Tartu linnavalitsuse analüüs näitab, et Eesti Ekspressis 28. augustil ilmunud artiklis “Kes osanuks ette näha!? Maksumaksja taskust lähevad miljonid eurod otse bussifirma kasumiks” edastatud numbrid ei ole täpsed ning Tartu linn pole bussiteenust ülekompenseerinud.
- Transport ja linnaplaneerimine
- 1. september 2024
- Foto: Tartu bussid / Joonas Sisask
Linn alustas kohe pärast artikli ilmumist analüüsi, kas linna ja GoBusi vahel sõlmitud lepingu puhul võib olla esinenud vedajale ülemäärase hüvitise maksmist. Pärast põhjalikku kontrollimist jõuti tulemuseni, et ettevõtja kasumisse panustamine oli 15 korda väiksem kui artiklis välja toodi.
"Ekspressis välja toodud summade ja arvutuste juures tuleb arvestada, et Tartu linnaliinibussides ei kasutata maagaasi, vaid biometaani, mille hind on tavalisest gaasist kallim. Samuti on lepingu täitmisel liinikilomeetri maksumust korrigeeritud hinnaindeksi alusel, mis arvestab lisaks gaasibörsi hinnamuutustele ka Eesti bussijuhtide keskmise palga ja tarbijahinnaindeksi muutusi,” selgitas abilinnapea Raimond Tamm.
Kõiki muutujaid arvestades võib kinnitada, et linn pole kütusekomponendiga teenusepakkuja kasumisse ülemääraselt panustanud. Kasumiks makstud summa on viie aasta jooksul olnud reaalsete arvete põhjal umbes 400 000 eurot, mitte 6,7 miljonit eurot, nagu on oletuslikult tuletatud Eesti Ekspressi artiklis. Linna makstav hüvitis bussifirmale sisaldab lisaks kütusekomponendile ka ülejäänud teenust, sealhulgas bussijuhtide palka ja busside korrashoidu.
Kõikides Tartu linnaliinide bussides kasutatakse alates 2020. aastast taastuvkütust, et vähendada transpordist tulenevat keskkonnamõju ning pakkuda puhast, inimsõbralikku ja jätkusuutlikku linnakeskkonda. Eestis toodetud biometaani bussikütusena kasutamiseks on Tartu linn saanud Keskkonnainvesteeringute Keskuselt toetust 2 297 113 eurot.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta