Iseenesest on kena mõte ka kolleege jõulude ajal kingitustega meeles pidada. Kingivalikut tehes võib aga mõnikord pahaaimamata „ämbrisse astuda“, sest kingitus ei tohiks olla ei ülepakutud ega ka ülemäära tagasihoidlik. Allpool leiad mõned head soovitused saksa etiketieksperdilt Marlies Smits‘ilt, kuidas kolleegidele kingitusi valida ja kuidas neid sobivalt üle anda.

Kolleegidele kingituste tegemine võib kergesti muutuda parajaks „miiniväljal kõndimiseks“. Kuidas peaks käituma, kui on soov teha jõulukingitust vaid ühele, kõige lähedasemale kolleegile, mitte kogu osakonnale?

Marlies Smits: See on täiesti normaalne ja loomulik, kui soovid teha kingitust vaid ühele töökaaslasele. Kingi üleandmisel tuleks jääda diskreetseks ning leida selleks sobiv moment, kindlasti ei ole ilus üleandmistseremooniat „suure kella külge panna“. Kasuta juhust, kui lähete näiteks üheskoos kontorist välja sööma. Mõnevõrra ebasobilik on anda kingitust üle teiste kolleegide nähes, soovitav on ennetada ja vältida võimalikke solvumisi.

Kas kingisaajal sobib tänada saadud kingi eest teiste kolleegide juuresolekul, kes võib-olla ehk kingitust ei saanud?

Marlies Smits: Selle pärast ei tasu muretseda! Kingituste saamist ja tegemist ei pea läbi viima saladuse loori all. Problemaatiliseks võib olukord kujuneda sel juhul, kui kingituse tegemist kasutatakse ära teadlikult ja omakasupüüdlikult suhete loomiseks. Varjutud eesmärgid kingituse tegemise taga võivad põhjustada konfliktide tekkimist. Kinkimise eesmärgiks peaks jääma teistele rõõmu valmistamine ning see ei tohiks omada muud tagamõtet.

Kas sama põhimõte kehtib ka ülemusele kingituse tegemise puhul?

Marlies Smits: Jah! Ülemusele kingituse tegemise eesmärk ei tohi olla kinkija karjääri edendamine. Kingituste tegemine väljapoole oma ametialase hierarhiaredeli taseme piire võib põhjustada arusaamatusi. Põhimõtteliselt kehtib reegel: Ei ole sobilik kinkida altpoolt ülesse! Kui ülemus peab oma töötajaid kingitustega meeles, oleks parim lahendus töötajate poolt üheskoos raha kokku panna ning üle anda ühine vastukingitus. See reegel ei kehti muidugi juhul, kui ettevõtte juht annab töötajatele üle firmapoolse jõulukingi.

Mida peaksid kolleegid veel silmas pidama, kui soovitakse üksteist ettevõttesiseselt meeles pidada?

Marlies Smits: Lähtuda tuleb sellest, mis on ettevõttes tavaks. Kui oled firmas uustulnuk, siis katsu välja uurida, kuidas on firmas seni olnud tavaks jõulupühi ja sünnipäevi pidada.

Kuidas on lugu klientidega? Kas tavatöötaja peaks kliente kingitustega meeles pidama?

Marlies Smits: Tavatöötajana ei peaks klientidele midagi kinkima. Kui soovitakse kliendile oma poolehoidu väljendada, siis kõige paremini sobib seda teha jõulukaardi saatmise teel. Mitte midagi taunitavat ei ole aga selles, kui soovid rõõmu valmistada oma kolleegile teisest ettevõttest, kui teievaheline koostöö on suurepäraselt sujunud.

Mida on sobilik kaastöötajale kinkida?

Marlies Smits: Nagu juba eelnevalt mitu korda toonitatud, peaksid kingitused valmistama saajale rõõmu. Seepärast on oluline kingivalikut tehes eelnevalt mõelda, mitte tormata esimesse ettejuhtuvasse parfümeeriapoodi, et mõni suvaline dušigeel osta. Kusjuures, säärane kingitus dušigeeli, lõhna või muu sarnase näol võib signaliseerida kingisaajale, et ta peaks end tihedamini pesema. Sarnaselt tuleks ettevaatlik olla ka mõnede muude kingituste puhul: ärge kinkige ülekaalulisele inimesele dieetroogade retseptiraamatut või spordipõlgurile spordiklubi kinkekaarti. Põhimõtteliselt kehtib reegel: tabu on kinkida asju, mis võivad kingisaajal põhjustada negatiivseid, vastakaid või kogunisti piinlikke tundeid. Valikut tehes tuleks loobuda kõigest, mis võib sisaldada salvavaid vihjeid või riivata teise inimese intiimsfääri, ka juhul, kui see kõrvaltvaatajana hoopis naljakas tundub.

Millisesse hinnaklassi peaksid kingitused jääma?

Marlies Smits: Hinnaga ei tuleks üle pingutada. Lõppude lõpuks kehtib ju ka reegel: väikesed kingitused soojendavad sõprust!. Väga hinnalise kingituse saamisel võib kingisaajal tekkida kohustatusetunne vastuteeneks. Kinni tuleb pidada kokkulepetest, mis on kolleegide vahel teemakohaselt paika pandud. Ei ole ilus kinkida rohkem, aga ka mitte vähem, kui kollektiivis kokkulepitud. Samas on hinna alampiiri raske määratleda, sest teine kord pole hind üldse määrava tähtsusega. Näiteks iseküpsetatud kook võib olla toredamgi kingitus, kui mistahes poest soetatud asi. Peale selle: e-kirjade ja SMS-ide ajastul on vahelduseks tore saada ka „päris“ jõulukaarte, mille tervitused on saatja poolt käsitsi kirja pandud.

Mida teha, kui ühtegi head ideed ei tule pähe?

Marlies Smits: Siis võib teha kolleegile ettepaneku, sellel aastal kinkide vahetamisest loobuda ja üheskoos hoopis tore kohvikukülastus ette võtta. Sellisel juhul on loogiline, et igaüks maksab siiski iseenda eest.

Kuidas käituda, kui saadud kingitus ei valmista mitte mingisugust rõõmu? Kuidas tuleks selle eest tänada?

Marlies Smits: Täna viisakalt ning ära näita välja oma võimalikku pahameelt. Küsi rahulikult, kuidas kinkija sellise kingivaliku idee peale tuli. Sama küsimust võib esitada ka juhul, kui saadud kingitus heameelt valmistas. Seeläbi väljendad oma huvi ja lugupidamist kinkija suhtes.

Allikas: www.monster.de