Kui sada aastat tagasi esimesed laiatarbeautod konveierilt maha veeresid, siis nähti autot kui linna keskkonnaprobleemide lahendajat.
- Transport ja linnaplaneerimine
- Terve Elu Ökokalender 2008
- 11. september 2008
- Foto: Pixabay (CC0 Creative Commons)
Tuhanded tonnid sõnnikut ja virtsa oli suurtes linnades hobuveonduse ajastul tõsine keskkonnaprobleem. Sada aastat hiljem on linnad autodega veelgi suuremate probleemide ees. Autode liikumiskiirused jäävad tihti juba alla hobuveokite liikumiskiirusele, õhusaaste ning liiklusõnnetuste tõttu sureb igal aastal maailma linnades üle miljoni inimese. Asfaldi alla aetakse mänguväljakuid, haljasalasid ning tiheda liiklusega teed hakivad väärtuslikke loodus- ja kultuurmaastikke.
Mida rohkem on linnad autoliiklusele ruumi andnud, seda ahtamaks on jäänud avalik linnaruum ja linnalaste mängumaad. Et linnaliiklusest rahu saada, tuleb linnast välja sõita või lausa linnast välja kolida. Autoga autode eest põgeneda.
Kiire autostumise põhjus on olnud autokeskne linnavalitsemine, mis muudab autota liiklemise ebamugavaks või eluohtlikuks. Paljudel ei jäägi nii enam muud üle kui tõdeda, et nad ilma isikliku autota oma elu ette ei kujuta.
Taani arhitekt Jan Gehl toob linnade arengus välja 4 etappi – traditsiooniline linn, autodest okupeeritud linn, hüljatud linn ja inimestele tagasivallutatud linn. Autovabam linn tähendab linnade planeerimist nii, et vajadus isikliku auto järele oleks võimalikult väike – st mitmekesisemat elukeskkonda, kust ei peagi kogu aeg ära sõitma ja tõeliselt mugavat ühistransporti, turvalisi ja kõikjale viivaid jalgratta- ja kõnniteid ja igapäevaselt toimivat autode ühiskasutust. Näiteid kaasaegsetest linnadest, kus autodelt on linna tagasi hakatud vallutama, leidub küllaga – Kopenhaagen, Freiburg, Bogota, London...
Üks kesksematest ideedest nendes linnades on olnud, et tänavad tuleb tagasi anda inimestele – kokkusaamiskohaks, mitte läbi kihutamiseks. Nii ei tähenda autovabam linnaplaneerimine liikluse piiramist vaid liikluse õiglast korraldamist ja tänavaruumi hoidmist sellele valdavale enamusele, kellelt autostumisega turvaline liikumine ja eluruum on ära võetud.
Loe autovabadusest rohkem: www.autovaba.ee
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta