Kolm aastat tagasi keerati maailm justkui pea peale. Päevapealt kolis kogu kaubandus veebi ja kõik senised nn reeglid, mida e-poes saab ja ei saa müüa, kaotasid kehtivuse. Mobire Group kommertsjuht Laura Klemmer ja Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht Tõnu Väät arutavad, kas piirangute kadumine tõi tagasi „piirangud“ e-poodidele või andis neile tuule tiibadesse ning inimesed on valmis e-poest tõesti kõike ostma.

  • Tarbimine ja tervis
  • 2. märts 2023
  • Foto: Lemmikloomade müük läbi interneti on taunitav / Janek Jõgisaar, Bioneer.ee

„Veel mõni aeg tagasi tähendas auto ostmine suundumist esindusse või müügiplatsile, proovisõidu tegemist, hinna üle kauplemist ja tehingu sõlmimiseks korralikult paberitööd. See oli protsess, millega olime harjunud ja keegi ei tulnud selle peale, et see võiks olla kuidagi teisiti,“ tõdes autode täisteenusrendiga tegeleva Mobire Group kommertsjuht Laura Klemmer. Harjumuspärane „oma silm on kuningas“ ja „oma käega katsumine“ on mõistagi senini paljude jaoks eelistatuim viis kaupade ostmiseks, ent Klemmeri sõnul on see nii pandeemia kui ka põlvkondade vahetuse mõjul muutumas. Ka Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht Tõnu Väät nõustub, et kaubandustrendid on viimaste aastate jooksul palju muutnud ning on muutumas veelgi. „Võtame näiteks ehituskaubad. Kui veel mõni aeg tagasi ei kujutanud me ette, et ostame endale sobivad aknad, uksed või muud remondiks vajamineva e-poest ilma ehituspoodi külastamata, siis täna on see täiesti võimalik ning ka väga populaarne,“ nentis Väät.

 

Võimaluste rohkus ja aja kokkuhoid

 

Pandeemia tõttu kolisid veebi kõik poed seetõttu, et muud moodi ei olnud võimalik müügiga tegeleda, kuid e-kaubandussektori areng toimus juba enne seda. „Piirangud andsid vaid tõuke asjade kiiremaks arenguks,“ ütles Väät. Klemmer nõustus, et e-kaubandussektor oli juba enne pandeemiat tõusuteel: „Inimeste teadlikkus, digitaalse kirjaoskuse suurenemine, interneti parem kättesaadavus, sissetulekute ja elatustaseme tõus on pannud inimesi hindama e-poodlemisega kaasnevat mugavust ja kiirust.“ Ta lisas, et veeb võimaldab tarbijal läbi töötada oluliselt rohkem informatsiooni kui erinevate poodide külastamine. „Kui rääkida näiteks autoturust, siis müügiesindustes saad sa infot enamasti ühe konkreetse automargi kohta. Erinevate markide võrdlemiseks pead külastama mitmeid erinevaid esindusi. Veebis on võimalik erinevaid automarke võrrelda vaid paariminutilise otsingu abiga,“ rääkis Klemmer.

Klemmer rääkis, et ka Mobire aasta tagasi läbiviidud uuringust tuli välja, et üha enam inimesi soovib autot ostes rohkem valikuid. „Uuringust tuli välja, et kuigi jätkuvalt on autoostu puhul väga olulisel kohal proovisõit, siis järjest rohkem tehakse eeltööd ära veebis erinevate mudelite ja markide kohta infot otsides. 85% vastanutest tõid infokanalitena välja automüügi veebilehed või esinduste kodulehed ning vaid 29% vastanutest pöörduvad info kogumiseks autosalongi või müügiplatsile. Järjest väiksemaks on muutunud ka eksperdi abi vajadus – eksperdi abi auto ostu juures vajas küsitluse põhjal 28% vastanutest,“ tõi Klemmer välja. Ta tõdes, et inimesed hindavad ka suuremate ostude puhul mugavust, kiirust ja paindlikkust ning kuigi praegu kasutatakse veebi eelkõige info kogumiseks, on see vaid aja küsimus, et ka tehingute sõlmimine seal toimuma hakkab.

E-kaubanduse arengut mõjutavad Väädi sõnul positiivselt ka sotsiaalmeedia võrgustikud, mis loovad erinevate kaupade ja teenuste müügiks uusi nutikaid võimalusi. Tema sõnul on sotsiaalmeedia platvormid andnud hoogu sellele, et kaupu, mida varasemalt veebi kaudu pigem ei müüdud, leiab järjest rohkem ka e-poodidest. „Ühelt poolt toob sotsiaalmeedia tooted algoritmide, soovituste ja reklaamide abiga meile nö koju kätte ilma, et peaksime kas poodides või ka netiavardustes soovitud toodet taga otsima. Teiselt poolt annab sotsiaalmeedia meile nn käega katsumise tunde, ilma et peaksime toodet reaalselt nägema – video- ja pildikeel on muutunud nii mõjuvaks, et koos eksperdi või mõjuisiku poolt antud hinnanguga saame ostuotsuse langetada ka ilma toodet nägemata,“ selgitab Väät. Näitena tõi Väät välja mobiiltelefonid. „Uute telefonide veebimüük algab tihti sotsiaalmeedia abiga juba enne, kui näidised poodidesse kohale jõuavad. Kogu oluline tehniline info on üleval veebipoes ning emotsionaalne elamus antakse edasi mõjuisikute ja ekspertide kogemuse abiga,“ rääkis Väät.

 

Muutust veavad nooremad põlvkonnad

 

Nii Klemmer kui Väät tõdesid, et muutust kaubanduses veavad Y- ja Z-generatsioon ehk aastatel 1980-1994 ja 1995-2012 sündinud inimesed. „Tegemist on iseteadliku põlvkonnaga, kes on kasvanud üles maailma avanemisega ja tehnoloogia arenguga. Info liikumine ja tarbimine on kiire, kuid mis veelgi olulisem – teadlik. Tänased alla 40-aastased mõtlevad oluliselt rohkem selle peale, kuidas nende valikud maailma ja ühiskonda mõjutavad. Varasemad põlvkonnad lähtuvad seevastu rohkem iseenda vajadustest. Kui vaadata Y- ja Z-generatsiooni ostukäitumist, siis teevad nad rohkem eeltööd ning otsivad erinevaid alternatiive enne lõpliku valiku langetamist. Valikuid näeb aga just internetis, erinevates veebipoodides,“ selgitas Väät, miks nooremad põlvkonnad üha rohkem ostude tegemiseks erinevaid veebikeskkondi kasutavad.

Klemmer tõdes samuti, et millenniaalid ja Z-generatsioon on rohkem avatud ostma e-poest ka nö mittetraditsioonilisi kaupu. „Erinevad autoturu uuringud näitavad, et alla 40-aastased ostavad autosid veebist tõenäolisemalt kui vanemad inimesed. Ostu sooritamise tõenäosust veebi kaudu suurendab see, kui protsess on tehtud võimalikult mugavaks ja sisaldab ka nt liisingu või laenu taotlemist, kindlustust, hooldust, varurehve jms. Ehk et ühe „klikiga“ saaks tehtud kõik vajalikud toimingud,“ kirjeldas Klemmer noorema generatsiooni ostukäitumist autoturul. Tema sõnul tuli ka Eestis läbiviidud uuringust välja, et auto ostmist veebist kaalutakse tõenäolisemalt, kui selle käigus saab võimalikult palju asju korraga aetud. Vaid 23% vastanutest, eelkõige 45+ vanuses inimesed, ei ole ka siis valmis autot e-poest ostma. „Need numbrid näitavad, et on vaid aja ja võimaluste loomise küsimus, et inimesed ostaksid veebi vahendusel ka kaupu, mille ostmine sellisel viisil võib praegu veel kummaline tunduda,“ tõdes Klemmer.