Tallinna Linnatranspordi AS alustas täna pealinnas reisijatevedu elektribussiga, mis sõidab kuni 15. juulini Tallinna tänavatel. Elektribuss sõidab esialgul trollibuss nr 4. liinil Balti jaamast Mustamäele. Elektribussiga sõit on kõikidele ühistranspordi kasutajatele tasuta, sest testimise perioodiks bussi validaatoreid ei paigaldata. Testperiood on osaks TLT eesmärgist teenindada hiljemalt aastal 2035 kogu Tallinna ühistransporti elektrisõidukitega.

“Tallinnasse testperioodiks tulnud elektribuss Urbino 12 on emissioonivaba ühissõiduk, mis sobib eriti hästi kasutamiseks linnas, kuna tema müra- ja vibratsioonitase on madal. Varem on see sõiduk olnud kasutuses Leedus Vilniuses ja Kaunases, Läti pealinnas Riias ja Ventspilsis ning Poolas Poznanises ja Szczcines,“ sõnas TLT juhatuse liige Otto Popel.

Ta lisas, et kui praegu on Tallinnas elektrisõidukitena kasutusel trammid ja trollid, siis ettevõtte suurem eesmärk on näha ka bussipargis vaid elektrisõidukeid.

Kui möödunud aastal testiti Tallinnas uut Mercedes-Benz eCitaro elektribussi, siis sel korral on kasutuses 4-aasta vanune Solaris Urbino elektrisõiduk, mis on läbinud tänaseks ligi 85 000 km. Tegemist on 12-meetri pikkuse ning 220 kW-se võimsusega ühistranspordis kasutamiseks sobiliku bussiga, mis saab ühe laadimisega sõita 150 kilomeetrit. Bussis on 31 istekohta ja 45 seisukohta.

“Testimisel saame parema ülevaate mitu aastat kasutuses olnud elektribussi akude toimimisest ja sellest, kuidas aastatega bussi laadimistsüklid Tallinna oludes muutuvad,” kirjeldas Popel.

Ta nentis, et kui pikas perspektiivis on soov minna täielikult üle elektrisõidukitele, siis elektrisõidukite testperioodid aitavadki hinnata nende sobivust Eesti kliimasse, vajalike investeeringute ja jooksvate kulude, sh hoolduse ja remondi, ligikaudset suurust ning seda, milliseid infrastruktuuri muudatusi on vajalik optimaalselt teha, et elektritranspordile üldse üle minna.

„Kindlasti ei jää Solarise elektribussi testperiood Tallinnas viimaseks. Vajalik on testida erinevate tootjate lahendusi ja nii oleme juba alustanud läbirääkimisi  ka Hiina bussitootjaga, et lähitulevikus testida ka nende versiooni Eesti oludes,“ kinnitas Popel.

Tallinna Linnatranspordi juhatuse esimees Deniss Boroditš lisas, et erinevate elektribusside testimisel on kaks laiemat eesmärki. “Proovida, kas tootja poolt lubatud näitajad nagu läbisõit ühe laadimisega, laadimise kiirus ja sõitjate kasutusmugavus ka meie oludes kinnitust leiavad ning testida meie enda taristu võimekust elektribusside kasutusele võtmiseks,” selgitas ta.

Boroditš rõhutas, et Tallinna ühistranspordi uuendused ja uue tehnoloogia kasutamine on vajalikud, et käia ajaga kaasas, hoida linnaõhku puhtamana, optimeerida sõidukite ülalpidamiskulusid ning aidata kaasa ka pealinna ning Eesti riigi taastuvenergiapõhiste transpordisektori eesmärkide täitmisele, milles Eesti jääb täna veel Euroopa juhtivatest riikidest oluliselt maha.

„Kuigi täna tehakse testsõite perspektiiviga muuta aastaks 2035 Tallinna ühistransport taastuvenergiapõhiseks ja elektrienergial sõitvaks, siis juba sel aastal jõuavad liinile esimesed biogaasil sõitvad keskkonnasõbralikud gaasibussid ning järgneva nelja aasta jooksul uueneb suurem osa Tallinna bussipargist,“ kinnitas TLT juhatuse esimees, lisades, et see tähendab, et Tallinna ühistranspordi jaoks algab täiesti uus ajastu, kuna aastaks 2025 on plaan täielikult loobuda diiselbusside kasutamisest. „Lähiaastatel jäävad gaasibusside kõrval liinile veel vaid kõige uuemad euro6 saastenormidele vastavad ühissõidukid, mida seni on reisijad ka kõige mugavamaks pidanud,“ kirjeldas Boroditš TLT elluviidavaid uuendusi.

Tallinnas alustas sõitmist elektribuss