Haridus- ja Teadusministeerium võrdles Eesti Hariduse Infosüsteemi kantud õpilaste nimekirja Rahvastikuregistris koolikohustuse eas olevate laste arvuga. Selgus, et Rahvastikuregistris on hetkel 2958 koolikohustuslikus eas last, kes ei ole ühegi Eesti kooli nimekirjas.

Neist enamik – 2781 last – ei ole Eesti Hariduse Infosüsteemi järgi olnud kunagi ühegi Eesti õppeasutuse nimekirjas. Tallinnas on Rahvastikuregistrisse kantud, kuid Eesti Hariduse Infosüsteemi järgi koolikohustust mittetäitvaid lapsi 1291, Narvas 281, Tartus 221, Kohtla-Järvel 108, Pärnus 62, Valgas 57, Viimsi vallas 46, Maardus 39, Sillamäel 38 ja Viljandis 27.

Koolikohustust mittetäitvate laste hulgas on muuhulgas 519 käesoleval aastal koolikohustuslikku ikka jõudnud last, kes ei ole asunud esimesse klassi õppima ning kellele ei ole nõustamiskomisjon andnud luba koolikohustuse alguse edasilükkamiseks. Haridus- ja Teadusministeerium saatis 10 päeva tagasi kohalikele omavalitsustele kirja, kus soovis informatsiooni 1. klassi mittejõudnud laste kohta. Samasuguse päringu saadab ministeerium nüüd omavalitsustele kõikide Rahvastikuregistri andmetel põhikoolist kõrvale jäänud laste kohta, kelle elukohaks on vastav omavalitsus. Ministeeriumi eesmärk on välja selgitada põhjused, miks lapsed ei ole kooli jõudnud.

Haridus- ja Teadusministeeriumi üldharidusosakonna juhataja Irene Käosaare sõnul on ministeeriumi ootus, et kohalikud omavalitsused tegeleksid selle probleemiga väga põhjalikult - iga laps tuleb üles leida ja kooli saada. „Me oleme väike riik ja meie peamine vara on inimvara – iga laps on seega väga oluline,“ ütles Käosaar ja lisas, et kui laps õpib näiteks välismaal, aga vanemad ei ole sellest teavitanud, siis on siingi selgust vaja ja arvude taha sisu saada.

Põhikooli- ja Gümnaasiumiseaduse kohaselt korraldab koolikohustuslike isikute üle arvestuse pidamist valla- või linnavalitsus. Valla- ja linnavalitsuse ülesandeks on seaduse kohaselt korraldada koolikohustuslike isikutega tegelemist, koolikohustuse täitmata jätmise põhjuste väljaselgitamist ning meetmete rakendamist koolikohustust mittetäitvate isikute suhtes, määrates ametikoha või struktuuriüksuse, mille ülesannete hulka see kuulub.