Regulaarse auto kasutamisega tekivad selle kerele paratamatult ilmastikust, teeoludest või liiklusest tingitud täkked ning kriimustused, mis tähelepanuta jäädes võivad aja jooksul tekitada ka roostet. Kuidas sõidukiomanikud saavad ise oma auto eest hoolitseda ning millal oleks mõistlik pöörduda juba värvitöökotta?
- Transport ja linnaplaneerimine
- 22. juuli 2019
- Foto: Pixabay, CC Public Domain
Kui sõiduk on tolmust ja porist puhtaks pestud, on kõige paremini näha kerele tekkinud täkkeid ja kriime. Ideal Auto tegevjuht Henry Murumaa nentis, et kõige sagedamini esineb sõiduautodel kriime ja täkkeid stangel ja ustel. „Iga autoomanik saab sõidukit kaitsta seda stabiilselt hooldades – sagedane autopesu ning vahatamine kaitseb värvitud pindasid ning tõkestab korrosiooni arengut,“ sõnas Murumaa, nentides, et sõiduki pesemine ja vahatamine ei likvideeri probleemi olemasolu. Sügavamaid kriime ei tasu aga kodustes tingimustes parandama asuda.
“Äärmisel juhul saab väikeseid kivitäkkeid või kriime ise parandada näiteks spetsiaalse kriimueemaldajaga või parandusvärviga, mida saab tellida sõiduki värvikoodi järgi,” soovitas Ideal Auto tegevjuht ning tõi välja, et sellised tehtud parandused on pigem hädapärased vältimaks korrosiooni teket ning ei anna ideaalset tulemust. Kindlasti on aga ise tehtavate paranduste puhul oluline, et pinnad oleks eelnevalt korralikult puhastatud (näiteks silikooniga pesuvahendiga, mis eemaldab mustuse ja rasva) ja kuivad.
Kas poleerida või teha värvitöid?
Kui sõiduki kerel ei ole suuremaid värvikahjustusi ning leidub kohtasid, millel on kriimud siis alati ei pea neid värvima ega parandama hakkama. Väga tihti saab enamuse kriimudest likvideerida poleerimise teel. Poleerimise käigus eemaldatakse autolt pisemad kriimud ning ebatasasused, mis aja möödudes võivad muidu eskaleeruda suuremateks kahjustusteks. Poleerimiseks kasutatakse spetsiaalseid pastasid ja poleerimismasinat, et tagada ühtlane tulemus sõltumata auto osast.
Peale poleerimist tuleb kindlasti auto ka vahatada - see kaitseb värvi väliste tegurite ning keskkonnamõjude eest.
Murumaa sõnul tuleks keredetailid üle värvida siis, kui viga on tugevamalt saanud sõiduki värvipind ehk vigastus on läbi lakipinna. Sõiduki detaili värvimisel lähtutakse sõiduki vanusest, mis seisukorras on värv üldiselt, kui palju see on kulunud ja pleekinud. Lähtutakse originaalvärvi värvikoodist, kuid alati mõõdetakse spetsiaalse värvispektri mõõtevahendiga olemasolev reaalne toon. Ideaalse tulemuse saamiseks hajutatakse ka kas värvitavat detaili või kõrval olevaid detaile vältimaks seda, et sõiduk jääks n-ö laiguliseks.
Millal saab mõlke välja tõmmata ning millal tuleks sõiduki osa välja vahetada?
“Enamik sõiduautode väiksematest mõlkidest tekivad näiteks uste hooletust avamisest ja kitsamates tingimustes parkimisel ja manööverdamisel,” kinnitas Murumaa Ideal Autosse hooldusesse toodud sõidukite baasilt.
Mõlgi eemaldamise puhul on oluline see, et see ei oleks teravate äärtega või mõõtmetelt väga suur – kui metall on liialt veninud või kokku surutud, siis detailidelt mõlki eemaldada enamasti ei saa ning see tuleks uue vastu välja vahetada. „Kui aga kahjustada on saanud suurem sõiduki osa ning mõlk on terava äärega, siis on kindel, et vajalik on paigaldada uus sobiv varuosa,“ rõhutas Murumaa.
Henry paneb inimestele südamele, et sõidukite värvitäkkeid ning muid kahjustusi ei jäetaks tähelepanuta, sest need võivad aja möödudes saada suuremaks kahjustuseks, kui esmalt tunduda võib. “Värvitäkked ja kriimud on kõige suuremaks ohuks keredetailidele, kuhu niiskuse, soola ning muude ainete koosmõjul tekib ajaga rooste. Seega on oluline, et sõidukit pestaks regulaarselt ning ka väiksemad värvikahjud ei jääks tähelepanuta ning saaks likvideeritud enne sügist, kui ilmad muutuvad sombuseks ja külmaks,“ rõhutas Murumaa.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta