Roosaks värvunud vaateaknad, roosade kangastega kaetud kaubad müügisaalis, roosa kataloog rohkem kui sajas tuhandes postkastis – see kirjeldab jaekaubanduse ostu“püha“! Osturalli toimub sel aastal juba 50ndat korda. Kas 25 aastat kestnud kampaania näitab väsimuse märke või püsib hoolimata keerulistest aegadest jätkuvalt tuhandete inimeste südames?
- Tarbimine ja tervis
- 11. aprill 2023
- Foto: Pixabay
„Osturallit võib häbenemata nimetada Eesti müügikampaaniate lipulaevaks. Selliseid kampaaniaid, mis pärast 25 aastat jätkuvalt müügirekordeid püstitavad, ilmselt liialt palju loetleda ei saa,“ ütles Kaubamaja AS juhatuse liige Erkki Laugus. Kuigi tänaseks on sarnaseid kampaaniaid teisigi, oli 1997. aastal, mil Osturalli esimest korda toimus, tegemist ainulaadse sündmusega, mille sarnast Eesti kaubanduses naljalt ei kohanud.
Laugus tõdes, et kuigi veerandsaja aasta jooksul on kampaania läbi teinud muutuseid – esimestel aastatel toimus Osturalli vaid kord aastas, viie päeva asemel kestab kampaania täna seitse päeva, muutunud on kampaania kujundus ja reklaammaterjalid jne – on peamine kontseptsioon Osturallil alati olnud, et selleks perioodiks tuuakse majja spetsiaalne sisseost, mida tavapäevadel Kaubamajast ei leia. „Kui algusaastatel oli tegemist peamiselt Eesti hankijate laojääkidest saadud kaubaga, siis alates nullindate keskpaigast saame kampaania nädalal majja tuua maailma kvaliteet kaubamärkide kollektsioonidest spetsiaalse sisseostu – näidiskollektsioonid, uued kollektsioonid, uudistooted,“ selgitas Laugus.
Ta nentis, et täna, mil maailm ja kaubandus on kõikidele e-poodide kaudu avatud, ei pruugi erikollektsioonid ehk nii suurt elevust tekitada. Ent veel mõned aastad tagasi tekitasid Red Valentino, Furla ja mitmete teiste maailmabrändide eksklusiivsed näidistooted, mida sai Osturalli ajal soetada koguni paarsada eurot soodsamalt, müügisaalis nii mõnegi moegurmaanide kähmluse. Lisaks moe-, kodu- ja ilukaupadele on Osturalli ajal alati väljas olnud ka eksklusiivsed pakkumised partneritelt – soodsa hinnaga autod, erihinnaga puhkusepaketid ja mõned aastad tagasi ka eriti soodsa hinnaga maailmakuulus Eesti Iglucraft saun.
Järjekorrad ukse taga, pildireportaažid ajakirjanduses ja rekorditega e-pood
„Alustasime Osturalliga ajal, mil meie kaubanduses midagi sarnast ei tehtud. Mõistagi tehti ka siis reklaame ja pakkumisi, aga nii suurejoonelist kampaaniat, mil kahe Eesti suurima ostukeskuse müügisaalid Tallinnas ja Tartus nädalaks kampaaniavärvidesse mattuvad, oli seni nähtud vaid välismaal,“ tõdes Laugus. Tema sõnul käidigi toona Taanis luurel ja võeti šnitti, kuidas müügisaalid atraktiivselt värviliste kiledega katta. „Tänaseks on reklaammaterjalide kontseptsioon mõistagi muutunud jätkusuutlikumaks ning juba aastaid on Osturalli ja ka teiste kampaaniate ajal Kaubamajas kasutusel kangad, kastid ja hinnasildid, mida saab korduvalt kasutada,“ selgitas Kaubamaja juhatuse liige.
Sellest, et tegemist oli ainulaadse üritusega, annavad märku ka meediaväljaannete arhiivist leitavad artiklid, kus räägiti nii müügi- kui külastajate rekorditest ning esimeste päevade möödudes avaldati pikki nimekirju, millised kaubad on juba otsa saanud.
2006ndal aastal kirjutas Delfi, et kevadise Osturalli ajal külastas Kaubamaja Tallinnas ja Tartus 380 000 inimest , mis ületas toonaseid prognoose suisa poole võrra. Kampaania perioodil müüdi 50 miljoni krooni eest kaupu. Viiepäevase kampaania esimese päeva esimesel tunnil müüdi tookord ka kümmekond KIA sõidukit.
2013. aasta kevadisel Osturallil avaldas Postimees galerii Kaubamaja ukse taha avamist oodanud mõnesajast inimestest tekkinud järjekorrast ning sellest, kuidas uste avanemisel kampaania pakkumistele Kingamaailmas tormi joosti. 2013. aasta oli Lauguse sõnul märgiline ka seetõttu, et siis avati esmakordselt Osturalli ajal ka e-pood. „Esimesel tunnil tormas ka e-poodi 10 000 inimest ning pood jooksis kokku ning olime sunnitud e-poe ajutiselt sulgema,“ meenutas Laugus, kuidas toona alles õpiti e-kanaleid kasutama, kuna kogu kaubandus toimus seni vaid füüsilises kaupluses.
Rekordtulemus hoolimata keerulistest aegadest
Pildireportaaže enam Kaubamaja uksetagustest järjekordadest ajakirjanduses ei tehta, ent müügirekordeid teeb Osturalli jätkuvalt. „On omamoodi põnev jälgida, kuidas erinevad sündmused ja kriisid on aastate jooksul kampaania kulgu mõjutanud. Iga kriis on oma tekkepõhjuselt ja iseloomult erinev – on olnud kriise, näiteks 2008. aasta majanduslangus, mil ostjad on olnud kampaaniate ajal pisut tagasihoidlikumad, kuid on ka kriise, mil käitutakse vastupidiselt,“ rääkis Laugus tuues välja, et hoolimata keerulisest olukorrast, olid eelmise aasta kevadine ja sügisene Osturalli ühed parimad läbi aegade.
„Eelmisel aastal külastas Osturalli nädalal Tallinna ja Tartu Kaubamaja ligi 115 000 inimest rohkem kui kampaaniavälisel perioodil ning nädala jooksul tehti pea 100 000 ostu rohkem kui nö tavanädalal. Lisaks müügisaalide külastajatele teenindame kampaania perioodil pea 300 000 e-poe külastajat ning saadame üle Eesti umbkaudu 12 000 pakki. Kokku külastas Osturalli nädalal Kaubamaja Tallinnas, Tartus ja e-poes ligi 550 000 inimest,“ tõi Laugus välja numbrid, mis kirjeldavad hästi kampaania mastaapsust. Laugus märkis, et kuigi e-poe osakaal on aasta-aastalt kasvanud, on näha, et inimesed ei ole valmis siiski tavapoodide külastamisest loobuma: „Näeme, et koroona tõttu kaupluste sulgemine pani inimesi rohkem hindama personaalset lähenemist, mida pakub füüsiline pood ning on neid kliente, kes tulevad poodi ostlema just kogemuse ja elamuse saamiseks.“
Lauguse sõnul ei ole inimeste ralliaegsed ostukorvid aegade jooksul liialt palju muutunud. „Peamine müügiartikkel algusaastatel oli pesu ja sokid ning ei saa salata, neid ostetakse ka praegusel ajal. Mõistagi on kevadine Osturalli hea aeg soetada hea hinnaga kevadsuvist moekaupa. Olenemata aastaajast on Osturalli ajal populaarsed kodu- ja ilutoodete eripakkumised,“ kirjeldas Laugus, mida inimesed kampaania perioodil enim ostavad.
Ta lisas, et ostukorvi suurus on viimase kümne aasta jooksul praktiliselt kahekordistunud. „Ühelt poolt on see loomuliku hindade kallinemise arvelt, ent teiselt poolt näeme me ka seda, et inimesed ostavad ka kampaania perioodil järjest kvaliteetsemat kaupa,“ tõdes Laugus. Siiski on Lauguse sõnul Toidumaailmas üks klientide lemmiktoode, mis püsib järjekindlalt juba aastaid topp toodete edetabelis. „Kiievi kotlet on Osturalli vaieldamatu hitt ning igal aastal jõuab Osturalli ajal Eesti inimeste toidulauale ligi 15 000 imemaitsvat kotleti,“ muigab Laugus tõdedes, et mis seal salata – tegemist on maitsva tootega.(Paratamatult lihatootega.)
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta