Uuendusmeelsed Eesti koolid osalevad Tartu ülikooli juhtimisel projektis Quantum Spin-Off, mis viib nanotehnoloogia, tänapäeva teaduse ja kõrgtehnoloogilise ettevõtluse õpilasteni. Projektis tutvuvad õpilased seitsme nanotehnoloogia teemaga, sh tehislihaste valmistamise ja nanoosakeste manipuleerimisega.
Uuendusmeelsed Eesti koolid osalevad Tartu ülikooli juhtimisel projektis Quantum Spin-Off, mis viib nanotehnoloogia, tänapäeva teaduse ja kõrgtehnoloogilise ettevõtluse õpilasteni. Projektis tutvuvad õpilased seitsme nanotehnoloogia teemaga, sh tehislihaste valmistamise ja nanoosakeste manipuleerimisega.
- Keskkonnaharidus
- 29. september 2014
Nanoteaduse ja –tehnoloogiatega puutub tavainimene pigem vähe kokku, kuigi põnev nanomaailm on meie ümber alati olnud.
„Nanomaailma mõistmiseks puudub Eesti koolide õpetajatel enamasti nanoteaduse tutvustamise kogemus ja ka sidemed nanoteaduse ekspertide ja tehnoloogiat kasutavate ettevõtete külastamiseks,“ rääkis projekti Quantum Spin-Off juht, Tartu ülikooli tehnoloogiahariduse professor Margus Pedaste.
Projekti koordinaator, TÜ haridustehnoloogia keskuse projektijuht Maarika Lukk tõi välja, et nanoteadus on huvitav ja vajalik, sest pakub palju praktilisi lahendusi, näiteks meditsiinis, hariduses, sõjatööstuses ja kosmoses.
Projekti eesmärk on ehitada sild, mille ühes otsas saavad õpilased lähemalt tutvuda tänapäeva teadusega ning teises kogeda selle rakendamise võimalusi kõrgtehnoloogia ettevõttes. „Samuti soovime inspireerida noori tulevikus valima teaduse ja tehnoloogiaga seotud eriala,“ lisas Lukk.
Õpilastel on võimalik valida seitsme erineva nanoteaduse teema vahel: tehislihaste valmistamine, mikrobioloogilised kütuseelemendid, nanoosakeste manipuleerimine, nanoosakesed ja ioonsed vedelikud õlilisanditena, regeneratiivses meditsiinis kasutatavad materjalid, aatomkontrollitud struktuuride sadestamine ja karakteriseerimine 3D alustel ning inglise keeles tutvustatav teema „Artificial robotic fish with EAP elements“.
Projektis osaleb seitse õpilasmeeskonda – iga nanoteaduse valdkonna kohta üks. Meeskonna suurus võib olla mõnest huvilisest terve klassini.
„Õpilaste meeskonnad õpivad nanovaldkonna õppemoodulite järgi. Lisaks loeb iga õpilasrühm teadusartiklit, mille on nende jaoks välja valinud just selle valdkonna ekspert. Nii saadakse aimu valdkonnast ja teadustekstist. Teadusartikli põhjal koostavad õpilased enda uurimisprojekti ning viimase tulemuste rakendamiseks sobiva äriplaani,“ kirjeldas Lukk projekti käiku.
Teemadega tutvumisel on abiks vastava valdkonna eksperdid Tartu ülikoolist, külastatakse nanotehnoloogia uurimislaborit ja nanotehnoloogiaid kasutavaid ettevõtteid, et avardada rohkem noorte maailmapilti.
Koolid, kes soovivad projektis osaleda peaksid projekti kodulehelt täitma registreerimisvormi ja saatma Maarika Lukule hiljemalt 6. oktoobril. Kui sooviavaldusi on rohkem kui projektis kohti, siis langetatakse otsus motivatsioonikirja põhjal.
Projekt sai alguse juunis, mil toimus õpetajate koolitus, kus tutvustati nanoteaduse valdkonda, projekti ning selles osalevaid teadusteemasid. 16. oktoobril toimub Tartu Lõunakeskuses projekti avaseminar.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta