Mõne päeva eest ilmus Bioneeris artikkel, milles Rimi vastutustundliku ettevõtluse spetsialist Katrin Bats ütles, et majapidamistes visatakse ära 3 korda rohkem toitu kui kauplustes. Veel saime teada, et Rimi alustas tarbijate toiduteadlikkuse tõstmiseks kampaaniat „Tarbime targalt“. Bioneer otsustas pöörata teema teistpidi ja uurida, mida Rimi ise ettevõttena ära teeb, et olla vastutustundlik ja keskkonnateadlik. Samuti uurime, kuidas suhtub ettevõte konflikti loomakaitsjatega ning kas puuetega inimesi on mõtet tööle palgata.

Mis on vastutustundlik ettevõtlus? Kui lihtne või keeruline on Eestis olla vastutustundlik? 

Meie peame vastutustundlikuks ettevõtlikkuseks seda, kui ettevõtja mõtleb läbi, kuidas oma põhitegevust teha selliselt, et see ei jätaks keskkonnale suurt jalajälge ja avaldaks pigem positiivset mõju ühiskonnale.

Kõik eritegevused, sponsorlus ja muu selline on väga positiivne lisa, ent alustama peaks ikkagi sellest, et igapäevane tegutsemine ei teeks halba kellelegi ega millelegi.  

Mis teeb Rimist vastutustundliku ettevõtte? 

Suurettevõttena peame väga tähtsaks ühiskondlikult olulistel teemadel kaasa rääkida. Samuti lähtume ka ise eelkõneletust ehk vaatame üle oma põhitegevuse ning proovime seda muuta nii jätkusuutlikuks kui võimalik.

Täna võime öelda, et vastutustundlik mõtteviis on meie DNA-s. Seda ilmselt Skandinaavia juurte tõttu. Rimi kuulub Rootis ketile ICA. Võime öelda, et pikaajaline mõtteviisi juurutamine ettevõttes on pannud ka meie töötajad sedamoodi mõtlema. Saame neilt aeg-ajalt ettepanekuid, kuidas ettevõttes üht-teist veelgi paremaks muuta, just keskkonna aspektist lähtudes. See teeb rõõmu.

Mida teeb Rimi, et olla vastutustundlik keskkonnateemades? 

Oleme aastaid panustanud erinevatesse keskkonnateemadesse. Kogu meie pakendipakk ja kile, mis kaubaveoga kaasneb, on sorditud ja pressitud. Samuti oleme aastaid tegelenud toidukao vähendamisega. Kasutame tõhusat tellimissüsteemi, et toitu läheks võimalikult vähe kaotsi ja kauplused saaks just niipalju, kui vaja võiks olla. Lisaks muidugi annetame mahakantud toidu Toidupangale. 

Rimi on tuntud ka sellepoolest, et kergitasime esimestena kilest ostukoti hinda kallimaks ning juba pikalt räägime korduvkasutatava ostukoti kasutamise vajadusest. Käesoleva aasta kevadel lansseerisime Reet Ausi upcycling põhimõttel toodetud ostukoti. Hea meel on tõdeda, et oma kotiga poodi tulijaid on üha rohkem.

Väga oluline on mainida, et Rimi kasutab juba paar aastat vaid taastuvenergiat ja meil on ambitsioon tegutseda hiljemalt aastaks 2020 kliimaneutraalselt.

Rimi teeb koostööd Toidupangaga.
Rimi teeb koostööd Toidupangaga.

Kuidas ära tunda, millal on ettevõte vastutustundlik ja millal on tegu rohepesuga? 

Ma arvan, et seda saab tänapäeval teha lihtsalt fakte kontrollides. Elame avatud ühiskonnas ja katteta lubadustel on siin üsna vähe kohta.

Siin kehtib jälle soovitus: vaata põhitegevusi ning hinda või koguni küsi järgi, kas ja kuidas selle juures on näiteks keskkonnaaspektidele mõeldud.

Rohepesu küsimus on muidugi väga õigustatud, sest vastutustundlik ettevõtlikkus on Eestis siiski veel uus valdkond ning ahvatlus rohepesuks on suur.

Sageli vastutustundlikust ettevõtlusest väga palju ei teata. Aga ma näen olukorra paranemist. Kasvamas on põlvkond, kellele läheb erakordselt korda meid ümbritsev ja selle hoidmine.

Varasematel aastatel on Rimil olnud konflikte loomakaitsjatega kanamunade müügi teemadel. Kas ja kuidas on olukord lahenenud? Mida olete õppinud? 

Tegemist oli tõesti väga ebamugava olukorraga, sest loomakaitsjad võtsid meid sihikule just seetõttu, et nad teadsid meie mõju suurust ja valmisolekut vastu võtta ka julgeid otsuseid. Tegemist oli ehk Eestis veel vähetuntud n-ö rohelise väljapressimisega. Siinkohal tuleb tunnustada nende järjepidevust.

Pean ka oluliseks mainida, et meie poolt välja antud sõnum tagab selle, et me tõesti pingutame loomakaitsjate poolt nõutu täitmise nimel, ent kui see meil ei õnnestu meist mitteolenevatel põhjustel, siis tuleb paraku ka ebaõnnestumist tunnistada. Olulised on püüdlused ja siin me järeleandmisi ei tee.

Kui keskkonnateadlikeks hindate Eesti tarbijaid? 

Ma arvan, et sellele saab vastata täna kaheti. Nimelt, vanem põlvkond on täna veel kahe jalaga maas ja mäletab aegu, mil toitu polnud nii rikkalikult saada kui täna. Samas on n-ö hea eluga, mille on kaasa toonud edukas majandus, kaasnenud ka selline tunne, et toitu on lõputult.

Nooremad ei teagi, mis tunne see on, kui toitu ei jätku, aga nad on varasema põlvkonnaga võrreldes palju avarama silmaringiga ning põhimõttekindlamad. Neile lähevad keskkonnateemad väga korda.

Julgen kokkuvõttes öelda, et keskmine eestlasest tarbija on täna veel poolel teel teadliku tarbimise suunas, aga tulevik paistab helge.

Kui minev kaup on mahetoit? Mis on kõige popimad mahetoidud? 

Mahetoidust on palju räägitud. Seepärast on ka jäänud mulje, justkui pea pooled juba tarbivad ainult mahedat. Nii ilus see paraku veel pole.

Eesti tarbija on ikkagi hinnatundlik ning enamik teeb ostuotsuse ikka hinnasilti vaadates. Küll aga saan kinnitada, et mahetoidu populaarsus kasvab. Täna on selle osakaal kogumüügist aga siiski veel ühekohalise numbriga märgistatav.

Miks juurvilja- ja puuviljalettidel on tihtilugu nii, et mahetoitu pakendatakse, aga tavatoitu mitte? 

See on vajalik, et mahepuuvili ikka jääks ka letil mahedaks. Kokkupuutes mittemahedaga ta enam mahe pole. Kui meil oleks mahetoidu jaoks täiesti eraldi lett, siis saaks seal pakkuda neid ka lahtiselt. Osaliselt me seda oma Talupoe nurkades teeme.

Kas Rimi võtab vastu e-jäätmeid? Millistesse Rimi poodidesse saab tuua lisaks patareidele ka väiksemaid elektroonikaseadmeid? 

Kõikidesse Rimi poodidesse, kus neid tooteid müüakse, saab tuua patareisid ja väiksemaid elektroonikaseadmeid.

Kuidas vähendate kaubanduses üle jääva toidu koguseid? 

Rimil on koostöö Toidupangaga selle algusaastatest saadik. Kui aastaid oleme läbi Toidupanga annetanud abivajajatele kauasäilivaid ehk „parim enne“ tähisega toidukaupu, siis nüüd oleme üha enam hakanud annetama ka värsket ehk „kõlblik kuni“ tähisega toidukaupa.

Pikk tee on veel minna, sest kõikidesse Rimi kauplustesse paraku Toidupank täna veel ei jõua.

Mida teeb Rimi, et olla vastutustundlik kohaliku elu edendamises? 

Oleme mitme kohaliku ürituse toetajad. Samuti peame kohaliku kogukonna toetamiseks seda, et võimaldame väiketootjatel oma kaupa müüa Rimi Talupoe nurkades. Sealt saavad sageli väikesed tegijad hoo sisse ning nii mõnigi neist lõpetab Rimi põhisortimendis.

Kas Eesti mahetootjatel on lootust oma kaubaga jõuda Rimi lettidele? Kuhu peaks pöörduma või mida peaks selleks tegema? 

Kõikidel tootjatel on lootust Rimi letile jõuda. Küll aga tasuks meeles pidada, et Rimi on suur kett ning see tähendab, et me eeldame hankijalt ka suuri koguseid ning tarnekindlust. Ka siin tooksin jälle välja Rimi Talupoe võimalused. Paljud väiksemad mahetootjad alustavad sealt, sest müüme seal just kohalikku mahe- ja talukaupa.

Kuidas valite, kelle tooteid pakkuda ja keda toetada? 

Sortimendi valikul teeb otsuseid Rimi ostuosakond. Nende otsuste taga on reaalne kliendihuvi, toote unikaalsus, teiste sarnaste toodete müügid ja populaarsus, kindlasti ka selle hind. 

Rimi toetustegevuste osas on meil juhised oma emafirmalt. Nii on juba aastaid kujunenud selliselt, et Rimi toetab pigem laste ja noorte aktiivset elustiili toetavaid sündmusi. Samuti soovime igal juhul aidata abivajavaid lastega peresid. Näiteks, suurematest sündmustest toetab Rimi Eesti Jalgpalli Liidu abiga korraldatud Rimi jalgapalli suvelaagreid. Samuti korraldame suvel Rimi juunijooksu. 

