Allahindluskleebistega tooted koguvad Eesti tarbijate seas üha suuremat populaarsust. Norstati poolt läbi viidud uuringu* kohaselt on oranži kleebisega ehk peagi lõppeva säilivusajaga tooteid viimase aastaga ostnud ligi 45% Eesti elanikest. Kõige rohkem soetatakse värsket liha, kala ja poeketi enda valmistatud tooteid.
- Tarbimine ja tervis
- 16. märts 2025
- Foto: Virtuaalsed allahindlused / Pressifoto
Ostujuhi Marilin Jürissoni sõnul on aegumistähtajale lähenevate toodete müük olnud juba mõnda aega tõusuteel.
„See on hea võimalus oma ostukorvilt märkimisväärselt säästa samal ajal kaotamata toidu kvaliteedis või vahetamata välja oma lemmiktooteid odavamate alternatiivide vastu. Sellest on saanud paljude inimeste tavapärane ostuharjumus, eriti suuremates linnades, kus poes käiakse tihedamini ja allahindlusega tooteid on lihtsam oma toidukordadesse planeerida,“ rääkis Jürisson.
Kõige rohkem osteti allahindluskleebistega tooteid eelmisel aastal Tallinnas, Tartus, Pärnus, Rakveres ja Võrus. Suurim nõudlus oli Tallinnas, kus osteti allahinnatud toidukaupa kolm korda rohkem kui Tartus ja kuus korda rohkem kui Pärnus. Kuigi soodsamaid tooteid ostavad igas vanuses ja mõlemast soost inimesed, eelistavad neid rohkem lastega pered ja madalama sissetulekuga inimesed.
Kõige sagedamini ostetakse värsket liha, poeketi valmistooteid, piimatooteid, köögivilju, puuvilju ja marju, jogurteid ning kala.
Uuringu tulemused näitavad, et 42% Eesti tarbijatest pole viimase aasta jooksul alla hinnatud aegumistähtajale lähenevate toodete ostuharjumusi muutnud, 4% on hakanud neid ostma harvemini, kuid koguni 45% teeb seda sagedamini kui aasta eest. Ka teistes Balti riikides on selliste toodete ostusagedus tõusnud, kuid Eesti on siin esirinnas - Leedus on hakanud sagedamini ostma 27% ja Lätis 29% tarbijatest.
Toiduraiskamise vähendamine ja ostjate toetamine
“Positiivse poole pealt võib öelda, et allahindluskleebiseid eelistades on tegu kindlasti keskkonnasõbraliku valikuga, kuna vastasel juhul läheks see toit lihtsalt raisku,” märkis Jürisson.
Üks kauplusekett sooduspakkumiste ja allahindluste abil 2024. aastal utiliseerimisest Eestis 399 tonni värsket liha, 255 tonni leiba, 176 tonni valmistoite, 124 tonni piimatooteid ja 103 tonni lihatooteid. Need arvud näitavad, kui suur mõju võib olla teadlikul tarbimisel ja toidukaupade sooduspakkumistel.
Selleks, et inimesed teaksid, millised soodustooted on nende kodupoes saadaval, tuleb vaadata mobiiliäppi, mis kuvab täpselt nimekirja, millised tooted ja millistes kauplustes on hetkel saadaval. 90% allahindluskleebistega toodetest on värsked toiduained – liha, kala, piimatooted, munad, valmistoidud ja kulinaariatooted. Allahinnatud toodete nimekiri uueneb igapäevaselt ning neid on võimalik osta kuni 50% soodsamalt.
*”Balti elanike igapäevased kulutamis- ja säästmisharjumused" viis Norstat läbi 2025. aasta jaanuaris, küsitledes 1011 Läti, 1003 Leedu ja 1002 Eesti elanikku vanuses 18-74 aastat.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta