Vaata oma töökohas veidi ringi. Kas märkad kusagil raiskamist, mida saaks vältida? On üsna tõenäoline, et leiad vähemalt ühe kolleegi, kel papist kohvitops lauanurgal, või tühja kontoriruumi, kus tuli asjatult põleb.

Kui vaatad sügavamale, näed arvatavasti taaskasutuseks sobivaid pakendeid prügikastis ja vaid ühelt poolt kasutatud koopiapaberit makulatuurihunnikus. Kui hoiad tööjuures silmad lahti, näed kindlasti mitmeid kohti, kus oleks võimalik säästlikum olla.

Oleme Bioneeris palju rääkinud sellest, kuidas kontor keskkonnahoidlikumaks muuta, kuid sageli ei ole see ühe inimese võimuses. Sul ei pruugi olla kontrolli selle üle, millist paberit kontorisse ostetakse, kui kuumad on radiaatorid ühistes tööruumides või mitu erinevat „ämbrit“ on köögis kraanikausi all kapis.

„Muutus algab iseendast“ on küll täiesti õige suhtumine, kuid sellesse ei maksaks liigselt takerduda. Kuigi igaühe panus on oluline, ei saa paljusid asju üksi muuta. Kollektiivis on soovitud muutusi hõlpsam läbi viia siis, kui suudad oma algatusega ka teisi kaasa tõmmata.

Kui sa pole oma organisatsioonis ainus, kellele hoolimatu tarbimine ja arutu raiskamine kohatu tundub, siis on aeg moodustada roheline meeskond! Juhtimiskonsultant Mitch Silver annab portaalis Printablepromotions.com mõned nipid alustamiseks:

Räägi juhtkond nõusse

Kui sinu rohelise meeskonna kohtumised hakkavad toimuma tööajal, siis on hea mõte küsida juhtkonnalt nõusolekut. Ole valmis andma ülevaade sellest, mis tüüpi projektidega meeskond tegelema hakkab ja kui palju selleks aega võib kuluda. Ära unusta rääkida võimalikest kasudest ettevõttele, sest mitmed plaanitavad tegevused (eriti energia ja raiskamise vähendamise sammud) vähendavad potentsiaalselt ka rahalisi kulusid.

Ehita meeskond

Korralda avaüritus! Kutsu sellest osa võtma e-maili kaudu, koosolekutel või silmatorkavatesse kohtadesse paigutatud kuulutustega. Võid ka küsida igalt osakonnalt kindlat esindajat – parimad tiimid koosnevad mitmekesistest liikmetest, kes on ettevõtte erinevatest osakondadest ja tasemetelt.

Üsna lihtne oleks meeskond moodustada inimestest, kellega sa igapäevaselt suhtled või niisama hästi läbi saad, kuid see ei saa olla põhiline kriteerium. Hea meeskonnatöö eelduseks on jagatud väärtused ja ühised eesmärgid.

Mis on roheline meeskond?

  • Roheline meeskond on grupp töötajaid, kes tahavad vabatahtlikult ettevõtte keskkonnamõju vähendada.

  • Meeskond võib pürgida ühe või mitme eesmärgi poole – alates jäätmete vähendamisest ja taaskasutusest kuni ettevõtte energiakasutuse vähendamiseni.

  • Rohelised meeskonnad keskenduvad sageli (kuid mitte alati) sellistele tegevustele, mida iga töötaja saaks oma igapäevatöös mõjutada ja paremaks muuta.

Pange eesmärgid paika

Rohelisele meeskonnale esimest ülesannet nuputades ei tasu liiga ahneks minna. Alustada võiks väikestest asjadest, sest suur tükk ajab, teadagi, suu lõhki. Võtke alustuseks ette ülesanded, mis ei nõua inimestelt liiga suurt käitumise muutmist. See aitab meeskonnal kiireid tulemusi saavutada ja indu koguda. Ambitsioonikamate ülesannet juurde on mõistlik asuda siis, kui meeskond juba hoo sisse on saanud.

Meeskond peaks paika panema selged eesmärgid ja ajakava; samuti võiks igal meeskonnaliikmel olla kindlad ülesanded, mille eest ta vastutab. Ainult kokkulepitud (ja kirja pandud!) eesmärgid aitavad hiljem edu mõõta ja annavad põhjust tähistamiseks, kui need täidetud saavad.

Lükake projekt käima

Kui projekt hõlmab mitut osakonda, siis kaasake sellesse võimalusel ka igast osakonnast üks esindaja. See inimene saab aidata eesmärke oma osakonnas selgitada ning juhendada kolleege uute reeglite ja tegevuste juurutamisel. Samuti on ta abiks oma osakonna edasiminekute mõõtmisel.

Oluline on, et rohline meeskond ei tegutseks nähtamatult. Esitage oma projekti kohta regulaarseid kontorisiseseid aruandeid, sest see aitab ka teistel teie eesmärke pidevalt meeles pidada ning samas tekitab kaasatuse tunnet, mis on igasuguste muutuste läbiviimisel oluline komponent. Roheline meeskond peab olema „meie“, mitte „need imelikud tüübid seal“.

Et innustada kolleege soovitud moel käituma, võib pakkuda erinevaid stiimuleid ja auhindu nendele osakondadele või gruppidele, mis panustavad eesmärkidesse kõige enam. Samuti võib teha juhatusele ettepaneku, et teie projekti tulemusel (näiteks elektrisäästu või vähenenud paberikulu abil)  kokku hoitud eurod investeeritaks firma suvepäevadesse – see võib motiveerida säästma ka neid, kellele teie "rohelised" eesmärgid muidu korda ei läheks.

Kui roheline meeskond on oma esimese eesmärgi saavutanud, ei tasu loorberitele puhkama jääda, sest edukat tulemust saab motivatsiooni tõstmiseks kõige paremini ära kasutada siis, kui see on veel värske. Lõigake olukorrast profiiti sellega, et kutsute meeskonda uusi liikmeid ja asute juba suuremate väljakutsete kallale!