Esmane info õhuauto (õigemini suruõhumootoriga auto) kohta jõudis Eesti meediasse tänu SL Õhtulehele juba 6 aastat tagasi. Pärast vahepealset vaikust taasavastati prantsuse lejutaja Guy Negre ja insenerifirma MDI suruõhuauto taas selle aasta alguses Tartu Ülikooli Novaatori toimetuse poolt. Üsna pea toimus ka firma MDI poolt viieteistkümne aasta jooksul välja töötatud auto prototüübi demonstatsioon New Yorgi autonäitusel.

  • Majandus
  • 11. september 2008
  • https://pixabay.com/photos/electric-charge-road-sign-sign-2301604/

Vahepeal tegi MDI meeskond muidugi tublit tööd ja nii kuulutati 2007. aasta lõpuks suruõhuauto esmamudel oneCAT tootmisküpseks. Suruõhumootoriga auto sai ka ajakirja TIME poolt aasta ühe parima leiutise tiitli. India suurtootja TATA sõlmis MDI-ga lepingu, mille kohaselt lubati Aasia turu tarvis autosid tootma hakata 2008. aasta augustist alates. 2009. aastal oli plaanis autosid juba Euroopasse turustada. Kahjuks on autotootmise plaanid seni paigal seisnud, sest TATA Nano mudeli tehase ehituse peatasid sealsete maaomanike protestid.

Ametliku numbrimärgiga miniCAT mudelit on siiski nähtud Nizza kandis asuva MDI ümbruse teedel liikumas. Suruõhuauto teemaline informatsioon levib aina enam ja nii jääb üle vaid loota, et piisavalt investoreid saab olema kaasatud. Kindlasti tasub oodata Pariisi 2009. aasta autonäitust, kus MDI taas oma suruõhuautoga väljas on. Loodetavasti on auto siis juba suurtootmises.

Teine insener Angelo Di Petro alustas Austraalias oma Wankel tüüpi rootor suruõhumootori arendust umbes samal ajal Guy Negrega. Nüüdseks on sellest ettevõtmisest välja kasvanud uus firma EngineAir (www.engineair.com.au), mille mootorid on samuti tootmisvalmis. Otsitakse vaid investoreid tootmiseks ja turu laiendamiseks.

Kokkuvõtteks: Suruõhuautosid saab tankida taastuvate energiaallikate abil tootetud suruõhuga. Isegi, kui kasutada suruõhu tootmiseks taastumatute energiaallikate elektrienergiat, on suruõhuauto mitte-otsene CO2 emissioon palju madalam sisepõlemismootoriga auto saastest. Lisaks vähendaks suruõhuautode kasutamine õhusaastet ja isegi puhastaks seda tänu oma õhufiltritele.

Autor: Kulno Kesküla

kulno.keskula@mail.ee

Allikad:

Varem ilmunud:

Loe lisaks ka: