Autoturul on juba pikalt valitsenud olukord, kus uute autode saadavus on oluliselt vähenenud ning tarneajad ulatuvad uude aastasse. Sellest tingituna on hüppeliselt kasvanud nõudlus kasutatud autode järele. Mida kasutatud sõidukit soetades silmas pidada, selgitab Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti ekspert ning Elke Mustamäe kasutatud autode müügiosakonna juht Henrik Henk.

Elke Mustamäe kasutatud autode müügiosakonna juhi Henrik Henki sõnul on kasutatud auto ostmine uue auto ostuga võrreldes riskantsem, kuid siinkohal on abiks põhjalik eeltöö. „Kuigi kasutatud autot soetatakse eelkõige soodsama hinna ning kohese saadavause tõttu, on oluline kontrollida nii müüja kui ka auto tausta ning veenduda sõiduki töökindluses hilisemate pretensioonide vältimiseks. Kõige kindlam on selleks pöörduda mõne auto esinduse või usaldusväärse remonditöökoja poole, kes oskavad kasutatud sõidukite puhul õigeid asju uurida,“ sõnas Henk.

Eestis arvel olnud auto tausta, varasemat kasutusajalugu ja omanikke soovitab enne ostu kontrollida ka Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet, kelle andmetel ei ole kasutatud autode ostmisega seotud tarbijavaidlused paraku aasta-aastalt vähenenud.

„Kuigi tarbijavaidluseid kasutatud autode soetamisel tuleb endiselt ette üsna tihti, siis võib öelda, et vähemalt tarbijate teadlikkus oma õiguste kohta on tõusnud. Vaidlused on enamasti seotud kasutatud autol ilmnenud puudustega ning komisjoni otsused ei ole alati ostja kasuks,“ selgitas TTJA tarbijavaidluste komisjoni sekretariaadi nõustamise ekspert Margot Leen.

 

Tee põhjalik taustakontroll

 

Auto ostmine on suur otsus, mida ei tohiks teha emotsiooni ajendil. Kui auto esinduselt või kasutatud autode müügiga tegelevalt äriühingult sõidukit soetades seisab ostja õiguste eest tarbijakaitse, siis eraisikult ostes lahendab hilisemaid võimalikud vaidluseid kohus, sest tarbijakaitse seadused eraisikute vahelistele tehingutele ei kehti. Sellest tingituna tasub enne ostu sooritamist teha müüjale põhjalik taustakontroll.

„Ettevõtete taustinfot saab kontrollida äriregistrist ja krediidiinfo kodulehelt. Ka eraisiku tausta tasub uurida – selleks aitavad nii päringud Google’st, sotsiaalmeediast kui ka krediidiinfost. Samuti tasub jälgida, kas müüja andmed on vastavuses lepingul olevate andmetega,“ soovitab Henk. Ta lisas, et kõige turvalisem on osta kasutatud auto tehasegarantiiga või esinduse poolt teostatud taustakontrolliga.

Kasutatud auto ostmisel on oluline kontrollida pigem rohkem kui vähem. Auto minevikust saab enim infot maanteeameti e-teenindusest, kus on sõiduki VIN-koodi ja registrinumbri abil võimalik taustakontrolli teha, samuti annab liikluskahjude kohta infot päring Eesti Liikluskindlustuse Fondist.

 

Oma silm on kuningas

 

Eestlaste seas on läbi aegade olnud populaarne välisriikidest kasutatud autode ostmine, mille puhul võib hinnatase olla veidi madalam, kuid risk sattuda pettuse ohvriks jälle mõnevõrra suurem. Seetõttu tasub enne ostu sooritamist autot siiski oma silmaga hinnata ning kontrollida rehvide seisukorda, roostekahjustusi ja tulesid. Samuti tuleks veenduda, et poleks püütud varjata avariisid või muid vigu, mis sõiduki ajaloo dokumentatsioonis ei kajastu.

„Paraku on Eestist tuua mitmeid juhtumeid, kus näiliselt suurepärases korras sõiduk laguneb peale avariid pooleks. See näitab selgelt, et sõiduk on juba varasemalt olnud avariiline ning hiljem mitmest erinevast autost uuesti kokku klopsitud. Selliste juhtumite puhul on ka üldjuhul inimkahjustused suuremad ja mõnikord isegi fataalsed, sest taastatud autode suurim murekoht on töökorras turvapadjad,“ nentis Henk.

„Kui sobiv auto on välja valitud, tasub minna proovisõidule: katsetada autot erinevatel sõidukiirustel, testida pidureid ning veenduda auto töökindluses ka maanteel sõites. Auto uksed peaksid sulguma perfektselt ning võimalusel kontrolli ka auto mootorit – töökindla auto mootor käivitub paari sekundi jooksul,“ nõustab Henk.

Henki sõnul on kõige ohtlikum just peidetud avariilisus, mille puhul on osavalt varjatud avariide tagajärjel tekkinud vigu, mida tavainimese silmal on raske tuvastada.

„Üks põhjustest, miks üha enam soovitakse osta kasutatud sõiduk esinduse kaudu, on esinduse poolt antav garantii, mis annab kindlustunde, et kasutatud sõiduk pole tagasikeritud läbisõiduga või avariiline. Esinduses teostame kõigile kasutatud autodele põhjaliku diagnostika ja kontrolli, et tuvastada võimalikud varjatud puudused,“ ütles Henk.

 

Kui kahtled, ära osta

 

Tarbijakaitseamet soovitab ka kasutatud auto ostmisel sõlmida võimalikult üksikasjalik ostu-müügi leping, kus on fikseeritud auto müüja ja ostja, hind, sõiduki seisukord, andmed, lisavarustus ja läbisõidu näit. Samuti on mõistlik säilitada müügikuulutus, sõiduki tehnilist seisukorda kirjeldavad dokumendid jm tehinguga seonduv. Sõltumata sellest, kas müüja annab sõidukile n-ö garantii või mitte, on tarbijal õigus juriidilisest isikust kauplejale esitada 2 aasta jooksul pretensioone ka kasutatud sõiduki ostmisel.

Kui miski tundub kahtlane või sõiduki andmed ei näi korrektsed, on soovitatav ost pigem tegemata jätta, sest puuduse olemasolu ei anna automaatselt õigust lepingust taganeda ja raha tagasi saada - eelkõige võib ostja nõuda müüjalt asja parandamist või puudusega detaili asendamist, kui see on võimalik ja sellega ei põhjustata müüjale ebamõistlikke kulusid või põhjendamatuid ebamugavusi. Kui müüjaga kokkuleppele ei jõuta, siis tuleb esitada kirjalik kaebus koos konkreetse nõudega, millele peab müüja vastama 15 päeva jooksul. Kui müüja jätab vastamata või tarbija pole pakutud lahendusega nõus, siis aitab edasisega tarbijavaidluste komisjon.