Uus koroonaviirus COVID-19 on jõudnud Eestisse ja mõjutab järjest rohkem meie igapäevaelu. Uue viiruse meie igapäevaellu jõudmisega juhitakse järjest enam tähelepanu inimeste isiklikule hügieenile ning tekib küsimus kuidas hoitakse puhtust ühistranspordis tavapäraselt ja viiruste perioodil.
- Transport ja linnaplaneerimine
- 11. märts 2020
- Foto: Tallinna tramm. Janek Jõgisaar, Bioneer.ee
Eesti suurimale ühistranspordiettevõttele ei ole viiruste perioodil puhtuse hoidmine midagi uut, sest sõidukijuhtide ja ühistranspordi kasutajate tervise hoidmine on iga-aastane mure, mitte midagi erakordset. Hetkel kui koroonaviirus on ähvardavalt lähedal ja kasutusele on võetud ka tavapärasest erinevaid koristusmeetmeid on meie jaoks ikka veel hoopis tõsisem probleem gripp ja muud viirushaigused, mis samuti hetkel aktiivselt levivad ja meie sõidukijuhte ja sõitjaid kimbutavad.
Et ühistransport Tallinnas toimiks on Tallinna Linnatranspordi AS-i kõige olulisem ülesanne tagada sõidukijuhtide tervise hoidmine. Meie töötajatele, bussi-, trammi- ja trollibussi juhtidele on ette nähtud ettevõtte kulul gripi vastu vaktsineerimine, mis on varasematel aastatel olnud väga efektiivne meetod töövõime säilitamiseks.
Kuna uue koroonaviiruse vastu vaktsiini ei ole, oleme käesoleval aastal täiendavalt paigaldanud desinfitseerimise vahendid kõigisse TLT lõppjaamadesse ja kontorihoonete ühiskasutatavatesse ruumidesse, et juhid ja töötajad saaksid puhkepausile saabudes käsi puhastada. Samuti oleme Terviseameti nõuannete põhjal koostanud praktilised hügieeninõuanded meie juhtidele ja tutvustanud neid igale juhile, sest hetkel on teadaolevalt kõige tõhusam viis viirust tõrjuda eeskujulik hügieeni hoidmine.
Sõitjate poolel oleme tõstnud busside puhastamise intensiivsust. Käesoleva aasta viiruste perioodil puhastame näiteks eraldi käepidemeid kui buss liinilt puhkepausile tuleb ka lõppjaamades. Varem me seda ei teinud aga see lisakulu tundub olevat mõistlik, et tagada bussides parem hügieen ja aidata kaasa viiruste levimise piiramisele.
Erakorralise busside koristamisega tegeleb lõppjaamades kokku 15 koristajat. Bussijuhtidel busside koristamise kohustust täna ei ole, sest juhtidele on ette nähtud puhkepausid einestamiseks, WC-kasutamiseks ja puhkamiseks.
Lõppjaamades on eilse ja üleeilse päeva jooksul erakorraliselt desinfitseeritud kontaktsed detailid 341 bussil Väike-Õismäe, Balti Jaama, Hobujaama ja Männiku lõpp-peatustes. Lõpp-peatustes busside koristamise puhul tuleb arvestada, et koristada saab ainult neid busse, millele on ette nähtud piisavalt pikad pausid, et jõuaks käepidemed desinfitseerida. Sellel põhjusel näiteks tramme lõpp-peatustes ei koristata. Trammide koristamine toimub ka päeva sees trammidepoos, kus on selleks ette nähtud vahendid ja inimesed. Erakorralise päevasisese desinfitseerimise on läbinud 17 trammi Vana-Lõuna ja Kopli depoos.
Põhjalik ja kõige olulisem sõidukite koristamine toimub õhtul ja öösel peale sõidukite töö lõppu. Igal öösel enne uuesti liinile saatmist läbivad bussid Tallinna Linnatranspordi töökodades ja depoodes põhjaliku kuivpesu. Eile öösel vastu tänast puhastati näiteks põhjalikult kokku 487 bussi, 45 trammi ja 41 trollibussi. Kõik järgmisel päeval liinidele planeeritud ühissõidukid ja reservid, kokku viies erinevas asukohas.
Hoolimata regulaarsest ja erakorralisest sõidukite koristamisest ja desinfitseerimisest on selge, et ühistransport on viiruste levikul just sõitjate erineva hügieenikäitumise tõttu viiruste levikuks väga soodne koht. Sarnaselt kõikide teiste avalike ruumidega, kus koguneb palju inimesi. Seetõttu varustame lähipäevil ka ettevõtete sõidukid juhistega ühistranspordi kasutajatele, kuidas saab ise viiruste perioodil hoida ennast ja kaassõitjaid.
Loodame väga, et ka igal tööpäeval meie sõidukeid kasutavad inimesed, keda on kokku ligi 400 000, võtavad neid lihtsaid ja elementaarseid hügieenireegleid tõsiselt, sest teadaolevalt on just need lihtsad ja elementaarsed reeglid tõhusaim meetod vältida nakatumist uude koroonaviirusesse.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta