltsi vanemate osavõtul.

Kogupere konverentsil osaleti koos peredega. Ettekannete ajal toimusid tegevused nii kooliealistele lastele kui noorematele, kelle päralt oli waldorflasteaed. Rosma kooli 2.-3. klassi lapsed etendasid ka näidendi „Assisi Franciscus“. Konverentsirahvale pakkusid tervislikku toitu Seto sõsarad. Päevale pani muusikalise punkti Eesti Mandoliinide Orkester. Osalemine oli tasuta, omapoolse toetuse sai anda annetuse korras.

MTÜ Rosma Haridusselts korraldab Johannese Kooli ja Lasteaia Rosmal tegevust. Mõlemad asuvad Põlva võrupoolse külje all Rosma külas Päkamäe kõrval. Koha vaimu on kujundanud siia 19. sajandil rajatud külakool, kus 1885. aastal sündinud Eesti kooliuuendaja Johannes Käis ning 1990. aastast tegutsev waldorfkool ja veidi hiljem alustanud lasteaed. Rosma Haridusselts on Kagu-Eesti piirkonnaülene haridusasutus, mis pakub valikuvõimalust hariduses kokku 11 omavalitsusest pärit peredele.

Waldorfharidust kirjeldatakse kui hetkel suurimat ülemaailmset sõltumatute koolide liikumist. Euroopas ja maailmas on 65 riigis ligikaudu 1000 waldorfkooli ning 2000 koolieelse hariduse asutust. 100-aastase traditsiooniga waldorfpedagoogikat viljeletakse Eestis juba 23 aastat. Kaks vanimat waldorfkooli on Johannese Kool Rosmal ja Tartu Waldorfgümnaasium. Eestis tegutseb seitse waldorfkooli ja üheksa waldorflasteaeda, mitmel poole kaaluvad vanemad uusi algatusi. Kõik waldorfkoolid on loodud lastevanemate initsiatiivil ja tegutsevad kodanikualgatuse korras.

V kogupere konverentsi “Head valikud hariduses. Terve ühiskond” lõppteesid

Terve ühiskond on terve elu alus. Terve ühiskond saab alguse avatud ja aktiivsetest kogukondadest, kus koos tegutsevad inimesed lähtuvad ühistest väärtustest. Terve ühiskond rajaneb tervele koolile, mis pakub toetavat ja hoolivat kasvukeskkonda nii lastele, vanematele kui ka õpetajatele. Terve ja tasakaaluka ühiskonna kandjateks on õnnelikud inimesed, kes hindavad nii füüsilist, vaimset kui hingelist kasvu. 

Terve ühiskond

·         algab õnnelikest inimestest

·         soodustab iga inimese füüsilist, vaimset ja hingelist kasvu

·         lähtub avatud ja aktiivsetest kogukondadest

·         otsib parimaid lahendusi ühiskonnaliikmete koostööks ja arenguks

·         püüdleb harmoonia ja tasakaalu poole kõikides elukorralduse küsimustes

·         toetub ühistele väärtustele ning aktsepteerib erilisust ja eripärasid

·         toetab väikeseid ja suuri, noori ja vanu ühiskonnaliikmeid

·         rakendab jätkusuutlikke lahendusi ühiskonna eri tasanditel

·         kaitseb puhast loodust ja puhast elukeskkonda

·         tunnustab ja innustab loovust ning õhinapõhist tegutsemist

·         toimib elutervete seaduste alusel

·         kasutab jätkusuutliku majandamise põhimõtteid

·         seab esikohale lapse loomulikku arengut toetava lasteaia ja kooli

·         sallib hariduslikke alternatiive

·         võtab alternatiivid nagu vaimuelu punase raamatu liigid „looduskaitse alla“

·         soodustab uusi haridusalgatusi ja kodanike initsiatiivi nende loomisel

·         mõtleb globaalselt, tegutseb lokaalselt

·         saab olla nii terve kui terved on tema üksikliikmed

·         on meie ühine unistus ja tegutsemise eesmärk

Terve ühiskonna kool

·         saab toimida, kui seadusandlus selle tegevust soosib

·         tegutseb kui terve kogukonna ja terve ühiskonna taimelava

·         pakub soodsat kasvukeskkonda uuele põlvkonnale

·         kujundab loovaid, sallivaid ja vägivallatuid isiksusi

·         juurutab väärtuspõhist haridust ja õuesõpet

·         kasvatab õnnelikke inimesi

·         külvab armastust

·         on kool inimeselt inimesele

Terve ühiskond ning seda toetav terve kool algab meist endast – igast inimesest, igaühe teadlikest valikutest ja soovist panustada. Terve, hooliva ja tasakaaluka ühiskonna ning elukeskkonna loomine eeldab meie ühist teadvustatud otsust selle nimel tegutseda, samuti koostööd kõigi ühiskonnaliikmete ja institutsioonide vahel. Ärksat meelt ning sisemist äratundmist heade valikute tegemiseks hariduses!

V kogupere konverentsist osavõtjad: 95 täiskasvanut ja 61 last

Korraldajate ja osavõtjate nimel

Külli Volmer

MTÜ Rosma Haridusselts

Enn Kirsman

Eesti Lastevanemate Liit

18. mail 2013 Rosmal