16.-22. septembril toimunud Euroopa Liikuvusnädalal toimus Euroopa rohelises pealinnas Tallinnas mitmeid tegevusi erinevatest rattasõitudest parkimispäevani, mis kõik suunasid inimesi autosõidule alternatiive eelistama. Statistika näitab, et näiteks ratturite arv Tallinna tänavatel ongi tõusuteel.
- Transport ja linnaplaneerimine
- 25. september 2023
- Foto: PARKimise päev Tallinnas / Janek Jõgisaar, Bioneer.ee
„Liikuvusnädala idee on kutsuda inimesi üles tervislikule ja liikuvale eluviisile ning muuta igapäevategevused keskkonnasõbralikumaks. Sellepärast oleme väga rõõmsad, et nendele üritusele leidis tee väga erinevas vanuses inimesi, kes kõik valisid linnas liikumiseks auto asemel ratta, ühistranspordi või lihtsalt vabas õhus jalutamise. Näiteks Tour d’ÖÖ sõidud näitavad ilmekalt, et Tallinnas on palju inimesi, kes tahaks igapäevaselt rattaga liikuda ning loodan, et ajapikku tallinlaste liikumisviisid mitmekesistuvad veelgi,“ lausus Tallinna abilinnapea Vladimir Svet.
Liikuvusnädala avasündmuseks oli 16. septembril toimunud traditsiooniline ühistranspordiga orienteerumine. Tänavu oli esimest korda võimalik rada läbida ka rattaga ja selle uuenduse jätkumist oodatakse ka edaspidi. Kokku osales linnaorienteerumisel umbes 200 inimest.
Euroopa liikuvusnädalat soovitakse omavalitsustel kasutada uuenduslike planeerimismeetmete proovimiseks, uute infrastruktuuride ja tehnoloogiate edendamiseks, ürituste korraldamiseks ning avalikkuselt tagasiside saamiseks.
Tallinnas toimus Kustiakadeemia tudengite eestvedamisel 15. septembril esimest korda PARKimise päev – rahvusvaheline üritus, kus erinevates linnades üle maailma kujundatakse autodele mõeldud tänavaäärsed parkimiskohad ümber vaba aja veetmise paikadeks. Kolm Tallinna linnaosavalitsust andsid tudengitele oma hoone kõrval asuva parkimiskoha – Põhja-Tallinnasse loodi pisike mängupark, Kesklinna elutuba lugemisnurgaga ja Nõmmele minigolfirada.
Toimus ka linnavalitsuse rattaretk, mil linnapea , abilinnapead, linnaosavanemad ja liikuvuse ning teedeehitusega seotud ametite töötajad sõitsid ratastel läbi 12 km Tallinna Kesklinna rattateid, et näha millistes kohtades on Tallinna rattataristu hästi õnnestunud ning millised kohad vajavad parandamist.
Tallinna busside tagaküljele pandi autojuhtide jaoks uued sõnumid: iga jalakäija, rattur ja ühistranspordi kasutaja tähendab vähem autosid ja ummikuid.
Autovabal päeval 22. septembril korraldas rohelise pealinna meeskond tasuta giidiga rattatuure D-Terminalist loomaaeda, teekonnal oli võimalik avastada Putukaväila ja projektis „Rohejälg“ loodud uudset linnaruumi. Tallinna linnavolikogu ees sai parkimiskohtadel hoopis teistmoodi aega veeta: toimus tänavakontsert, avatud oli näitus ning oli võimalus lihtsalt linnakeerises üks hingetõmbehetk võtta. Kokku osales päevastel üritustel sadakond inimest.
Päeva lõpetas ratturite seas armastatud Tour d’ÖÖ 73. sõit, mille korraldamisele Tallinn rohelise pealinna „Loome koos“ toetusega õla alla pani. Ühissõidul osales koguni üle 2000 ratturi. Tour d’ÖÖ sündmused ühendavad jalgrattureid erinevatest elualadest, eesmärgiga suurendada ratturite hulka Tallinna tänavatel. Lisaks toimus samal nädalavahetusel ekstreemspordi festival Simple Session, mille linnasündmustel osales sadu rattureid ja rulatajaid 30 riigist.
Statistika näitab, et ratturite arv ongi Tallinna tänavatel tõusuteel. Iga-aastase rattaloendusega uuritakse, kuidas 2021. aastast alanud rattateedega korraldatavad muudatused on kesklinnas toiminud ja viimaste aastate loenduse tulemused näitavad, et ratturite arv on paari aastaga kahekordistunud ja kasv on toimunud just 2023. aastal. Mõnedel ristmikel on rataste ja autode suhe tõusnud koguni 10%-ni ehk üks rattur iga kümne auto kohta.
Töö ja kodu vahel liikuvate jalgratturite arv on Tallinna linnaregioonis siiski väike, tulevikus võiks see Tallinna arengustrateegia „Tallinn 2035“ järgi olla 10%.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta