Tallinna Vanasadamas ühendati täna Eesti esimeseks kaldaelektrilaadimiseks võrku Tallink Grupi laev Victoria I. 3,5 miljonit eurot maksma läinud arenduse käigus rajati kaldaelektri võimekus viiele Vanasadama kaile. Kaldaelektrit saavad kasutada nii Eesti – Rootsi kui Eesti – Soome liine teenindavad laevad.
- Energeetika
- 13. september 2020
- Foto: Tallinki laev. Janek Jõgisaar, Bioneer.ee
Tallinna Sadam paigaldas viiele Vanasadama kaile ettevõtte ABB uusimad kaldaelektriseadmed, millega sadamas seisvad laevad saavad maapealset elektrit kasutades vähendada laevamootorite heitgaase, mürareostust ja kütusekasutust.
„Innovaatiline kaldaelektri kasutamine Tallinna mereväravas panustab emissioonide atmosfääri paiskumise vähendamisse ning seega ka võitlusesse kliimasoojenemisega. Kaldaelektri kasutamisele üleminek on ainuvõimalik suund – väheneb nii õhusaaste kui mürafoon ehk linn muutub veelgi puhtamaks ja vaiksemaks. Tallinna Sadam on kindlalt teel olemaks Euroopa rohelisim sadam ning toetab sellega Tallinna linna pürgimist 2022. aasta Euroopa Rohelise Pealinna tiitlile,“ märkis Tallinna linnapea Mihhail Kõlvart.
„Puhas Läänemeri ja puhas õhk on Tallinna Sadama kestliku arengu prioriteedid. Tallinna Vanasadam on üks tihedaima laevaliiklusega sadamaid Euroopas ning kaldaelektri võimekuse loomine on märgilise tähisega samm laevaliikluse tekitatava keskkonnamõju vähendamisel linnaruumile. Arvestades paranevat õhukvaliteeti ja vähenevat müra, on see positiivne uudis nii kõigile linlastele ja Tallinna külalistele, aga ka laevaoperaatoritele, kes saavad koos meiega panustada puhtama ja kvaliteetsema elukeskkonna tagamisele,“ ütles Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm.
Nüüdsest lülitatakse pärast sildumist laeva mootorid välja ja alus ühendatakse maapealse toiteallikaga. Laeva energiakoormus kantakse kaldaäärsesse toiteallikasse, ilma et see häiriks pardal pakutavaid teenuseid.
Laevafirmade jaoks tähendab kaldaelektri lahendus lisaks heitmete ja mürareostuse olulisele vähenemisele ka olulist sammu kestlikuma tegevuse suunas. Tallink Grupp on tänaseks investeerinud 5 reisilaeva kaldaelektriseadmetesse 3 miljonit eurot, lähiaastatel on plaanis varustada kaldaelektriseadmetega kokku 12 reisilaeva, ühtekokku 6 miljoni euro ulatuses.
„Mul on hea meel, et meie laevad saavad tänasest tarbida kaldaelektrit juba kahes meie Läänemere kodusadamas ning oleme ühiselt loonud kaldaelektri rohelise silla Tallinna ja Stockholmi vahele, kus meie laevad on seda lahendust kasutanud juba ligi aasta. Oleme kogu oma laevastikku uuendades seadnud üheks prioriteediks varustada iga reisilaev ka kaldaelektriseadmetega ja tänaseks on Vanasadamas võimalik üheaegselt rohelisemalt peatuda juba kolmel meie laeval. Arvestuslikult väheneb ühe meie rohelist kaldaelektrit kasutava reisilaeva CO2 heitmete maht 100 tonni võrra ühes kuus,“ sõnas Tallink Grupi juhatuse esimees Paavo Nõgene.
Kaldaelektri tehniline lahendus loob võimaluse ühendada laev maapealsesse võrku 11-kilovoldisel pingel. Ohutuse tagamiseks on kasutusel dubleeritud kontrollmehhanismid, mis tagavad kõrgepinge väljalülitumise igas ohuolukorras. Laeva ühendamist kaldavõrku juhib laevameeskond kaugjuhtimispuldiga. Laeva elektrisüsteem toimib nii üleminekul kaldaelektrile kui ka tagasilülitamisel generaatoritoitele ilma katkestusteta.
„Meie ligi kahekümne aastane kogemus kaldaelektrilahenduste valdkonnas on tänasest Tallinna Sadama ja laevafirmade jaoks loodud terviklahenduse näol tallinlaste käsutuses. Hea meel on tõdeda, et meie meretranspordi ettevõtted mõtlevad suurelt ja keskkonda säästvalt. On au olla osaline Eesti esimese sellise lahenduse rajamisel ja panustada rohelisema linnaruumi arendamisse,“ lausus ABB Balti riikide juht Jukka Patrikainen.
Kaldaelektrilahenduse ehitas välja AS Elero. Terviklahenduse arendamisel lõi kaasa Scaleup (Shore-Link), mille insenerid töötasid välja kaldal paiknevate süsteemide lahendused ja elektriühenduseks vajamineva kaugjuhitava kraana. Alajaama seadmed ja automaatika tagas ABB ASi elektrivõrkude üksus ehk täna juba iseseisev ettevõte ABB Power Grids Estonia AS. Ühtlasi aitasid ABB insenerid välja töötada laevade juhtimissüsteemi, et muuta Tallinki laevad kaldaelektrivõimelisteks.
Tallinna Sadama kaldaelektri projekti kaasrahastas Euroopa Liit läbi TWIN-PORT III meetme.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta