Kas sa elad maal ja pead sõitma pidevalt kehvadel teedel? Kas su töö nõuab raske maastiku läbimist? Kui ei, siis ei ole sulle tegelikult vaja ka 4X4 maastikuautot või luksusmaasturit. Vaatamata kütusehindade hüppelisele tõusule,  on suured ja võimsad masinad eestlaste seas populaarsed.

Autode müügi- ja teenindus-ettevõtete Eesti liidu (AMTEL) andmetel on selle aasta esimese viie kuu jooksul Eestis müüdud 2115 maasturit, mis kokku moodustab kogu turust tervelt 17%.

4X4 sõidukit nähakse kui piiramatu vabaduse sümbolit ja piletit loodusesse. Telereklaamides kujutatakse neid läbimas raskeid maastikke ja ületamas võimsaid takistusi. On loomulik, et tekib igatsus seikluse ja tugevuse järgi.

Tegelikult on enamiku maasturite ainsaks ekstreemkogemuseks murul parkimine või juhuslikult läbitud külavahetee. Eestis õigustatakse maasturi ostmist halbade teeoludega. Samas nurisetakse keerulise parkimise ja kalli kütuse teemadel. Inimestel ei ole vaja maasturit, et linnasiseselt tööle sõita või kaubanduskeskust külastada. Himu maasturi järgi on tekitatud vajadus.

Maasturid on ühed kõige loodussaastavamad transpordivahendid. Lisaks sellele on nende ülalpidamine väga kallis. Iga põlenud nelja liitri kütuse kohta eraldub 13kg süsihappegaasi ja 4X4 maasturid on teadagi tõeliselt suure januga. Mõned maasturid kulutavad tavalisel linnasõidul 5-6 km läbimiseks juba liitri kütust. Maanteesõit ei osutu oluliselt säästvamaks.

Just raiskamine teeb nendest võimsatest autodest suured osalised kliimamuutustes. Maasturite mootorid heidavad välja rohkelt vingugaasi, süsivesinikke ja lämmastikdioksiidi. Need saasteained soodustavad halba õhukvaliteeti.

Kui asute ostma uut autot, siis tasub müüjalt küsida ka viimase keskkonnamõjude kohta. Eesti turul on samuti müügil mitmeid säästvamaid autosid. Julgematel tasub uurida kindlasti elektriautode või hübriidautode ostuvõimalusi.


Allikad: www.epl.ee, „365 moodust maailma muuta“ M.Norton 2008