Eesti ettevõtjad otsivad üha enam uusi sihtturge ning sageli vaadatakse siinpuhul ennekõike Soome poole. Sageli jääb edu saavutamisel puudu aga teadmistest või õigest turutunnetusest. Hobby Hall’i juht annab praktilisi soovitusi, kuidas Soome turule siseneda ja kuidas soomlasi tarbijatena paremini mõista.

PHH gruppi kuuluv veebikaubamaja Hobby Hall on hetkel Soomes spontaanse tuntuse poolest teisel ning müügi poolest kolmandal kohal. Hobby Hall’i juhi Janne Sorakivi sõnul ületas pandeemiaaegne e-kaubanduse õitseng ka kõige optimistlikuma kaupleja äriprognoose ning andis Soome veebikaubandusele tohutu tõuke. Soome oli Google’i andmetel eelmise aasta müügikasvu poolest viies riik maailmas. Praegu ulatub 5,5 miljoni elanikuga Soome aastane e-kaubanduse maht 3 miljardi euroni, mis on Sorakivi sõnul suurepärane tulemus.

Hobby Hall’i juhi sõnul on viimased aastad näidanud, et üha suurem osa veebiklientidest on 45–65-aastased. „Tundub, et selles vanusekategoorias avastatakse aina enam veebikaubanduse eeliseid traditsiooniliste postimüügikataloogide ees,“ ütles ta soomlaste ostuharjumuste kohta.

Soomlane planeerib oste ning hindab kvaliteeti ja huumorit

Soome turg on Sorakivi sõnul küps. Riigi elatus- ja heaolu tase on üks kõrgemaid maailmas, Suur ostujõud on juhi sõnul ilmselt ka põhjus, miks soomlased eelistavad kõrgekvaliteedilisi tooteid sagedamini kui ülejäänud Euroopa. Samas püsivad nad hinnatundlikud ja nõuavad konkurentsivõimelist kaupa. „Mida rikkam on tarbija, seda rohkem hakatakse valima, mida tarbitakse ning madala ja keskmise kvaliteediga tooted ei löö tõenäoliselt Soome turul lihtsalt läbi,“ leidis Sorakivi.

Ta lisas, et miskipärast on juurdunud kuvand soomlasest kui peoloomast. „Tegelikult on soomlased rahulik ja siiras rahvas ning noorem generatsioon joob harva alkoholi,“ ütles Sorakivi. Seejuures on soomlastel tema sõnul väga hea musta huumori taju ja võime enda üle naerda. „Teiste põhjamaalastega võrreldes on soomlastel ka tunduvalt vähem valehäbi. Usun ka, et soomlaste huumor on mõnevõrra sarnane eestlaste huumorisoonega,“ rääkis Sorakivi.

Enamik soomlasi ootab Sorakivi sõnul väga ülemaailmse Musta Reede ostupäevaga algavaid jõulusoodustusi ning sageli planeeritakse oste juba sügisel ette.

Hinnatud on välismaine kaup

Kommentaarina lisab Sorakivi veel seda, et Soomes on inimese kohta maailmas kõige rohkem nutitelefone ja suvilaid. „See tõestab, et soomlane on jõukas ning  tehnoloogialembeline rahvas, kes hindab kvaliteeti,“ rääkis ta.

Mis eristab soomlasi teistest põhjamaalastest on nende suur huvi piiritaguste kaupade vastu. „Kui soomlaste veebiostudest 30% tuleb välismaistest kauplustest, siis Rootsis on võrdluseks see number vaid 15%,“ ütles Sorakivi. Ta lisas, et Soome on potentsiaalne turg nii Eesti kui ka teiste Euroopa riikide kauplejatele. Ühtlasi on see ka väravaks teistesse Põhjamaadesse: Rootsi, Norra ja Taani.

Soomlane eelistab veebipoes elektroonika, ilu- ja tervisetooted

Hobby Hall’i juht sõnas, et enne COVID-19 viiruse puhangut valitsesid Soome e-kaubandust moe, elektroonika, ilu- ja tervisetooted. Neile järgnesid raamatud, muusika, spordi ja vabaajakaubad. Kolmanda koha hõivasid mänguasjad ning kodu- ja aiakaubad.

Kui elektroonika ning ilu- ja tervisetooted hoidsid oma kohta esipjedestaalil ka pandeemia vallandumise järel, siis mänguasjad ja kodukaunistused tõusid edetabelis teisele kohale. „Muutused ostetumate kategooriate seas näitavad, et soomlased pöörasid piirangute kehtestamise järel varasemast rohkem rõhku kodukaunistamisele ja lastele,“ ütles Sorakivi.

Talvehooaeg on Soomes müügi poolest pigem rahulik, küll aga hoogustub siis elektriseadmete müük. Soomlane hindab aga väga suvepuhkust ja suvekodu, mistõttu kasvavad suvel vaba aja veetmise, aia-, majapidamis- ja dekoratsioonikaupade müük.

Saun on Soome kultuuri tähtis osa. „Paljud soomlased käivad iga nädal saunas ning Saunas käiakse nii pereliikmete, sõprade kui ka äripartneritega. Soomlaste seas on moodi tulnud internetist tellitavad DIY saunakomplektid. See on potentsiaalne turg ka Eesti tootjatele,“ rääkis Sorakivi.