Tartu linnavalitsus kuulutas Tähtvere ja Tuglase tänavate uuendamise hanke võitjaks OÜ TAVT. Ehitus toimub sel aastal ja maksab ligi 2,5 miljonit eurot.
- Transport ja linnaplaneerimine
- 28. veebruar 2025
- Foto: Suvaline ehitustööline / Janek Jõgisaar, Bioneer.ee
Tähtvere ja Tuglase tänavad on osa Tartu jalgrattateede võrgust, mis loob paremad liikumisvõimalused ja elutingimused kõikidele tartlastele. Jalakäijate, jalgrataste ja autode ohutu ja meeldiva liikumise tagamiseks võetakse väikese liikluskoormusega Tähtvere tänaval kasutusele jalgrattatänava kontseptsioon, mida on edukalt kasutatud paljudes Euroopa linnades. Tähtvere tänav saab uued ja varasemast laiemad kõnniteed, mis on mõeldud ainult jalakäijatele. Autod ja jalgrattad hakkavad koos liikuma ühisel sõiduteel, kus eesõigus antakse jalgratastele ja piirkiiruseks saab 20 km/h. Selline lahendus annab võimaluse ratturitele kiirete ühenduste loomiseks jalakäijatelt ruumi võtmata.
Tartu abilinnapea Raimond Tamm ütles, et Tähtvere tänav saab olema hea näide sellest, kuidas linnas luua ka kitsaste tänavate puhul kvaliteetset tänavaruumi, kus kõikidel on hea viibida ja liikuda.
„Tartu selge eesmärk on tagada jalakäijate ohutus nii kõnniteel kui sõidutee ületamisel. Seetõttu viime ratturid kõnniteedelt eraldi rattateedele või jalgrattatänava puhul autodega ühisele sõiduteele. Väga oluline on see, et jalgrattatänaval on sõidukiirus madal, mis võimaldab jalgratastel ja autodel ohutumalt üheskoos liigelda ning eesõigus on antud ratturitele.“
Tähtvere jalgrattatänav algab Kroonuaia tänava ristist ja lõppeb A. Le Coqi tehase juures. Tänava keskel asub kolme meetri laiune sõidutee, mis on mõeldud korraga nii jalgratturitele kui autodele. Koos ohutusaladega saab sõidutee laius olema 4,5 meetrit, mis võimaldab ümberpõikeid ka peatunud sõidukitest (näiteks prügiautod või kiirabi). Oluline erinevus tavalisest tänavast seisneb selles, et autojuht peab alati arvestama ratturi eesõigusega ja enda kiirust ning paiknemist sõiduteel korrigeerima vastavalt ratturitele. Piirkiirus saab jalgrattatänaval olema 20 km/h, et luua kõigile sobilik ja ohutu tänavaruum.
Jalgratturitele saab Tähtvere tänav olema kahesuunaline, autodele ühesuunaline (suunaga laululava poole) kuni A. Le Coq tehase juurdepääsuni. Sealt edasi säilitatakse kahesuunaline liiklus, et tagada ligipääs tootmist teenindavatele sõidukitele. Jalgrattateed viiakse A. Le Coqi tehase juures kahele poole tee serva. Laululava taga saavad ratturid omale eraldi rattateed parkla ja laululava vahel ning Tuglase tänaval asetsevad rattateed taas sõidutee äärtes. A.Le Coqi tehasest kuni Tuglase - Kreutzwaldi ristmikuni säilib 1+1 liiklus ja piirkiirus saab olema 30 km/h.
Tähtvere ja Tuglase tänava ehitustööde kogumaksumus on 2 496 229,74 eurot, millest 1 210 599,71 eurot kaetakse kliimaministeeriumi toetusmeetmest ning 1 285 630,03 eurot Tartu linna eelarvest. Kliimaministeeriumi toetab aastatel 2024-2029 Tartu linna jalgrattateede võrgu ehitust kokku ca 14 miljoni euroga.
Tartu tänavaruumi muutuste ja Tähtvere/Tuglase projektiga saab tutvuda lehel www.tartu.ee/tänavaruum
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta