Alates sellest teisipäevast, 8. oktoobrist, hakkab Lõunakeskuse ja Tartu kesklinna vahet sõitma Tartu esimene elektribuss. Elektribussi positiivne kliimamõju on võrdeline mitmekümne uue sõiduauto aastase CO2 heitega. Bussisõit on jätkuvalt kõigile tasuta.
- Transport ja linnaplaneerimine
- 8. oktoober 2024
- Fotod: Tartus Kesklinn - Lõunakeskus tasuta liinil vedav uus elektribuss / Mikk Otsar
Tartu Lõunakeskuse tegevjuhi Marju Jeedase sõnul sai Lõunakeskuse Ekspress loodud selleks, et pakkuda Lõunakeskuse kaubanduspargi külastajatele tasuta kiiret ja mugavat transporti Lõunakeskuse ja kesklinna vahel.
“Ühelt poolt on oluline kliendi mugavus, teisest küljest saame anda panuse autoliikluse vähendamisele ning soodustada ühistranspordi kasutamist. Astri Grupis juhindume oma tegevustes alati keskkonnasäästlikust valikust, seetõttu oli ka meie soov pikalt viia Lõunakeskuse Ekspressbuss just elektrile üle. Meil on hea meel, et koostöös SEBE-ga see nüüd ka õnnestus.”
Elektribussi opereeriva SEBE juhatuse liikme Mart Raamatu sõnul on Lõunakeskuse buss Eestis ainulaadne ja kõige innovatiivsem liikuvusteenus. Unikaalsus peitub eelkõige selles, et suurema osa bussi liikumiseks vajaminevast elektrist toodavad päikesepaneelid:
„Sisuliselt seome tervikuks kolm kliimaneutraalset lahendust – toodame ise taastuvelektri, salvestame akudesse ning suuname elektribussi. Kuigi lahendus on tavapärasest mõnevõrra kulukam, kaalub sellest tekkiv kasu meie ühisele linnaruumile ja keskkonnale igati üle,“ räägib Raamat.
„Võrreldes fossiilsel diislikütusel sõitva bussiga, vähendame nüüdsest elektribussiga Co2 heitmeid 60 tonni võrra aastas. See on oluline samm puhtama keskkonna poole. Arvestades, et just transpordisektor on Tartu linnaõhu üks suuremaid saasteallikaid, on siin valdkonnas suured muutused vajalikud. Taastuvenergial liikuv elektribuss seda eesmärki ka kenasti täidab,“ lisas Raamat.
Linnabusside elektrifitseerimine on perspektiivikas, kuna nende sõidumustrid on kindlad ja päevane läbisõit suhteliselt väike. Lisaks vähendab see fossiilse diislikütuse kasutamist, mille heitgaasid kahjustavad nii loodust kui ka inimeste tervist. Keskkonnasäästlik areng on osa Astri Grupi rohestrateegaiast ning ettevõtjana on oluline oma otsustes teha keskkonnasõbralikke valikuid, kui see vähegi finantsiliselt võimalik on.
“Näeme, et see ongi tihti võti — ollakse harjunud mõtlema stiilis “me oleme ju alati nii teinud” ning ei uuritagi uusi, keskkonnasõbralikemaid ning tihti ka äriliselt kasulikke variante. Kuna toodame ka ise rohelist elektrit, siis on transpordivahendite elektrifitseerimine loogiline jätk säästlikemate transpordiviiside ellu rakendamisele. Just eraettevõtjatena saame aidata sellele muutusele hoogu juurde anda ja panustada rohelisema transpordi arengusse,” lisas Lõunakeskuse tegevjuht Jeedas.
Liin 69 sõidab kesklinna ning Lõunakeskuse vahelist marsruuti. Sõit algab Tartu turu juurest, teine peatus on Kaubamaja, kolmas Hotell Sophia, neljas Lõunakeskus, viies Mileedi, ning lõpp-peatus on Hansakeskus. Projekti raames valminud päikesepargi ja akulahenduse rajamine on osaliselt rahastatud Euroopa Liidu taasterahastu NextGenerationEU vahenditest.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta