Euroopa Kohus tegi 21. detsembril otsuse kohtuasjas nr C‑366/10, milles leidis, et EL direktiiv 2008/101/EÜ on kooskõlas rahvusvaheliste lepingutega ja rahvusvahelise õiguse põhimõtetega. Vaidlusalune direktiiv lisas alates käesoleva aasta 1. jaanuarist lennutegevuse EL kasvuhoonegaaside saastekvootidega kauplemise süsteemi.

Kohtuvaidlus sai alguse Suurbritanniast, kus direktiivi ülevõtvate siseriiklike aktide peale esitasid kaebuse Ameerika Ühendriikide lennundusettevõtteid ühendav organisatsioon ATA ning kolm Ühendriikide suuremat lennuettevõtet. Kaebajad leidsid, et  direktiiv ja seda ülevõtvad õigusaktid rikuvad rahvusvahelise tavaõiguse põhimõtteid ning mitmeid rahvusvahelisi leppeid – Kyoto protokolli, rahvusvahelise tsiviillennunduse Chicago konventsiooni ja USA-EL avatud lennunduspiirkonna lepingut.

Asja arutanud Suurbritannia kohus otsustas asja õigeks lahendamiseks pöörduda Euroopa Kohtu poole.

Euroopa Kohus leidis, et rahvusvahelise tsiviillennunduse Chicago konventsioon ning Kyoto konventsioon ei ole direktiivi 2008/101/EÜ õiguspärasuse hindamisel asjakohased ning direktiiv ei ole vastuolus ka avatud lennunduspiirkonna lepinguga.

Rahvusvahelise tavaõiguse põhimõtted on Euroopa Kohtu hinnangul küll asjakohased ning neile saavad isikud EL õigusakti vaidlustamisel küll põhimõtteliselt tugineda, ent antud juhul rahvusvahelise tavaõiguse põhimõtteid (nt riikide suveräänsus õhuruumi üle, üle avamere vabalt lendamise õigus) ei rikutud.

EL otsus liita direktiiviga 2008/101/EÜ kasvuhoonegaaside saastekvootidega kauplemise süsteemi kõik lennud, mis algavad või lõppevad EL lennujaamades, on saanud teravat vastukaja teistelt suurriikidelt, eelkõige USA-lt ning Hiinalt ning neis baseeruvatelt lennufirmadelt.

Kasvuhoonegaaside saastekvootidega kauplemise süsteemi lisamine tähendab, et Euroopasse lendavad lennufirmad peavad igal aastal hankima enda poolt emiteeritud kasvuhoonegaasidega võrdväärse hulga saastekvoote. Teatud hulk saastekvoote jagatakse küll iga-aastaselt tasuta, nende ärakasutamisel tuleb aga ettevõtetel hankida täiendavaid kvoote oksjonite teel. Lennufirmade jaoks on seetõttu tegemist täiendava kuluartikliga.


Allikas: EEL uudiskiri

Vt kohtuotsuse teksti Euroopa Kohtu kodulehelt.


kikKäesolev uudis pärineb Keskkonnaõiguse Keskuse igakuisest keskkonnaõiguse uudiskirjast, mille väljaandmist rahastab Keskkonnainvesteeringute Keskus.