Rimi juunijooks 2017
Rimi juunijooks 2017

Mida teeb Rimi, et olla vastutustundlik puuetega inimeste tööturule aitamises? 

Oleme Rimis alati olnud avatud erinevast soost, rahvusest või muu eripäraga töölesoovijatele. Seepärast on meil ka suur hulk puuetega töötajaid. Eriti on ehk silma hakanud kuulmispuudega teenindajad Rimi kassades.

See trend, mis on tänaseks levinud ka Rimist välja, sai alguse ühest julgest kuulmispuudega noormehest, kes soovis justnimelt kassas kätte proovida. Võib vist öelda, et meie olime piisavalt julged, et tal lasta seda teha. Klientide vastuvõtt oli väga soe.   

Mida soovitate teistele ettevõtetele? Kas puuetega inimesi on mõtet palgata? 

Mitte, et neid oleks mõtet palgata, vaid neid koguni peaks palkama. Esiteks saate juurde väga lojaalsed töötajad. Teiseks muudavad puuetega inimesed totaalselt kolleegide tolerantsust. Levib mõtteviis - kui nemad saavad hakkama, siis mille üle meil tervetel inimestel peaks olema põhjust kurta. Meil on väga head kogemused puuetega inimeste värbamisest.

Millega peab arvestama, kui ettevõte palkab puuetega inimesi tööle? 

Peaks arvestama teatava bürokraatiaga ja paberimajandusega, kui soovitakse puuetega inimeste värbamisega kaasnevaid hüvesid riigilt. 

Kindlasti tuleb üle vaadata oma tööprotsessid selliselt, et need oleks ka puudega inimesele sobivad. Näiteks, kuulmispuudega töötajate kassasse paigutamiseks mõtlesime läbi, mil moel nad ikkagi saavad kliendiga suhelda, sest seda tuleb ju kassasituatsioonis ikka ette. Oleme leidnud palju vahvaid aga väga lihtsaid lahendusi ja kõik sujub kenasti. Samuti oleme paigaldamas kassadesse ka tõstukeid ratastoolis teenindajatele. Nad on väga tänulikud selle eest, et nende eripäradele mõeldakse.

Kuidas hindate Rimi kogemusest lähtuvalt Eesti töövõimereformi mõju? 

Ma arvan, et selles diskussioonis on liialt palju hirmu ja eelarvamusi. Kogemus tööandjana näitab, et need puuetega inimesed, kes soovivad ühiskonda tulla, on tänulikud, et saavad tööd teha, olla aktiivselt osa ühiskonnast. Puuetega inimeste vaatenurgast tahaks öelda, et karta pole samuti midagi. Pigem saame klientidelt vaid positiivseid reaktsioone, mis näitab, et nad on oodatud ja nende tööd hinnatakse.

Kuidas hindate, kas Rimi töötajad saavad õiglast palka? 

Ma arvan, et terve teenindussektor Eestis võiks saada kõrgemat töötasu. Rimi töötajad saavad kogu sektoriga sarnast palka. Ei tasu ära unustada, et ega palgaraha kuskilt põhjatust taskust ei tule, ikka ettevõtte oma sissetulekutest. Eelmisel aastal maksime koguni pool oma kasumist palgatõusuks. Paraku ei ole jaekaubanduses kasumid nii suured, et palgatõusu suurus oleks kõigile meeltmööda.  

Kuidas hoolitseb Rimi oma töötajate tervise eest? 

Peame tervisliku elustiili propageerimist oma töötajate hulgas väga oluliseks. Nii on kõigil Rimi töötajatel olnud võimalus osaleda suurtel tervisespordi üritustel. Samuti on Rimi töötajatel võimalik nõu küsida Rimi toitumisnõustajalt ja liikumisterapeudilt. Pakume soodsaid ja tasuta treenimisvõimalusi ning massaaži.

Rimi on rahvusvaheline kett. Kuidas on vastutustundlikkusega lood teistes riikides? 

Nagu varem juba mainisin, on Rimile eeskujuks Rootsi emafirma ICA. Ka nemad on Skandinaavias üks enim vastutustundlikkusega silma paistvamaid jaekette. Seega on meil sealt hea erinevaid keskkonnasäästlikke praktikaid eeskujuks võtta. Samu väärtushinnanguid jagatakse ka Läti ja Leedu Rimides.


5. oktoobril 2017 tunnustati pidulikul auhinnagalal "Eesti parimad ettevõtted 2017" Eesti silmapaistvamaid ettevõtteid. Rimi Eesti Food AS sai üritusel aasta vastutustundliku ettevõtte tiitli.